יורש העצר הסעודי מאשים: "איראן תקפה המכליות; נטפל בכל איום"

מוחמד בן סלמאן התייחס בריאיון לא-שרק אל-אווסט למתיחות במפרץ הפרסי ואמר כי מדינתו אינה רוצה מלחמה באזור - אך שבכוונתה להגיב אם תותקף; דיווח: בריטניה תשלח חיילי קומנדו למפרץ הפרסי

זמן צפייה: 02:44

המתיחות במפרץ: יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן האשים הלילה (ראשון) את איראן בתקיפת המכליות במפרץ עומאן ביום חמישי. "המשטר האיראני לא כיבד את ביקורו של ראש הממשלה היפני בטהראן, ותגובתו למאמציו של שינזו אבה הייתה תקיפת שתי המכליות, שאחת מהן הייתה יפנית", אמר מוחמד בן סלמאן. "על הקהילה הבין-לאומית להביע עמדה נחרצת בעקבות המתקפה האחרונה, אמר בריאיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט".

"איננו רוצים מלחמה באזור, אך לא נהסס לטפל בכל איום על אזרחינו ועל ריבונותנו", הדגיש יורש העצר, והוסיף: "החות'ים בתימן מקדמים את האינטרסים של איראן על חשבון העם התימני. אנחנו לא נסכים שמיליציות חמושות שאינן גוף מדיני מוסדר יעמדו על גבולות הממלכה הסעודית". בנו של מלך סעודיה התייחס גם למערכת היחסים של מדינתו עם ארצות הברית, ואמר כי "מדובר בידידות אסטרטגית, שלא תושפע מאף קמפיין תקשורתי".

בתוך כך, אמש פורסם בעיתון ה"טיימס" כי בריטניה תשלח כמאה חיילי קומנדו מטעמה למפרץ הפרסי, על מנת לשמור על הספינות שברשות הממלכה.

לעוד כתבות בנושא:

בישראל מאשימים: איראן עומדת מאחורי תקיפת המכליות במפרץ עומאן

"איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני שעות לפני תקרית המכליות"

מלך סעודיה: "יש לפעול להגנת האזור מפני ההסלמה האיראנית"

נסיך סעודיה, מוחמד בן סלמאן
נסיך סעודיה, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

אמש, אמר גורם ישראלי בכיר שמעורה בסוגיה האיראנית לחדשות 13, כי מידע שיש בידי ישראל מצביע על כך שמשמרות המהפכה של איראן הם שעומדים מאחורי המתקפה. עוד הוסיף הגורם הבכיר, כי בהתקפות נעשה שימוש גם במוקשים ימיים, וגם בטיל טורפדו נגד ספינות.

כזכור, אחרי שבארצות הברית האשימו באופן חד משמעי את איראן במעשה, במהלך סוף השבוע הודיע משרד החוץ הבריטי, כי "הוא בטוח כמעט באופן ודאי", שמשמרות המהפכה אחראיים על תקיפת המכליות.

טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן | צילום: רויטרס

למרות האצבעות המאשימות כלפי איראן, ישנן לא מעט סימני שאלה לגבי האינטרס האיראני לבצע פעולה מהסוג הזה בעיתוי הנוכחי. שכן, המתקפה התרחשה במהלך ביקורו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בטהראן, כאשר אחת המכליות שהותקפו היא יפנית.

טראמפ עצמו האשים אמש את איראן בהתקפות, אבל הבהיר גם הפעם, כי הוא מוכן למשא ומתן עם טהראן. מנגד, בקונגרס האמריקני יש לא מעט מחוקקים שסבורים שיש מי שבממשל טראמפ מכין אופציה של פעולה צבאית נגד איראן בלי קבלת אישור מהקונגרס.

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

אותם מחוקקים תולים את הטענה בדברים שאמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בשימוש סגור בקונגרס, על כך שחוק שעבר בקונגרס בשנת 2001, ואפשר לממשל בוש לצאת למלחמה באפגניסטן אחרי מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר, מאפשר באופן תיאורטי לפעול צבאית נגד איראן גם בלי הצבעה מחודשת בקונגרס.

הרקע לחשש מפני עימות של ממש בין הצדדים, בין היתר, דיווח אמש על כך שאונייה איראנית זיהתה מל"ט אמריקני במפרץ עומאן, שעות לפני שהותקפו שתי מכליות הנפט, ושיגרה לעברו טיל קרקע-אוויר, כך על פי בכיר אמריקני. לדבריו, הטיל החמיץ את המטרה והתרסק בים.