היום הגורלי של ימינה: מועד אחרון לפיצול הסיעות

במערכת הפוליטית העיניים יהיו היום נשואות לעבר מפלגתה של איילת שקד, שירשה את הבכורה מרה"מ היוצא נפתלי בנט, שם צפויים כהנא, קארה ופינטו להודיע האם הם מתכוונים לרוץ איתה או להתפלג לסיעה נפרדת. סימן השאלה הוא סביב סילמן ואורבך, וההחלטה שלהם במידה רבה יכולה לאותת האם בליכוד מעוניים ששקד תרוץ

זמן צפייה: 00:17

לאחר סוף השבוע הראשון של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בתפקיד, במערכת הפוליטית העיניים יהיו היום (ראשון) נשואות לעבר מפלגת ימינה, שם יצטרכו להתמודד עם הדד-ליין לבקשות התפלגות מהמפלגה, מה שעשוי להשפיע על ההחלטה הסופית של שרת הפנים איילת שקד, שקיבלה את הבכורה בימינה בעקבות פרישתו של רה"מ היוצא נפתלי בנט.

במקרה של ימינה, לפי החוק הקובע את כמות המתפלגים הדרושה לפי מספר החברים בסיעה, יש צורך בלפחות שלושה חברי כנסת שיירצו להתפלג. שקד, שתשתתף היום לראשונה בפורום ראשי מפלגות הקואליציה, אמורה להיפגש היום עם סגן השר מתן כהנא, שמאותת כרגע כי הוא מעוניין להתפלג ולא לרוץ איתה.

איילת שקד ומתן כהנא לאחר פרישת בנט
איילת שקד ומתן כהנא לאחר פרישת בנט

כהנא כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו: "המטרה שלי היא להמשיך את המסע אותו התחלתי יחד עם בנט. לפעול בכל כוחי לממשלת אחדות רחבה מתוך הבנה כי במציאות הפוליטית הנוכחית ממשלה של צד אחד זה דבר רע מאוד למדינת ישראל. בימים אלו אני בוחן את הדרך בה אוכל לממש בצורה המיטבית את השאיפות האלה".

סגן השר אביר קארה וח"כ שירלי פינטו מאותתים שייתכן כי הם ימשיכו עם שקד, אך עדיין לא הודיעו על כך באופן רשמי. סימן השאלה הוא סביב הח"כים שפרשו מהקואליציה, והיו בין הגורמים שהובילו לנפילת הממשלה, עידית סילמן וניר אורבך, וההחלטה שלהם במידה רבה יכולה לאותת האם בליכוד מעוניים ששקד תרוץ - כדי שתשלים להם לקואליציה של 61.

שקד לצד שירלי פינטו שדמעה בזמן הצהרת הפרישה של בנט
שקד לצד שירלי פינטו שדמעה בזמן הצהרת הפרישה של בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בסוף השבוע פורסם ב"שישי עם אילה חסון" כי בצמרת הקואליציה בוחנים את מימוש סבב התיקים שנקבע בהסכם הקואליציוני. על-פי ההסכם, גדעון סער ינוע ממשרד המשפטים למשרד החוץ, ושקד תחזור לתפקיד אותו מילאה בממשלת נתניהו ותכהן שוב כשרת המשפטים.

בלשכתה של שקד אמרו כי היא מעדיפה להישאר במשרד הפנים, ובכל מקרה אם סבב התיקים יממומש - השרים החדשים יכהנו לשלושה חודשים בלבד כממלאי מקום מכיוון שאין לקואליציה רוב בכנסת.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0207222113' autoplay='0' credit='' desc='לפיד בהצהרה ראשונה כרה"מ: "מושיטים יד לפלסטינים"' poster='' kid='1_flltatli' duration='']

ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד צפוי לנהל היום לראשונה את ישיבת הממשלה, כמו גם את ישיבת פורום ראשי הקואליציה. אתמול בנאומו הראשון כראש הממשלה ניסה לפיד להעביר מסר של אחדות, וציטט מהתנ"ך בניסיון לפנות לכל חלקי החברה הישראלית ולהעביר מסר שהיהדות והאמונה לא שייכת לאף מחנה פוליטי.

"כל עוד צורכי הביטחון נשמרים, ישראל היא מדינה שוחרת שלום", אמר לפיד בנאומו, "אנחנו מושיטים יד כולל לפלסטינים והגיע הזמן שתכירו בכך שאנחנו לא נזוז מפה אז בוא נלמד לחיות ביחד. אנחנו מאמינים שהאיום האיראני הוא הראשון במעלה על ישראל".