צעד הצהרתי בלבד: רע"מ החליטה להקפיא חברות בקואליציה - וגם בכנסת

מועצת השורא התכנסה לדיון בעקבות אירועי סוף השבוע בהר הבית והזעם בקרב גורמים במפלגה ובתנועה האיסלאמית, והחליטה על הקפאה זמנית בעיצומה של הפגרה - כשגם כך אין הצבעות במליאה. גורמים בקואליציה מקווים שניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור כשהמצב יירגע

זמן צפייה: 06:00

צעד הצהרתי בלבד: מועצת השורא החליטה הערב (ראשון) על הקפאה זמנית של חברות מפלגת רע"מ בקואליציה, זאת בעקבות אירועי סוף השבוע האחרון בהר הבית, והזעם בקרב גורמים במפלגה ובתנועה האיסלאמית על כניסת כוחות הביטחון למסגד אל-אקצא.

המועצה החליטה על הקפאת החברות גם בכנסת, וקראה לכל חברי הכנסת הערביים ללכת בעקבותיהם ולעשות את אותו מעשה. יש לציין כי לא ניתן להקפיא חברות בכנסת, ונבחרי הציבור לא יכולים לפרוש כסיעה מהכנסת. בסביבת שר החוץ יאיר לפיד היו בקשר עם גורמים ברע"מ במהלך היום, ולא הופתעו מההודעה, אך גורמים בקואליציה מקווים שניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור כשהמצב יירגע.

ההקפאה זמנית של החברות בקואליציה היא בעיקר מהלך הצהרתי, בטח בעיצומה של פגרת הכנסת כשאין בשלושת השבועות הקרובים הצבעות במליאה שעבורן דרושות האצבעות של רע"מ. המטרה היא בעיקר לנסות להרגיע את השטח התוסס של המפלגה, ולצלוח את התקופה הבטחונית המורכבת של חודש הרמדאן, בלי שהמפלגה תפרוש באופן מוחלט וסופי מהקואליציה.

איימן עודה, מנסור עבאס, אחמד טיבי
איימן עודה, מנסור עבאס, אחמד טיבי

יו"ר הרשימת המשותפת, ח"כ איימן עודה, לעג להחלטת רע"מ ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "לא להגיע לכנסת בפגרה. החלטה דרמטית". ח"כ אחמד טיבי התייחס גם הוא לנושא, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אומנם חברי קואליציה אבל חוש הומור יש להם. חוש הומור של פגרה".

20220104183629 Noam3011
ח''כ ואליד טאהא | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

רגע לפני כינוס המועצה, ח"כ וליד טאהא (מס' 3 ברע"מ) אמר לחדשות 13 כי הוא לא אופטימי בנוגע להמשך דרכה של הקואליציה. "הייתי מצפה שהממשלה תנהג אחרת מול היהודים שעלו לעשות פרובוקציה במסגד אל-אקצא", אמר טאהא, "אבל היא אפשרה לכמה מאות פאשיסטים לנהוג כך. המחיר יהיה כנראה פירוק הקואליציה".

מוקדם יותר היום מסר גורם בכיר ברע"מ לחדשות 13 כי "מופעל לחץ כבד על מנסור עבאס לפרוש מהקואליציה בשל האירועים בבירה", לאחר שבמהלך היממה האחרונה התקיימו דיונים קדחתניים בין בכירי המפלגה לתנועה האסלאמית, במסגרתם גורמים במפלגה ובתנועה האסלאמית מפעילים לחץ על יו"ר המפלגה לפרוש מהקואליציה. כמו כן, בכירים ברע"ם שגיבו בעבר את היו"ר עבאס, מביעים כעת ספק לגבי תפקידם בקואליציה.