חוק האזרחות של רוטמן אושר בוועדה - לפיד הגיש ערר

ההצעה של הח"כ מהאופוזיציה עברה לאחר שרק השרה זנדברג התנגדה, אחרי חילופי דברים בינה לבין השרה שקד, אך שר החוץ לפיד ערער על החלטת הוועדה, והמשמעות היא שלא תהיה תמיכה קואליציונית בחוק של רוטמן - אלא רק בהצעה הממשלתית הזהה של שקד

תמר זנדברג, איילת שקד
תמר זנדברג, איילת שקד | צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

הצעת החוק של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) למניעת מתן אזרחות אוטומטית לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות עברה היום בוועדת השרים לחקיקה. השרות קארין אלהרר ומירב כהן (יש עתיד) והשרה תמר זנדברג (מרצ) התנגדו להצעה. שר החוץ יאיר לפיד הגיש ערר על החלטת הוועדה, והמשמעות היא שלא תהיה תמיכה קואליציונית בחוק של רוטמן

כזכור, בשבוע שעבר אושרה הצעת חוק ממשלתית זהה שהעלתה שרת הפנים איילת שקד, שבה אמורה הקואליציה לתמוך, לאחר שבעבר ההצעה נפלה בכנסת על חודו של קול, אך בקרב גורמים באגף הימני של הקואליציה יש חשש שגם הפעם החוק לא יעבור במליאה.

איילת שקד
איילת שקד

במהלך הדיון היום אמרה שקד: "הייתי כבר חברה בשתי קואליציות ולא ראיתי דבר כזה, שחוק עובר בוועדת שרים לחקיקה ויש מפלגות שמחליטות שהן לא חלק מההחלטה והמשמעת הקואליציונית ועושות מה שבא להן. ולכן אנחנו צריכים את עזרת האופוזיציה".

השרה זנדברג אמרה בתגובה: "החוק הזה בנושא מאוד שנוי במחלוקת. היו הסכמות שגרמו לסיעת מרצ להצביע בעד, למרות שזה דבר מאוד קשה, וזה היה מתוקף הסכמות. סיעת מרצ לא 'עשתה מה שהיא רוצה' ולא חרגה מהסכמות, להיפך. זו הסיעה שעמדה הכי הרבה בהסכמות שסוכמו בקואליציה".

Bqhvwx
תמר זנדברג

"החוק נפל לא בגללנו", הוסיפה זנדברג, "עברו מאז שישה חודשים, אנחנו במרצ חזרנו והתרענו במהלך חצי השנה שככל שרוצים להביא שוב את החוק צריך לעמוד בהסכמות ולצערנו הן לא קוימו. מה שחורה לי זה שמביאים את החוק בצורה כוחנית. קואליציה מתבססת על היכולת להגיע להסכמה גם בנושאים מורכבים".

"זה לא משהו חדש", השיבה לה שקד, "הפלתם את הוראת השעה בחוק ההסתננות. זה עבר ועדת שרים לחקיקה ולא עלה לכנסת כי לא הסכמתם להעלות". כשזנדברג שאלה אם זה עונש על משהו אחר, ענתה לה שקד: "אי אפשר שכל פעם סיעת מרצ עושה מה שבא לה. עוד לא קרה עם סיעות אחרות שהייתה הצבעה בועדת שרים על חוק, החוק עבר והסיעה החליטה לא להצביע כי לא בא לה".

"בסיעת ימינה היו כאלה שנטשו הצבעה באמצע והלכו", השיבה לה זנדברג, "בסיעת מרצ לא היו דברים כאלה. אנחנו לא בחוק ההסתננות, אנחנו בחוק האזרחות. הייתה פה הסכמה גם אם החוק לא יעבור, ולא עמדת בה".

גדעון סער
גדעון סער

שר המשפטים גדעון סער אמר בתגובה: "לא תצליחו למנוע את אישור החוק הזה, לא משנה איזו אסטרטגיה תנקטו. כמה שתעלו את זה יותר גבוה, תיפלו יותר למטה. זה הכל". זנדברג ביקשה להזכיר שסיעת מרצ הצביעה בעד החוק, וכשסער טען שכרגע צריך פיתרון אמרה זנדברג: "הפתרון הוא לקיים את מה שהוסכם. זה דבר פשוט".

יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין, אמרה בתגובה לאישור החוק בוועדה: "פנייה לאופוזיציה לקידום חוק האזרחות של רוטמן היא שבירת כלים בממשלה. ההצבעה היום היא בניגוד להתחייבות מראש הממשלה ושרת הפנים על מתווה מוסכם, שבעקבותיו מרצ הצביעה בעד החוק בסבב הקודם. שרת הפנים לא כיבדה עד היום את עקרונות המתווה שסוכם איתנו. מחזקת את השרות זנדברג, אלהרר ומירב כהן שהצביעו היום נגד החוק. אנחנו נמשיך בעמדתנו ובדרישה לקידום המתווה שסוכם עם מרצ".