"השקט שלפני הסערה": מה יקרה לאחר פרישת סילמן?

בעקבות הטלטלה הפוליטית לאחר הודעתה של יו"ר הקואליציה על פרישה, עתיד הממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד נתון בסימן שאלה גדול. האסטרטג אריק בלומברג אומר כי דם רע מאוד זורם בין חלקיה השונים של הממשלה, ואיש יחסי הציבור רוני רימון טוען כי הקלפים ייטרפו כעת מחדש: "זו ההזדמנות של איילת שקד להיכנס לליכוד"

זמן צפייה: 11:09

בעקבות הטלטלה הפוליטית לאחר הודעתה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן הבוקר (רביעי) על פרישתה מהקואליציה, עתיד הממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד נתון בסימן שאלה גדול. הפרישה של סילמן יכולה להוביל לכמה תרחישים שונים, וגורמים בליכוד סיפרו כי סילמן קיבלה הבטחה לשיריון במקום ה-10 במפלגה ומינוי לשרת הבריאות אם נתניהו יקים ממשלה.

לדעתו של אריק בלומברג, יועץ תקשורת ואסטרטג שגם עבד לאורך השנים עם גורמים פוליטיים רבים בציונות הדתית, סילמן עשתה צעד שמבטיח את עתידה הפוליטי. "אם ברבעון הראשון עוד הצליחה סילמן לשמור על משמעת קואליציונית כלשהי", אומר בלומברג, "בחודשים האחרונים אנחנו כבר חוזים באובדן בלמים מוחלט".

יועץ התקשורת אריק בלומברג
יועץ התקשורת אריק בלומברג | צילום: בלומברג תקשורת

"כשחוקי דגל כהקצבת כהונה, חוקי הגיור והגיוס אינם עוברים", מוסיף בלומברג, "וכשהחזרה מהפגרה אינה מבשרת טובות, דם רע מאוד זורם בין חלקיה של הקואליציה, אפילו בסטנדרטים של הממשלה הנוכחית. עם זה, יותר מהכל, הרי שבהיבט הציבורי תדמיתי, עולה מבית משפחת סילמן אנחת רווחה גדולה מאוד".

"זר לא יבין זאת", מסביר בלומברג, "בניגוד לחברי כנסת חילוניים, הרי שעידית, שמוליק בעלה וילדיה מתגוררים בתוך קהילה דתית, על כלל ההשלכות הכרוכות בכך, מהתייחסות עוינת מצד הקהילה שמאשימה אותם בהפניית גב לערכים דתיים ולאומיים, ועד להתמודדות של הילדים במסגרות החינוכיות".

"כמי שצמחה בערוגות הציונות הדתית", מסכם בלומברג, "להגיע למצב שאנשים שקרובים אליך מאוד רואים בך את מקור הרע למצב הפוליטי והמדיני במדינה, זו תחושה מורכבת מאוד, ובהיבט הזה היא ומשפחתה יחוו כבר בשבת הקרובה תחושת הקלה גדולה מאוד".

אלעד וולף, לשעבר דובר מרצ
אלעד וולף, לשעבר דובר מרצ

"אם יש עדיין אדם אחד המאמין שסילמן התפטרה על רקע כניסת החמץ לבתי חולים הוא צריך להיות מאד נאיבי", אומר אלעד וולף, ששימש בעבר כדובר מפלגת מרצ, "הפוליטיקה היא אחד המגרשים הכי הפכפכים שיש, כשהמהות היא תמיד להישאר על הגלגל. סילמן הבינה שמהגלגל הסדוק של ימינה סיכויה לראות את הכנסת הבאה נמוכים יותר וחיפשה מילוט".

"סילמן לא התפכחה אידאולוגית, אלא פוליטית", מוסיף וולף, "סילמן הבינה כי בנט מעדיף לתווך בין זלנסקי ופוטין ולא בינה לבין הורוביץ או בין גנץ למיכאלי. לבנט אין סבלנות לקואליציה שלו ולממשלה שלו, וגם לא כל כך למפלגה שלו".

"מאז שנכנס לפוליטיקה, סלידתו ממנה הייתה המאפיין הכי בולט של בנט", מסביר וולף, "וכעת הוא משלם על חוסר תשומת הלב שלו את המחיר הכבד ביותר, הוא עשוי לאבד את תפקיד ראש הממשלה, וגם אם ישמור עליו בדרך נס, הוא הופך לראש המפלגה הקטנה ביותר בקואליציה של עצמו".

"נכון, פרישה של ראש סניף מהמפלגה היא דרמה פוליטית, אך במקרה הזה היא השקט שלפני הסערה", מסכם וולף, "בנט שכח שישראל היא לא ארצות הברית. ראש הממשלה לא נבחר בבחירות ישירות, הוא יושב ראש מפלגה ומנהל ממשלה שמורכבת מאוסף מפלגות אחרות. את הלקח הוא למד עכשיו כשהתבשר מהתקשורת על פרישת סילמן".

היועץ האסטרטגי רוני רימון
היועץ האסטרטגי רוני רימון | צילום: ישראל הדרי

לדברי רוני רימון, יועץ אסטרטגי ואיש יחסי ציבור שניהל בעבר את הקמפיינים של בנימין נתניהו ושל עמיר פרץ, יש שלוש אפשרויות לאחר פרישתה של סילמן: "האחת - הממשלה תשרוד איכשהו גם בלי רוב תמידי בכנסת. השנייה - האופוזיציה תשיג רוב של 61 ח"כים להכתרת נתניהו כראש ממשלה על ידי הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבי, והאפשרות השלישית - השגת רוב לפיזור הכנסת".

"הכל תלוי ברשימה המשותפת", מסביר רימון, "ברצותם של איימן עודה ואחמד טיבי הם יכולים, תיאורטית, להכתיר את נתניהו כראש ממשלה, אם עוד ח"כ יצטרף לאופוזיציה. הם יכולים לתת חיים לממשלה הקיימת על ידי תמיכה מבחוץ, תמורת צ'ופרים לאוכלוסיה הערבית, הישגים שהם יביאו ולא מנסור עבאס. זו נראית לי כמו אפשרות עם סיכויים בינוניים, שייבחנו בטווח הקצר. אבל לאורך זמן? לא בטוח".

"הרשימה המשותפת יכולה להצטרף לליכוד, לחרדים לסמוטריץ' ולפורשי ימינה, ולהצביע בעד הקדמת הבחירות", מוסיף רימון, "לשם הצבעה כזו צריך שעוד חבר כנסת יפרוש מהקואליציה. למשל ניר אורבך. האם זה אפשרי? אולי, כל פוליטיקאי חושב תמיד על המחר".

עידית סילמן וניר אורבך, השבוע במסעדה במודיעין
עידית סילמן וניר אורבך, השבוע במסעדה במודיעין

"אם ניר אורבך יפרוש גם הוא, תיווצר סיעה חדשה של פורשי ימינה - שיקלי, סילמן ואורבך", מוסיף רימון, "אם הליכוד הבטיח, או יבטיח להם שריון בבחירות הבאות - הם עשויים ללכת עם הליכוד. כרגע, בגלל הפגרה אין התכנות להצבעה על פיזור הכנסת, אבל אחר כך, זאת אפשרות שאין לפסול".

רימון מעלה אפשרות נוספת - שהפורשת תהיה דווקא איילת שקד: "זו ההזדמנות שלה להיכנס לליכוד, כפי שתמיד רצתה. מהלך כזה יהיה בניגוד לנאמנות שלה לבנט, אבל בפוליטיקה - אין לדעת".