לאחר הקריאות לתקן את חוק הלאום: שקד מאיימת להטיל וטו

לאחר הקריאות לתיקון החוק ובצל דרישה בחלק מאנשי הקואליציה לקדם את "חוק הנאשם", שרת הפנים הבהירה כי לא תהיה הסכמה מצד ימינה לבצע שינויים. "אם נידרש, נעשה שימוש בזכות הווטו", אמרה שקד. המהלך נעשה בהסכמת ראש הממשלה בנט. ח"כ אבידר בתגובה: "גוש השינוי נופל קורבן לאיומיה של פוליטיקאית חסרת אלקטורט"

זמן צפייה: 04:28

איילת שקד שמה ברקס: שרת הפנים צייצה הבוקר (שני) בחשבון הטוויטר שלה כי לא יהיו שינויים בחוקי יסוד וזאת בצל הקריאות לתקן את חוק הלאום ואף הדרישה להעביר בחקיקה את החוק המכונה "חוק הנאשם".

"אני מציעה לחברי הקואליציה להפסיק להשתעשע במחשבה לבצע שינויים שאינם מסוכמים בחוקי היסוד", כתבה שקד. "זה לא יקרה בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם נידרש, ימינה תעשה שימוש בזכות הווטו. מוטב להתמקד באתגרים הכלכליים והביטחוניים שלפנינו". המהלך של שקד נעשה בהסכמה של כל סיעת ימינה כולל ראש הממשלה נפתלי בנט.

ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: חיים צח/ לע''מ

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאיומים של שקד: "אני קורא לקואליציה להעזר במשותפת כדי להעביר את חוק השוויון למרות התנגדות שקד. לא שכחנו שרק לפני חודשיים שקד וחבריה העבירו את חוק הפרדת משפחות הגזעני בהשענות על האופוזיציה, למרות התנגדות מרצ".

חבר הכנסת אלי אבידר אמר על דבריה של שרת הפנים: "גוש השינוי נופל קורבן לאיומיה של פוליטיקאית חסרת אלקטורט, שמיום הקמת הקואליציה מאיימת יותר מקומתה הפוליטית. חוק נאשם בפלילים יעבור כי זה התיקון שיציל את הדמוקרטיה ויקיים את הבטחתנו לציבור שהביא אותנו לשלטון".

כזכור, אתמול התחדש הקרב הפוליטי על חוק הלאום, בעקבות חשיפת זהותו של סא"ל מחמוד ח'יר א-דין, שנפל בפעילות בעזה. שר הביטחון בני גנץ טען כי הנושא "נגנב" ממנו על-ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ומרצ. גנץ טען כי זוהי האג'נדה שהוא מקדם כבר ארבע מערכות בחירות, וכן כי גם לפני כמה חודשים הוא הגיע עם הנושא לבנט וראשי הקואליציה בבקשה לקדם את הנושא - אך נתקל בסירוב שכן נאמר לו כי הקואליציה גם כך תלויה על בלימה.

מחמוד ח'יר אל-דין קצין צה''ל נהרג חאן יונס רצועת עזה
מחמוד ח'יר אל-דין במהלך שירותו הצבאי

ליברמן אמר אתמול: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל ולעוד רבים וטובים שנפלו למען המדינה. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא גם לאופוזיציה וגם לקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".

שעות אחרי שהותרה לפרסום זהותו של סגן-אלוף מחמוד ח'יר א-דין, שנפל לפני שלוש שנים וחצי בפעולה חשאית ברצועת עזה, נודע כי הקצין, שלאחר נופלו הוענק לו ציון לשבח על-ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי על פועלו במבצע, היה מהמתנגדים הבולטים לחוק הלאום. במהדורה המרכזית חשף פרשננו אלון בן דוד את דבר היכרותו עם הקצין שנהרג: "שבועות לפני מותו, בשיחה האחרונה בינינו, הוא אמר לי: 'אני מחכה לראות מי יהיה החלל הראשון סוג ב?'. לצערנו, זה היה הוא".

מחמוד ח'יר אל-דין קצין צה''ל נהרג חאן יונס רצועת עזה 2018
נאבק בחוק הלאום. מחמוד ח'ירר אל-דין

"נסיבות ההיכרות שלנו היו על רקע חוק הלאום", הוסיף בן דוד. "מחמוד וחבריו קראו לי לשולחן, צירפו אותי אליהם ואמרו: מאז ומתמיד שירתנו באהבה ומכל הלב בצבא של מדינה שידענו שהיא מדינה יהודית. היינו מוכנים להקריב אפילו את חיינו עבור המדינה הזו, אבל כשמחוקקים חוק שאין בו שום דבר זולת תקיעת אצבע בעין שלנו, כלומר אומרים שאין לנו חלק במדינה הזו - עבורנו זה עלבון אישי".