במקום חקיקה - החלטת ממשלה: מתווה סער לפיצוי משפחות נפגעי אסון מירון

ברקע הניסיון לגבש מתווה פיצויים למשפחות נפגעי האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה, יו"ר וועדת השרים לחקיקה גדעון סער הציע לדחות את החוק ב-3 חודשים נוספים לצורך בחינת הצעת המתווה אצל שר האוצר ליברמן. "ראוי שתובא החלטת ממשלה בנושא"

האסון במירון

בדיון שמתנהל הבוקר (ראשון) בוועדה לעייני חקיקה בראשותו של שר המשפטים גדעון סער בנושא מתווה הפיצויים למשפחות נפגעי אסון מירון, הציע יו"ר הוועדה לדחות את הצעת החוק למתן פיצויים ב-3 חודשים נוספים לצורך בחינתו אצל שר האוצר אביגדור ליברמן. בהמשך, הציע סער להעביר את המתווה כהחלטת ממשלה ולא כהצעת חוק.

"אני מבקש להבהיר שאני נגד לדחייה של שלושה חודשים. זה פשוט לא צריך להגיע לחקיקה אלא להחלטת ממשלה. אני מכיר את התביעה של המשפחות. אני חושב שיהיה מכובד יותר שנעשה את זה לפני הגשת התביעה. הדחייה היא אינה דחייה של הנושא אלא של הצעת החוק. אני מקווה מאוד שהרבה הרבה לפני כן תבוא הצעה מוסכמת לממשלה", אמר סער במהלך הדיון.

גדעון סער
גדעון סער | צילום: רויטרס

בנוסף, במהלך הדיון בנושא אמרה השרה זנדברג כי "יש כאן מקרה יוצא דופן של משפחות שהן ממש בעוני. זה די ברור שהם צריכים פיצוי. משום מה השאירו אותם לחכות לוועדה הפלילית". גם השרה פנינה תמנו שטה הביעה התנגדות להצעה של סער: "לא הייתי מחכה שלושה חודשים. זה שעד היום המשפחות לא מקבלות פיצוי זו תעודת עניות לנו כמדינה. אסור לחכות עם זה". בין היתר, חבר הכנסת נחמן שי ביקש להתייחס ל-9 מההרוגים שהם תושבי חוץ כאזרחי ישראל.

בתגובה לדברים, ח"כ יעקב אשר מסר: "הסיוע הכלכלי למשפחות הרוגי ופצועי אסון מירון היה צריך להינתן מזמן, כל יום שעובר הוא עוד סבל וקושי למשפחות שממתינות כבר מעל 8 חודשים ולא קיבלו עדיין כל סיוע. אם במקום אישור החוק שהגשתי תובא החלטת ממשלה שתעניק את הסיוע הנדרש - אתמוך בה, אך אין צורך ביותר משבועיים שלושה כדי להביא החלטה שכזו, כפי שאמרו שר הבטחון גנץ ושרים נוספים שתמכו בהצעת החוק שהגשתי ועל כך אני מודה להם. בשיחה עם שר המשפטים סער, הבהיר לי כי יבחן את קיצור ההליכים כדי להביא את ההחלטה הממשלתית באופן המהיר והטוב ביותר. הסכמתי להמתין עד חודש ימים עם העלאת החוק במליאה כדי לאפשר לממשלה לקדם מתווה פיצויים מהיר".