שיקלי בדיון על הפרשתו מהסיעה: "את הנזק שעשו שקד ובנט ייקח שנים לתקן"

לאחר שעות של דיונים בהחלטה האם להכריז על חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה כפורש, עלה חבר הכנסת עמיחי שקילי לדבר, תקף את חברי מפלגתו ואמר: "זוהי זכות וחובה להתנגד להם"

זמן צפייה: 03:27

ועדת הכנסת דנה בשעה זו (שני) בהחלטה אם להכריז על חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה כפורש. הוועדה התכנסה בבוקר ודנה בבקשת יו"ר המפלגה וראש הממשלה נפתלי בנט, שלא נכח בדיון. את הוועדה ניהל איתן גינזבורג במקומו של ניר אורבך, ששרוי באבל על מות אימו וחמתו.

לאחר שעות של דיונים עלה חבר הכנסת שיקלי לדבר. הוא תקף את בנט ואת שרת המשפטים איילת שקד ואמר: "את הנזק שעשו שקד ובנט לדמוקרטיה הישראלית ייקח שנים לתקן. זוהי זכות וחובה להתנגד לעוולה הזאת שנועדה לשרת את מאוייהם של אלו שהפנו עורף למצביעיהם". את דבריו סיים שקילו באומרו: "נפתלי בנט - אין לך אלוהים".

חבר כנסת עמיחי שיקלי
חבר כנסת עמיחי שיקלי

הטענות של ימינה היו ששיקלי הצביע מאות פעמים נגד עמדת הממשלה על אף היותו חלק ממפלגת השלטון. משמעות ההחלטה היא שהוא לא יוכל להתמודד במפלגה קיימת בבחירות הבאות ובכך תימנע האפשרות שהוא ישוריין למשל בליכוד. במקרה של הכרזה כפורש, שיקלי יוכל להתפטר מהכנסת ואז להתמודד במפלגה קיימת.

Dst01911
דיון ועדת הכנסת | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות שהדיון היה אמור להתחיל בשעה 10:00, הוא התעכב דקות ארוכות בגלל ויכוח שהתפתח בגלל מחסור במקומות ישיבה לכל הח"כים שהגיעו לדיון. בהמשך, התווכחו ח"כים מהאופוזיציה עם גינזבורג סביב עניין המיקרופונים וטענו ל"סתימת פיות" לאחר שהמיקרופונים הושתקו. בהמשך, תקפה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהליכוד את היו"ר גינזבורג וכינתה אותו "עבד שימושי", ובתגובה לכך הוצאה מהדיון. גם חבר הכנסת איתמר בן גביר הוצא החוצה מהדיון עקב התנהלותו.

בהמשך, במהלך הטיעונים שהציג ח"כ מתן כהנא מימינה שתומכים בהכרזתו של שיקלי כפורש, תקף שר הדתות את שיקלי: "אתה שיקלי, ברגע האמת, השתפנת. ברחת מלקחת אחריות - בחרת להשתפן כדי להשתריין. אם ערכים עמדו בבסיס ההחלטה שלך, איך העזת להצביע נגד חוק האזרחות?", אמר כהנא. עוד מדבריו: "אתה יורק בפרצופם של דורות של חניכים שלך, העדפת את מי שמוכן לשסע אותנו זה בזה".