"שמוליק מעורב בכול": העדויות מלשכתה של עידית סילמן

רק בשבועות האחרונים נחשפה מדינה שלמה לשמוליק סילמן, בעלה של יו"ר הקואליציה הפורשת, שנחשב לאדריכל המהלך שזעזע את יסודות הממשלה. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי הוא מעורב מאוד בענייניה - ובהחלטותיה של אשתו. "הוא מכתיב לה לגמרי את הקו למרות שזה ידוע שדווקא באידיאולוגיה הם לא מסכימים"

זמן צפייה: 07:30

רק בשבועות האחרונים נחשפה מדינה שלמה לאדם שעד כה הציבור לא ממש הכיר. שמוליק סילמן, בעלה של יו"ר הקואליציה הפורשת עידית סילמן, נחשב לאדריכל המהלך שזעזע את יסודות הממשלה. הם יחד כבר יותר מעשרים שנה, מתגוררים עם שלושת ילדיהם ברחובות, והערב (שני) במהדורה המרכזית, פרסמנו את העדויות מגורמים שנחשפו מקרוב לעבודתה של סילמן, בכחברת כנסת וכיו"ר הקואליציה, ומעורבות של שמוליק סילמן.

סילמן הבעל התפטר מתפקידו בקופת חולים מאוחדת כשאשתו התמנתה גם לתפקיד יו"ר ועדת הבריאות. מי שמכירים אותו מתארים אדם חכם ומרשים, אידיאולוג. על רקע הטענות שצפו לאחרונה כי הוא גם מעורב מאוד בענייניה ובהחלטותיה של אשתו, סילמן שמרבה להתראיין טען שזה ממש לא כך, אבל בשבועות האחרונים הגיעה אלינו שורה ארוכה של עדויות מאנשים שראו מקרוב תמונה אחרת.

ח''כ עידית סילמן ובעלה שמוליק
ח''כ עידית סילמן ובעלה שמוליק

"שמוליק מעורב בכול", אמר לחדשות 13 מקורב ללשכת סילמן, "הוא מכתיב לה לגמרי את הקו למרות שזה ידוע שדווקא באידיאולוגיה הם לא מסכימים. הוא מנסח לה הצעות חוק, מתקשר ללשכה, בודק מה הלו"ז למחר, מעיר הערות, דורש מהצוות שיכניס פגישות מסוימות, והיא בסוף נכנעת למה שהוא מכתיב. היא אומרת לא פעם על דברים קריטיים שצריך לשמוע קודם מה שמוליק חושב".

בחודש יוני האחרון, קצת לפני שהושבעה הממשלה, סילמן מתראיינת לחדשות 13 על הלחצים הכבדים שמופעלים עליה, ועל ההחלטה למרות הכל להיכנס לקואליציה. המצלמה, שרצה כל הזמן, מתעדת את שמוליק סילמן, שמתערב שוב ושוב ומחדד מסרים. בשלב מסוים בריאיון עולה גם שיחת הטלפון של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו אל שמוליק סילמן, אליו התקשר בימים שעוד נראה היה שאפשר להניא את עידית מלהצטרף לקואליציה של בנט ולפיד.

עידית סילמן, בנימין נתניהו, שמוליק סילמן
עידית סילמן, בנימין נתניהו, שמוליק סילמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בין היתר, כשנשאלה סילמן על הצעות שקיבל בעלה מהליכוד, קטע שמוליק את הריאיון, וביקש ממנה להבהיר כי לא קיבל שום הצעה מנתניהו ושוחח עימו רק "בנושאים אידיאולוגיים", זאת למרות שכשהוא נשאל, האם קיבל הצעה ממישהו מטעמו של נתניהו, הוא לא הכחיש את הדברים.

כתבת חדשות 13 מירי מיכאלי מתעקשת ומבקשת משמוליק שלא ידרוש מעידית לומר מול המצלמה דברים שלא תואמים את המציאות. בזמן אמת, כשהריאיון הזה צולם, קשה היה לשפוט אם מדובר בדפוס פעולה, אבל העדויות שהצטברו מאז, בעיקר בשבועות האחרונים, חידדו את האפשרות כי שמוליק סילמן כנראה התערב לא רק באותם צילומים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0205222044' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_16jyskxg' duration='81']

נקפוץ כמה חודשים קדימה, כשסילמן כבר מנהלת את העניינים בכנסת, גורמים בכירים בקואליציה תיארו באוזנינו כמה פגישות שנגעו להתמודדות עם בעיות שונות שנוגעות לחקיקה והתנהלות הקואליציה, שבהן נכח שמוליק סילמן.

"הגענו לפגישה ופתאום היא מגיעה איתו, לא הבנו מה הוא עושה שם", אמרו בכירים בקואליציה, "עידית גם הייתה אומרת - 'בעלי עושה לי את המוות'. היא סיפרה פעמים רבות כי בעלה לא מסכים עם הדרך של הממשלה שהיא חברה בה, והיה עדיף שלא הייתה קמה".

שמוליק סילמן, בעלה של ח''כ עידית סילמן
שמוליק סילמן, בעלה של ח''כ עידית סילמן

"בסוף היא נבחרת הציבור ולא הוא", אמר מקורב ללשכת סילמן, "היא חתומה על ניגודי עניינים ולא הוא, ואין לדעת תחת איזה ניגודי עניינים הוא עובד ומה האינטרסים שלו. היו פעמים שהיא ביקשה פגישות ושאלו אותה למה, והיא אמרה 'שמוליק מכיר אותו, הוא חושב שצריך להיפגש איתו ולשמוע מה הוא רוצה'. ברור שבני זוג מתייעצים ומשתפים בעבודה שלהם, אבל כשאתה פונה בעניינים שמנהלים מדינה, אז זו בעיה מאוד חמורה".

השיא הגיע, כך מתארים שורה ארוכה של של גורמים, לפני כמה חודשים, כשסילמן התחילה לקדם את החוק לאיחוד מוקדי החירום, זה שאמור לקבוע כי יהיה מוקד טלפוני משותף לכל גורמי ההצלה. חוק ראוי וחשוב במהותו, אך רבים בכנסת ובממשלה הרימו גבה לנוכח ההתערבות של בעלה של סילמן בקידומו.

ח''כ עידית סילמן
ח''כ עידית סילמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר בכיר סיפר כי המעורבות של שמוליק סילמן בחוק איחוד מוקדי חירום שקידמה עידית - הייתה אובססיה ממש. "היו עשרות פניות שלו לגורמים בממשלה בנוגע לקידום החוק", אמר השר. גורמים בכנסת מוסיפים: "עידית הייתה מפנה בנושאים מסוימים לשמוליק בעלה, לעיתים הוא היה מגיע לכנסת. חד משמעית היה מעורב פוליטית, זה בלט במיוחד סביב החוק לאיחוד מוקדי חירום שעידית קידמה".