שקד: נתמוך בבחירה ישירה בין רה"מ לגנץ; הליכוד: החוק לא מקודם

יו"ר הימין החדש התייחסה להצעת דרעי בוועידת ישראל ללכידות חברתית, ואמרה כי מפלגתה בעד חקיקה שתאפשר את המהלך. לאחר מכן, הבהיר נתניהו שאינו עוסק בכך: "ישראל זקוקה לממשלת אחדות"

זמן צפייה: 01:16

הפלונטר הפוליטי: יו"ר הימין החדש, איילת שקד, אמרה היום (שלישי) כי מפלגתה תתמוך בהצעת חוק שתאפשר לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. את הדברים אמרה בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה. יש לציין כי אם יעלה להצבעה, חוק זה זקוק לרוב בכנסת, מה שאומר שמפלגה שאינה חלק מבלוק הימין תצטרך לתמוך בו כדי שתעבור. בד בבד, הליכוד הודיע כי נתניהו אינו מקדם את החוק.

"יש עוד זמן, יש את תקופת המנדט של גנץ ואז עוד 21 יום, אבל אני חושבת שזה הפתרון", אמרה שקד. "היוזמה של דרעי לבחירה ישירה במצב הנוכחי היא נכונה, אני תומכת בה. אפשר לעשות הליך בזק של בחירות ישירות תוך חודש, באמצעות תיקון חקיקה רלוונטי". יו"ר הימין החדש הבהירה כי מדובר בעמדת מפלגתה, אך טענה כי "גם כמה אנשים מהליכוד אמרו לי שזה רעיון לא רע".

לעוד כתבות בנושא >> 

גנץ: אחדות היא לא בלוק – יש להניח את האינטרסים האישיים בצד

בנט קרא לנתניהו ולגנץ להקים ממשלת אחדות; רה"מ: "בני, שמעת?"

רה"מ הציע לבנט להתמנות לשר וחבר קבינט – יו"ר הימין החדש סירב

איילת שקד בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה
איילת שקד בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה | צילום: ועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה

עוד אמרה שקד כי "אף אחד לא יודע אם תהיה ממשלה. אני חושבת שממשלת אחדות זה דבר טוב אבל אני לא חושבת שיש סיכויים גבוהים שהיא תוקם. אני חושבת שהדבר הנכון שיקרה זה ממשלת ימין עם ליברמן והחרדים. אין סיבה שאי אפשר לשבת יחד. כמובן שכל צד מבין שהוא צריך להתפשר".

לאחר דבריה, נמסר מטעם הליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה, אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה - הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת".

את האירוע פתח יו"ר כחול לבן בני גנץ, שהתייחס בנאומו למצב שהביא את הקמת ממשלת האחדות של שמעון פרס ויצחק שמיר, ותקף: "רוב אזרחי ישראל בחרו באחדות בשעה שיש מי שמנסים בכל דרך למנוע הקמה של ממשלה שכזו".

"אחדות היא לא בלוק, שבה כולם פועלים למען איש אחד, אלא חיבור - כשכל הצדדים מניחים את האינטרסים האישיים בצד ופועלים ביחד", אמר יו"ר כחול לבן. "אחדות איננה אחידות - אף אחד מאיתנו לא רוצה מדינה שבה לכולם אותן דעות".

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

גנץ תיאר את המציאות הפוליטית שהביאה להקמת ממשלת האחדות של פרס שמיר, ואמר כי "תוצאות הבחירות העמידו את המדינה בפלונטר פוליטי שנראה ללא מוצא, ברקע משבר כלכלי וכמו תמיד גם אתגרים ביטחוניים - פרס, שהיה ראש המפלגה הגדולה יותר, מונה להיות הראשון ברוטציה ואחרי שנתיים עמד במילה שלו והחליף אותו יצחק שמיר. כך היה אז וכך צריך לנהוג היום".

בתגובה לנאום יו"ר כחול לבן, אמר ח"כ משה גפני בוועידה כי "מה שגנץ אומר לא תמיד בא לידי ביטוי במפלגה שלו - הוא מוכתב לחלוטין על ידי יאיר לפיד". לדבריו, "אני לא ביקשתי שזו תהיה מדינה דתית, אלא יהודית ודמוקרטית, כמו שבן גוריון קבע בסטטוס קוו - תחבורה ציבורית בשבת זה לפרק את הסטטוס קוו".

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ התייחס גם הוא בוועידה לפולנטר הפוליטי. לטענתו, "מי שפוסל זה מי שיושב רק בתוך הגוש שלו, ומסרב לדבר עם הצד השני - אני לא פוסל את החרדים. בשביל לפרוץ את המבוי הסתום, אנחנו מוכנים לשותפות שגם יהיו חרדים בממשלה".