כל הפרשות שנקשרו למנהיגי המדינה

חקירתו של נתניהו הצטרפה לחשדות שהועלו כנגד כמחצית מראשי הממשלה מקום המדינה. האם זו רדיפה או חלק מהשררה?

צפו: ראשי ממשלות וחשדות

12 ראשי ממשלה כיהנו בישראל ב-68 שנות קיומה של המדינה. כמעט מחצית מהם - 5 במספר, לא התמודדו רק עם הקשיים הרבים שמצריך התפקיד אליו נבחרו, אלא גם עם חשדות בפלילים שעלו נגדם במהלך כהונתם או מעט אחריה. האחרון הוא בנימין נתניהו שנחקר בימים אלה בחשד לקבלת טובות הונאה (וככל הנראה גם עבירות נוספות). חקירה אחת הסתיימה בראש ממשלה שעדיין יושב מאחורי סורג ובריח, אבל רוב החקירות הסתיימו בתיק סגור. האם זו רדיפה או עננה שבאה עם השררה?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הפרשה הראשונה ממנה עלה חשד לפלילים ושנקשרה בשמו של ראש ממשלה ישראלי נחשפה ב-1977, אז כיהן יצחק רבין בתפקיד לראשונה. העיתונאי דן מרגלית חשף כי רעיית ראש הממשלה, לאה רבין, ניהלה לכאורה חשבון דולרים סודי בארה"ב - מה שנחשב מנוגד לחוק. בעקבות הגילוי, הצהיר רבין כי הוא שותף מלא לחשבון, ובחר להתפטר מתפקידו - צעד שהוביל לכך שהחקירה נגד רבין נמנעה בסופו של יום.

הפרשה שהובילה לפרישה. רבין ורעייתו (Cohen Fritz, לע''מ)
הפרשה שהובילה לפרישה. רבין ורעייתו (Cohen Fritz, לע''מ)

הפרשות הפליליות בהקשר של ראשי ממשלה שבו לחיינו בסוף שנות ה-90. לאחר תום כהונתו הקצרה של אהוד ברק כראש ממשלת ישראל, בספטמבר 1999, עלו נגדו ונגד בכירים נוספים במפלגת העבודה חשדות לפיהם הפרו את חוק מימון מפלגות וגייסו תרומות לא חוקיות של מיליונים במהלך מערכת הבחירות של אותה השנה. במסגרת הפרשה, נחקר ברק באזהרה במשטרה - אלא שבסופו של דבר, נסגר התיק מחוסר ראיות.

נחקר בפרשת העמותות. ברק (פלאש 90)
נחקר בפרשת העמותות. ברק (פלאש 90)

בתחילת שנות ה-2000, רבצה גם על ראש הממשלה אריאל שרון עננה פלילית - זאת לאחר שהוא ובנו גלעד, נחשדו בהפרת אמונים, מרמה וקבלת שוחד בפרשה שכונתה "האי היווני". על פי החשד דאז, ניסה איש העסקים דודי אפל לגייס את שרון ובכירים נוספים לסייע לו בפרויקט שתכנן ביוון מול השלטונות במדינה - זאת תמורת הבטחות לסייע להם בבחירות המקדימות לראשות הליכוד. גם במקרה זה נסגר התיק מחוסר ראיות. אפל הורשע שנים לאחר מכן בפרשת שחיתות אחרת.

גם הוא נחשד בפלילים. שרון ז''ל (רויטרס)
גם הוא נחשד בפלילים. שרון ז''ל (רויטרס)

אהוד אולמרט נבחר רשמית לתפקיד ראש הממשלה במרס 2006, אלא שכהונתו לא עברה ללא חשדות שונים נגדו במספר פרשות -כאלה שהובילו לבסוף להתפטרותו כעבור כ-3 שנים. לאחר 5 שנים של מאבק משפטי ארוך ודיונים רבים בפרשות השונות, הפך אולמרט במרס 2014 לראש הממשלה היחידי בתולדות ישראל שהורשע בפלילים.

אולמרט הורשע ב"פרשת חברת הזרע" - פרשייה המהווה חלק מפרשת הולילנד הגדולה, בעבירות של קבלת שוחד והפרת אמונים. על אולמרט נגזרו 6 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס בסך מיליון ש"ח. עם זאת, בית המשפט העליון קיבל את ערעורו בפרשת פרויקט הולילנד וזיכה אותו מחמת הספק, אך הותיר את הרשעתו בקבלת שוחד ב"פרשת הזרע", וגזר עליו עונש מאסר בפועל של 18 חודשים.

עוד נגזר עליו חודש מאסר בפועל נוסף, בגין הרשעתו בבית משפט השלום בירושלים בעבירת שיבוש מהלכי משפט. בפברואר 2016 החל לרצות את עונשו בבית הסוהר מעשיהו - עונש אותו הוא מרצה גם בימים אלה.

היחיד שנשלח למאסר. אולמרט (גיל יוחנן)
היחיד שנשלח למאסר. אולמרט (גיל יוחנן)

גם ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, מכיר מקרוב את חוקרי המשטרה. כבר בימים שלאחר כהונתו הראשונה בתפקיד, בשנת 1999, הוא נחקר בחשד לעבירות של שוחד ומרמה בפרשה שכונתה "פרשת עמדי", שחשף העיתונאי מרדכי גילת. בפרשה זו, נחשדו בני הזוג נתניהו כי ניסו להוציא במרמה כספים בסכומים ניכרים ממשרד ראש הממשלה לטובת הקבלן אבנר עמדי, בגין עבודות שביצע. עוד נחקר בחשד שהוא ורעייתו קיבלו מתנות שלא כחוק. כעבור כשנה נסגרו התיקים נגד נתניהו מחוסר ראיות.

לא היה כלום? נתניהו (עמוס בן גרשום, לע''מ)
לא היה כלום? נתניהו (עמוס בן גרשום, לע''מ)

בחודשים האחרונים נודע על פרשות נוספות וחדשות שנתניהו מעורב בהן לכאורה. השבוע הגיעו חוקרי המשטרה למעונו הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, על מנת לחקור את נתניהו בעניין אחת מהפרשות החדשות, ממנה עולה חשד כי קיבל טובות הנאה מאנשי עסקים. בנוסף, ישנם חשדות נוספים בפרשה נוספת שטרם פורסמו - והחקירה בעיצומה.