"סעודיה האיצה את תוכנית הטילים הבליסטיים - בעזרת סין"

שלושה גורמי מודיעין אמריקנים אמרו ל-CNN שמדובר בהתקדמות בטכנולוגיה ובפיתוח תשתיות. לפי הדיווח, ממשל טראמפ הסתיר את המידע בפני בכירים בקונגרס, והדמוקרטים גילו על כך בעקיפין

זמן צפייה: 00:39

המתיחות במפרץ: סין עזרה לסעודיה לפתח משמעותית את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה – כך אמרו הלילה (חמישי) שלושה גורמי מודיעין אמריקנים המעורים בנושא ל-CNN. על פי הדיווח, מדובר בהתקדמות בטכנולוגיה ובפיתוח תשתיות.

עוד אמרו הגורמים כי ממשל טראמפ נמנע מלגלות את המידע לבכירים בקונגרס, וכי הדמוקרטים גילו עליו בעקיפין, דבר שהעלה את חששם כי מדובר בהסכמה שבשתיקה מצד טראמפ לנושא, ברקע המתיחות במפרץ. עוד חשש שהועלה הוא שתחול התקדמות גם ביכולות הגרעיניות של הממלכה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו החליט: ח"כ אמיר אוחנה ימונה לשר המשפטים

הסטורי שלנו: מה קורה כשמקצוע הצילום הופך לתחביב של כולנו

"שוחד על חייה של ילדה": גרסת הנאשמים בהריגתה של טוהר דוד

סלמאן, מלך סעודיה | צילום: רויטרס

כזכור, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר לפני כחודשיים כי "לעולם לא נאפשר לסעודיה להפוך למעצמה גרעינית ולאיים על ישראל ועל ארה"ב עם נשק גרעיני". הדברים נאמרו בריאיון ברשת CBS בהתייחס לתמונות שפורסמו, בהן נראית הקמתו של כור גרעיני בסעודיה. במהלך הריאיון ניסה פומפאו להסיט את הנושא לאיום האיראני ולכישלונות הנשיא הקודם, ברק אובמה ואמר כי בניגוד למה שממשל אובמה עשה, ממשל טראמפ לא ייתן לאיראן 150 מיליון דולר כדי שתוכל לאיים על ישראל.

בשנה שעברה פורסם בחדשות 13 כי במהלך פגישתם בבית הלבן הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ דאגה רבה מהמגעים שמנהל הממשל האמריקני עם סעודיה על עסקת ענק למכירת כורים גרעיניים. גורמים ישראלים בכירים ציינו אז כי נתניהו ביקש מטראמפ לא לקדם את העסקה.

טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן | צילום: רויטרס

הגורמים הבכירים, שביקשו לשמור על עילום שם בשל הרגישות המדינית, ציינו שהמסר של טראמפ ויועציו היה כי אם ארה"ב לא תמכור את הכורים הגרעיניים לסעודיה מדינות אחרות כמו רוסיה או צרפת יעשו זאת.

נתניהו ויועציו אמרו בפגישה שהתקיימה בחודש מארס 2018 כי גם אם הממשל האמריקני יחליט להמשיך עם העסקה, ישראל מבקשת שארה"ב לא תאפשר לסעודים לבצע העשרת אורניום ותציב את הדרישה הזו כתנאי לביצוע העסקה כולה. הסעודים מצדם דרשו לקבל מארה"ב אישור להעשרת אורניום ומציבים זאת כתנאי לביצוע העסקה שתזרים מיליארדי דולרים לארה"ב. הסעודים טוענים כי אם איראן קיבלה רשות להעשיר אורניום כחלק מהסכם הגרעין גם להם יש זכות כזו.