רוסיה, ארה"ב והאו"ם ידונו בכינוס פסגה על תוכנית טראמפ

בהמשך לפרסום בחדשות 13: בכירים מהמעצמות, וכן מהאיחוד האירופי, יקיימו היום שיחת וידאו אודות היוזמה הרוסית שמטרתה לחדש את המגעים בין הצדדים. מוסקבה עדכנה את ירושלים על השיחה המתוכננת

זמן צפייה: 00:43

בכירים מרוסיה, ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי ידונו היום (שישי) בכינוס מפגש בין-לאומי אודות תוכנית טראמפ. זאת, בהמשך לפרסום בחדשות 13 ביום רביעי על יוזמת רוסיה לחדש את המגעים בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית, כדי להציע תיקונים פלסטיניים לתוכנית טראמפ וליצור אווירה שתמנע הסלמה בשטח.

סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב שוחח אתמול עם הממונה על שגרירות ישראל במוסקבה אלי בלוצ'רקובסקי ועדכן אותו על שיחת הוועידה המתוכננת. בכירים רוסים אישרו כי רוסיה רוצה לקדם מפגש בין-לאומי בהשתתפות ארה"ב, האו"ם, האיחוד האירופי, רוסיה וקבוצה של מדינות ערביות כולל הפלסטינים.

הבכירים הרוסים ציינו כי רוסיה הזהירה את ישראל כמה פעמים כי סיפוח חד צדדי בגדה המערבית יביא להסלמה. "אנחנו מודאגים מכך שפעולות סיפוח ישראליות כאלה יהיו פרובוקציה שתדרדר את הגדה המערבית להתלקחות אלימה ותערער את היציבות באזור כולו", אמרו הבכירים הרוסים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מערכת בריאות בקריסה: ברזיל זלזלה בקורונה – ומשלמת ביוקר

הלוחם שנפצע קשה בפיגוע הדריסה שוחרר מהמיון: "הכול טוב איתי"

חמינאי: "ישראל היא גידול סרטני בלב המזרח התיכון"

טראמפ, פוטין, אבו מאזן
טראמפ, פוטין, אבו מאזן | צילום: רויטרס

בתוך כך, הבוקר פורסם בעיתון "אל-איאם" כי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התקשר ביום רביעי ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן ועדכן אותו על היוזמה לארגן מפגש בין-לאומי בדרג שרי חוץ בנושא הישראלי-פלסטיני תחת חסות האו"ם.

גוטרש אמר לאבו מאזן כי למפגש יוזמנו בכירים מארה"ב, רוסיה, האו"ם, האיחוד האירופי ומעוד כמה מדינות, ושאל אם הפלסטינים מוכנים להשתתף במפגש כזה. לפי הדיווח, אבו מאזן ענה למזכ"ל האו"ם כי הוא מתנגד לכך שמפגש בין-לאומי כזה יהיה מבוסס על תוכנית טארמפ.

עוד נמסר בדיווח כי ממשלת רוסיה הבהירה להנהגה הפלסטינית שהיא תומכת בקיומו של מפגש כזה.

טראמפ ופוטין
טראמפ ופוטין | צילום: רויטרס, Getty Images

כזכור, דיפלומטים מערבים ציינו כי האו"ם והאיחוד האירופי שותפים ליוזמה הרוסית ורואים בה הזדמנות ליצור תהליך מדיני חדש שיעצור מהלך סיפוח ישראלי בגדה המערבית. "הדרך היחידה לעצור את הסיפוח היא לחדש את המגעים בין הפלסטינים לממשל האמריקני", אמר הדיפלומט המערבי.

בשנתיים וחצי האחרונות, מאז הצהרת ירושלים של טראמפ בדצמבר 2017, הפלסטינים החרימו את הממשל האמריקני באופן כמעט מלא ודרשו לדון על תהליך השלום רק בפורום שיכלול גורמים בין-לאומיים נוספים – כגון חברות הקוורטט – רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי ומדינות ערביות.

כדי להתגבר על החרם הפלסטיני על האמריקנים, הרוסים מציעים לכנס מיני-פסגה שאליה יגיעו גם חברות הקוורטט - האיחוד האירופי, האו"ם, רוסיה וארה"ב יחד עם מצרים, ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות וכמובן הפלסטינים. לא ברור אם ישראל תוזמן.