שר החוץ הסעודי: "ההתנחלויות מכשילות את תהליך השלום עם ישראל"

ברקע ההסכם עם איחוד האמירויות, בן פרחאן הדגיש במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הגרמני כי מדינתו "מחוייבת לשלום על פי יוזמת השלום הערבית", והוסיף כי "הצעדים החד-צדדיים מזיקים לתהליך"

זמן צפייה: 01:17

שר החוץ הסעודי פיסל בן פרחאן אמר היום (רביעי) במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הגרמני כי "מדינתו מחוייבת לשלום על פי יוזמת השלום הערבי". לדבריו, "הצעדים החד-צדדיים של ישראל וההתנחלויות פוגעים בתהליך השלום".

בן פרחאן הוסיף כי "השלום בין ישראל לפלסטינים צריך להסתמך על חוקים בין-לאומיים ואם דבר זה יושג - אז כל דבר אפשרי". השר אף ציין כי "כל מאמץ שמחזק את השלום באזור ויפסיק את הסיפוח הוא מאמץ חיובי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מכת מדינה: חשד להתעללות נוספת בפעוטון בחיפה

בשל המחלוקת בקואליציה: ועדת הכספים לא הצביעה על דחיית התקציב

רה"מ מבהיר: "אין כל הסכם למכירת נשק לאמירויות – גם לא סמוי"

שר החוץ הסעודי, פיסל בן פרחאן
שר החוץ הסעודי, פיסל בן פרחאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פיטר שר החוץ הסדואני את דובר משרדו חיידר בדווי, בעקבות דבריו אתמול לפיה מדינתו מעוניינת בהסכם שלום עם ישראל - כך דווח בערוץ אל-ג'זירה. שורש הסערה שהתחוללה אתמול בסודאן הוא ריאיון שקיים שר המודיעין אלי כהן בתוכנית "המטה המרכזי" עם אילה חסון בשבת, שבה אמר כי "אני מעריך שהמדינה הבאה שתחתום על הסכם שלום עם ישראל תהיה סודאן".

הדברים הללו של השר כהן נשמעו היטב גם בבירת סודאן, חרטום. אתמול, כאמור מסר בדווי, לערוץ "סקיי ניוז" בערבית כי הוא מקווה שגם מדינתו בדרך להסכם שלום עם ישראל, וכי השלום בין שתי המדינות צפוי בקרוב.

עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן
עבדאללה חמדוכ, ראש ממשלת סודאן | צילום: רויטרס

בדווי הצהיר בריאיון לערוץ אל-ג'זירה: "דעתי באה כאזרח סודאני חופשי ואני שומר על דיעה זו. דיברתי על הסכם עם ישראל בגלל אהבתי לסודאן. יו"ר מועצת המעבר הזמנית של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, נפגש כבר עם נתניהו. שר המודיעין של ישראל אמר אתמול שיש שיחות שנערכות בין סודאן לישראל, וגם הם וגם אנחנו לא מכחישים זאת. העם בסודאן צריך לדעת מה קורה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם שר החוץ גבי אשכנזי בירכו על ההצהרה הסודאנית, מה שגרם לשר החוץ הסודאני, לזעום ולזמן את הדובר לשיחת הבהרה דחופה. בעקבות השיחה צייץ הדובר בטוויטר כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי הוא הביע את תקוותו האישית בלבד ולא את עמדתה של סודאן. אולם, ההודעה לא סיפקה את שר החוץ הסודאני והוא אילץ את הדובר לקיים מסיבת עיתונאים בשעת לילה מאוחרת ולהסביר בקולו כי הביע את דעתו האישית ולא את עמדתה הרשמית של סודאן.