"לפנות את מאחזי הפרא": במערכת הפוליטית מגיבים לאלימות המתנחלים בשומרון

שר החוץ התייחס לתקרית האלימה וכתב בטוויטר "המציאות הזאת תביא אותנו לתהום שאי אפשר יהיה לגשר עליה". הורוביץ טען כי "לגנות את האירוע זה לא מספיק", וסגן השר יאיר גולן תהה איך לכנות את המתפרעים. רה"מ טרם הגיב

המכונית שעלתה באש בכפר בורין
המכונית שעלתה באש בכפר בורין | צילום: יש דין

גורמים רבים במערכת הפוליטית הגיבו הערב (שישי) לאירוע האלימות החמור הבוקר בכפר בורין, הסמוך למאחז גבעת רונן שליד שכם, ובו מתנחלים רעולי פנים תקפו את פעילי הארגון "רבנים לזכויות אדם" ופעילי "קואליציית המסיק", בעת שהגיעו לשטח לסייע לחקלאים הפלסטינים ולהביא ציוד חקלאי לעיבוד האדמות.

פעילי ''רבנים לזכויות אדם'' הותקפו ע''י מתנחלים
פעילי ''רבנים לזכויות אדם'' הותקפו ע''י מתנחלים | צילום: רבנים לזכויות אדם

שר החוץ יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאירוע, וכתב: "האלימות המזעזעת של פורעי חוק בשומרון צריכה להדליק נורות אזהרה אצל כולנו. המציאות הזאת תביא אותנו לתהום שאי אפשר יהיה לגשר עליה. המשטרה תחקור ותעמיד לדין את הפושעים, ואנחנו צריכים לחנך ולנהל שיח מעמיק על יחסי שכנות, על שלטון חוק ועל איך אנחנו רוצים לחיות כאן".

אחד הפעילים שהותקף על ידי המתנחלים
אחד הפעילים שהותקף על ידי המתנחלים | צילום: יש דין

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס בחשבונו לאירוע וכתב כי "לא ניתן לעבור לסדר היום על הפוגרום שביצעו מתנחלים פורעי חוק בפלסטינים ובפעילי זכויות אדם. לגנות זה לא מספיק. צריך לעצור את המפגעים ולהעמידם לדין, ואת מאחזי הפרא מהם יוצאת האלימות יש לפנות".

אחד הפעילים שהותקף על ידי המתנחלים
אחד הפעילים שהותקף על ידי המתנחלים | צילום: יש דין

יאיר גולן, סגן שרת הכלכלכה והתעשייה, פרסם בחשבון הטוויטר שלו תיעוד מן האירוע הבוקר, בו ניתן לראות בתיעוד ניתן לראות רעולי פנים יורדים לכיוון השטח החקלאי מהגבעה הסמוכה, כשהם מצוידם באלות ובכלים שונים, ובהמשך כשהם מכים בפעילים ובחקלאים ושופכים דלק על רכבם, עליו כתב: "טוב, לא תתי אדם. אז איך תקראו להם?".

המכונית שעלתה באש בכפר בורין
המכונית שעלתה באש בכפר בורין | צילום: יש דין

יו"ר ועדת החוקה בכנסת, גלעד קריב (העבודה), כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאירוע: "תקיפת פעילי ארגון רבנים למען זכויות אדם וחקלאים פלסטינים באלות עד זוב דם על ידי פורעי הגבעות היא חרפה. האם הצבא והמשטרה יתעוררו רק אחרי לוויה של אחד הפעילים?".

"אני פונה לשר הביטחון ולשר לביטחון הפנים לגבש אסטרטגיה ברורה להגנה על פלסטינים ופעילי זכויות אדם ולבלימת האלימות המופגנת נגדם", הוסיף קריב, "גם אם מדובר במיעוט מקרב המתנחלים, יש באלימות זו איום ממשי על חיי אדם. זה לא הוצאת קיטור של נוער במצוקה - זה טרור לכל דבר. בכוונתי להזמין בראשית השבוע את פעילי רבנים לזכויות אדם לכנסת על מנת לתאר את המתרחש בשטח".

המכונית שעלתה באש בכפר בורין
המכונית שעלתה באש בכפר בורין | צילום: יש דין

מוקדם יותר היום התייחס  סגן שר הביטחון אלון שוסטר לאירוע בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "צה"ל, שב"כ, משטרת ישראל והפרקליטות ימשיכו במאמץ לבלום את הישראלים האלימים, שמחבלים בבטחון המדינה, פוגעים בצלמה המוסרית של ישראל ומלביני פניה של ההתיישבות הישראלית באיו"ש".

הראשון במערכת הפוליטית להגיב לאירוע היה ח"כ מוסי רז (מרצ), שאמר: "אלימות מתנחלים משתוללת ללא רסן, ושרי ההממשלה לא עושים די כדי לעצור אותה. לא ייתכן שהאירוע הקשה הזה יעבור בשתיקה". ראש הממשלה נפתלי בנט טרם הביע התייחסות לאירוע.