איחודים, פיצולים, סקרים - וסערות: כך נראתה מערכת הבחירות

מערכת הבחירות השנייה בתוך חצי שנה זעזעה את הזירה הפוליטית. הקרב הצמוד בין הליכוד לכחול לבן, ההצהרה של ליברמן, החזרות המפתיעות והחיבורים בתוך הגושים • כל האירועים בדרך אל הקלפי

זמן צפייה: 04:53

בחירות 2019 - הסיבוב השני: קצת יותר מחמישה חודשים חלפו מהפעם האחרונה שבה אזרחי ישראל נקראו להגיע אל הקלפי - ומחר (שלישי) הם יעשו זאת שוב. במהלך הזמן הקצר בין שתי מערכות הבחירות מפלגות רבות ביצעו שינויים, בניסיון להביא לקלפיות מספר גדול יותר של קולות - ולהוביל לשינוי במפת הגושים. דמויות מפתיעות שבו לחיינו, יריבים פוליטיים איחדו כוחות - והסקרים ששינו את המפה הפוליטית מדי שבוע. רגע לפני יום הבוחר הכנו עבורכם סקירה של כל האירועים הגדולים בדרך אל הקלפי.

9.4.19 - הסיבוב הראשון של בחירות 2019 - תיקו בין הליכוד לכחול לבן; יתרון לגוש הימין

לאחר סגירת הקלפיות וספירת הקולות עלה כי מפלגות הליכוד וכחול לבן קיבלו 35 מנדטים כל אחת. עם זאת, גוש הימין הוביל עם 65 מנדטים לעומת 55 מנדטים לגוש המרכז-שמאל. עם פרסום המדגמים הכריזו הן גנץ והן נתניהו על ניצחונם. גנץ הצהיר: "אנחנו מתכוונים לחבר את כולם, להקים קבינט פיוס לאומי. נלמד איך מחברים ולא איך רבים. אני אהיה ראש הממשלה של כולם, ולא רק של אלה שהצביעו לנו". מנגד, ראש הממשלה נתניהו אמר: "זאת תהיה ממשלת ימין. אבל אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל ימין ושמאל יהודים ולא יהודים כאחד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורשימת הליכוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורשימת הליכוד | צילום: שרון רביבו

17.4.19 - נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה - והחל בשיחות עם "השותפים הטבעיים"

לאחר ש-65 חברי כנסת המליצו עליו, הטיל הנשיא ראובן ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. מפלגות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, איחוד מפלגות הימין וכולנו המליצו על נתניהו. מפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ המליצו לנשיא על בני גנץ, ואילו הרשימות הערביות, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל, החליטו שלא להמליץ על אף מועמד.

נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו במשכן הנשיא
נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו במשכן הנשיא | צילום: החדשות 13

29.5.19 - ליברמן הקשיח עמדות, נתניהו נכשל בניסיון להקים ממשלה - הכנסת ה-21 התפזרה

גם לאחר שקיבל הארכה מהנשיא, נתניהו לא הצליח לגבש מתווה לחוק הגיוס שיהיה מקובל על המפלגות החרדיות ועל ליברמן, וכשל במשימה להרכבת קואליציה. בשל כך, הוחלט לפזר את הכנסת, והחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית. 74 חברי כנסת, שהושבעו רק חודש וחצי לפני כן, הצביעו בעד סגירת האורות על הכנסת ה-21 ותחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-22. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שנערכות בחירות בפעם השנייה באותה השנה.

רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת
רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת | צילום: רויטרס

30.5.19 - סקר חדשות 13: ליברמן מתחזק, הליכוד מובילה

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו מתקיימות יממה לאחר פיזור הכנסת, ישראל ביתנו הייתה עולה משמעותית בכמות המנדטים שלה וזוכה לתשעה - ארבעה יותר ממה שקיבלה בבחירות האחרונות. עוד עולה כי הליכוד תקבל 36 מנדטים, ואילו כחול לבן תיחלש ותעמוד על 33 מנדטים, שניים פחות ממה שזכתה בבחירות האחרונות. לשבעה מנדטים יזכו ש"ס, איחוד מפלגות הימין, יהדות התורה וחד"ש-תע"ל. מרצ תזכה לשישה מנדטים, העבודה ובל"ד-רע"מ ינועו סביב אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים כל אחת. תמונת הגושים מצביעה על כך שגוש הימין עומד על 66 מנדטים, בעוד גוש השמאל עומד על 54 מנדטים בלבד.

סקר מנדטים - חדשות 13 - 30.05.19
סקר מנדטים - חדשות 13 - 30.05.19 | צילום: חדשות 13

2.6.19 - נתניהו פיטר את השרים בנט ושקד

לאחר שלא עברו את אחוז החסימה, פיטר ראש הממשלה את השרים נפתלי בנט ואיילת שקד ממשרדי החינוך והמשפטים (בהתאמה). נתניהו הסביר את ההחלטה ואמר כי היות שהשניים כבר לא מיוצגים בכנסת, הרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים הבכירים.

השרים נפתלי בנט ואיילת שקד
השרים נפתלי בנט ואיילת שקד | צילום: Mark Neyman

5.6.19 - אמיר אוחנה מונה לשר המשפטים החדש

שעות לפני המועד האחרון למינוי שר המשפטים הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החליט למנות את ח"כ אמיר אוחנה לתפקיד - ובכך הפך אוחנה לשר הגאה הראשון. אוחנה הגיב למינויו, ואמר: "זו זכות גדולה לשרת את מדינת ישראל בתפקיד שר המשפטים. תודה לרה"מ על האמון העצום".

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: תקשורת שר המשפטים

12.6.19 - ראשי מפלגת העבודה, גבאי ורוסו, פרשו מהחיים הפוליטיים

לאחר הכישלון בבחירות, אלוף במיל' טל רוסו, שהיה מספר שתיים בעבודה, הודיע כי הוא מסיר את עצמו מרשימת המפלגה לכנסת ה-22, וכי לא יתמודד על תפקיד יו"ר המפלגה. בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב רוסו כי "איני רוצה להיות שותף לקרבות הירושה". כמה ימים לאחר מכן הודיע גם יו"ר המפלגה, אבי גבאי, על פרישתו מהחיים הפוליטיים. "אני מאמין שמפלגה שלא יכולה להתאחד וללכת קדימה, לא יכולה לבוא לציבור ולהציע לו שתנהל את המדינה", כתב. "בסוף מדובר בחיים ובאיכות החיים של אזרחי המדינה ולא רק במשחק פוליטי פנים מפלגתי".

אבי גבאי וטל רוסו
אבי גבאי וטל רוסו | צילום: החדשות 13

15.6.19 - ליברמן: "נכפה ממשלת חירום עם הליכוד וכחול לבן - ללא החרדים"

שבועיים מפתיחת מערכת הבחירות הטיל יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פצצה פוליטית שעיצבה מחדש את סדר היום במערכת הבחירות. ליברמן התראיין בתוכנית "המטה המרכזי" ואמר כי מפלגתו "תכפה ממשלה עם הליכוד וכחול לבן - ללא החרדים". לדבריו, "זאת תהיה ממשלת חירום לאומית ליברלית. נעשה הכול על מנת לחסום את החרדים, שלא ייכנסו לממשלה". ליברמן הוסיף כי "מול האתגרים הביטחוניים והתקציביים, חשוב שתקום ממשלת חירום שמורכבת מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן. שלוש המפלגות צריכות לגבש קווי יסוד ומסגרת תקציבית, ורק אחר כך - מי שירצה שיצטרף".

ליברמן, נתניהו וגנץ
ליברמן, נתניהו וגנץ | צילום: רויטרס, דוברות משרד הבטחון

16.6.19 - ראש עיריית טבריה, רון קובי, הקים מפלגה חדשה

ראש עיריית טבריה, רון קובי, הקים מפלגה בשם "הימין החילוני". קובי, שעד לפני פחות משנה היה איש עסקים אנונימי, הצליח לכבוש את ראשות העיר בשידורים חיים ופרובוקטיביים בפייסבוק, בניחוח דונלד טראמפ, שהצליחו למכור לטבריינים את חזון לאס וגאס שעל שפת הכינרת. כראש עיר הוא מוביל קו אנטי חרדי מוצהר, בעקבותיו מקבל איומים על חייו באופן תדיר. קובי פתח בסוג של מהפכה חילונית בעיר, כאשר הפעיל עסקים ותחבורה ציבורית בשבת על מנת להנגיש את טבריה לתושביה ולמבקריה. קובי מרבה לתקוף את שר הפנים דרעי, והוא שואף להחליפו במשרד.

רון קובי, ראש עיריית טבריה
רון קובי, ראש עיריית טבריה | צילום: חדשות 13

17.6.19 - פרץ מונה לשר החינוך – סמוטריץ' לשר התחבורה וחבר בקבינט

ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה את יו"ר איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ לשר החינוך וכמשקיף בקבינט, ואילו מספר 2 במפלגה, בצלאל סמוטריץ', מונה לשר התחבורה ולחבר קבינט. מטעם ראש הממשלה נמסר כי "הצדדים סיכמו על שמירה מלאה של הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה כפי שהיה נהוג בישראל זה עשרות שנים". פרץ וסמוטריץ' אמרו לנתניהו כי "השותפות העמוקה בין הציונות הדתית לבין הליכוד תימשך גם במערכת הבחירות ולאחריה". מינוי סמוטריץ' לתפקיד שר וחבר קבינט עורר ביקורת רבה בקרב מפלגות השמאל.

השרים הרב פרץ וסמוטריץ' חותמים על אשרור הסכם איחוד מפלגות הימין
השרים הרב פרץ וסמוטריץ' חותמים על אשרור הסכם איחוד מפלגות הימין | צילום: חדשות 13

26.6.19 - ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הקים מפלגה חדשה

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הכריז על הקמת מפלגה חדשה שתתמודד בבחירות הקרובות. המפלגה, שכעבור שבועיים קיבלה את השם "ישראל דמוקרטית", כללה בעת ההכרזה, בין היתר, את סגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף יאיר גולן והפעילה החברתית, פרופ' יפעת ביטון. במהלך מסיבת העיתונאים אמר ברק כי מטרתו "להפיל את נתניהו, שהתנהלותו מפלגת ומסיתה את כל חלקי החברה הישראלית".

אהוד ברק במסיבת עיתונאים
אהוד ברק במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

26.6.19 - סקר חדשות 13: לאחר שובו של ברק - גוש המרכז-שמאל מנצח

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו מתקיימות לאחר שובו של אהוד ברק לפוליטיקה, הייתה מפלגתו החדשה מטה את הכף לטובת גוש המרכז-שמאל – שהיה זוכה ל-61 מנדטים. גוש הימין, ללא ליברמן, היה מקבל 52 מנדטים. מפלגת הליכוד ביחד עם כולנו הייתה זוכה ל-32 מנדטים – בדומה למפלגת כחול לבן שהייתה גורפת אף היא 32 מנדטים. רשימה ערבית משותפת בראשות איימן עודה הייתה זוכה ל-12 מנדטים, ישראל ביתנו – 7, ש"ס – 6, יהדות התורה – 6, מפלגתו של ברק – 6, מרצ – 6, העבודה – 5, איחוד מפלגות הימין – 4, הימין החדש – 4 מנדטים.

סקר מנדטים - 26.6.19
סקר מנדטים - 26.6.19 | צילום: חדשות 13

27.6.19 - ניצן הורוביץ גבר על תמר זנדברג ונבחר ליו"ר מרצ

חבר הכנסת לשעבר, ניצן הורוביץ, ניצח בבחירות הפנימיות לראשות מפלגת מרצ, ונבחר ליו"ר המפלגה. הורוביץ זכה ב-459 קולות, ואילו תמר זנדברג קיבלה 383 קולות. מתוך אלף חברי המפלגה נרשם שיעור הצבעה של 81%. לאחר ניצחונו הודה הורוביץ ליו"ר המפלגה היוצאת זנדברג, ואמר: "תמר הובילה את המפלגה בתקופה לא פשוטה וניהלה קמפיין ראוי ואידיאולוגי עד לשנייה האחרונה".

ניצן הורוביץ לאחר הזכייה בראשות מרצ
ניצן הורוביץ לאחר הזכייה בראשות מרצ | צילום: החדשות 13

1.7.19 - נעה רוטמן, נכדתו של יצחק רבין, הצטרפה למפלגה של ברק

נעה רוטמן, נכדתו של יצחק רבין, הודיעה על הצטרפותה למפלגה החדשה שהקים ברק, וכי תתמודד עמו בבחירות לכנסת ה-22. "ההחלטה להצטרף לעשייה הפוליטית לא הייתה פשוטה, אבל אי אפשר עוד לשבת מנגד", אמרה רוטמן. לדבריה, "אני מכירה מקרוב מאוד את מחיר השנאה וההסתה. אסור להשלים עם ההקצנה בחברה הישראלית והיא איננה גזירת גורל".

נעה רוטמן ואהוד ברק
נעה רוטמן ואהוד ברק | צילום: חדשות 13

2.7.19 - עמיר פרץ גבר על שפיר ושמולי - ונבחר ליו"ר העבודה

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, גבר על איציק שמולי וסתיו שפיר - ונבחר ליו"ר מפלגת העבודה. פרץ השיג 47% מהקולות ולא נזקק לסיבוב שני. למקום השני הגיעה שפיר עם 26.9% מהקולות, ואחריה - שמולי עם 26%. פרץ החליף בתפקיד את אבי גבאי, שהוביל את המפלגה בבחירות, ופרש מהחיים הפוליטיים.

עמיר פרץ מצביע בפריימריז של מפלגת העבודה
עמיר פרץ מצביע בפריימריז של מפלגת העבודה | צילום: דניאל חג'בי, חדשות 13

3.7.19 - סקר חדשות 13: הליכוד וכחול לבן נחלשות

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו מתקיימות בתחילת חודש יולי, גוש הימין, ללא ליברמן, היה גובר על גוש המרכז-שמאל עם 57 מנדטים, בעוד הגוש המתחרה היה מקבל 55 מנדטים בלבד. זאת, בניגוד לסקר הקודם שחזה 61 מנדטים לגוש המרכז-שמאל. מפלגת הליכוד הייתה זוכה ל-31 מנדטים, ומפלגת כחול לבן הייתה מקבלת 29 מנדטים - ירידה מהסקר הקודם שבהן זכו המפלגות ל-32 מנדטים כל אחת. לאחר הפריימריז לראשות העבודה, שבהן ניצח עמיר פרץ, מתחזקת המפלגה ומקבלת 7 מנדטים, זאת בעוד מפלגתו של אהוד ברק זוכה באותו מספר מנדטים כמו בסקר הקודם - 6.

סקר מנדטים - 3.7.19
סקר מנדטים - 3.7.19 | צילום: חדשות 13

11.7.19 - הפריימריז במרצ: זנדברג, גילאון ופריג' בצמרת

בתום הבחירות המקדימות שנערכו במפלגת מרצ, נבחרה תמר זנדברג למקום הראשון ברשימה (שני אחרי היו"ר, ניצן הורוביץ). אחריה, ניצבים ברשימה אילן גילאון, עיסאווי פריג', מוסי רז ומיכל רוזין. שיעור הצבעה עמד על 85.3%. "הציבור התפכח מאשליות הבחירות הקודמות, השמאל התעורר, מתחזק וחוזר הביתה", אמר הורוביץ. "זה ניכר היום באחוז ההצבעה, בשטח, באלפי פניות שאנחנו מקבלים ובפעילות בכל הארץ".

נבחרת מרצ לכנסת ה22
נבחרת מרצ לכנסת ה22 | צילום: חדשות 13

16.7.19 - שלי יחימוביץ' לוקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) הודיעה כי החליטה לקחת פסק זמן מהפוליטיקה ולא תכהן בכנסת הבאה. יחימוביץ, שנכנסה לפוליטיקה בשנת 2006 ושימשה אף כיו"ר המפלגה, הסבירה את החלטתה: "אני אסירת תודה על הזכות שניתנה לי לשרת את הציבור ברוח אמונותיי. לרגע לא הפסקתי לאהוב את העבודה הפרלמנטרית ואני גאה בהישגיי בה, אך עייפתי מאוד מהחלק הפוליטי".

שלי יחימוביץ' מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים
שלי יחימוביץ' מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים | צילום: שי שפיגלמן, חדשות 13

18.7.19 - אורלי לוי-אבקסיס ו"גשר" הצטרפו למפלגת העבודה

יו"ר העבודה עמיר פרץ הודיע כי חברת הכנסת לשעבר אורלי לוי-אבקסיס תרוץ לצדו בבחירות הקרובות. פרץ החליט כי מפלגתו לא תתאחד עם מפלגות נוספות, אלא רק תנסה לצרף אישים נוספים לשורותיה. "הסתכלתי על אורלי וידעתי שמדובר במנהיגה מעוררת השראה", אמר פרץ במסיבת עיתונאים, "מנהיגה שילדים רבים וצעירים מביטים אליה ואומרים 'גם אנחנו יכולים לשבור את תקרת הזכוכית'". החיבור בין המפלגות נעל למעשה את הדלת לאיחוד כולל בשמאל, וגרר ביקורת רבה הן בתוך העבודה והן במרצ ובמפלגתו של ברק.

עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס במסיבת עיתונאים
עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 3

21.7.19 - איילת שקד תעמוד בראשות "הימין החדש"

איילת שקד ונפתלי בנט כינסו מסיבת עיתונאים, ובמהלכה הודיעו כי שרת המשפטים לשעבר תעמוד בראשות מפלגת הימין החדש. "המפלגה בראשותי לא רצה בצילה של מפלגה אחרת, אלא כמפלגה המבקשת לאחוז במושכות ההנהגה הלאומית ולהבטיח את ניצחון הימין", אמרה שקד, שקראה לאיחוד גדול בימין. "המחלוקות בינינו בטלות בשישים. חיבור הוא תעודת הביטחון של הימין הערכי והאידיאולוגי". בכך, הפכה שקד לאישה היחידה במערכת הבחירות הנוכחית שעומדת בראש מפלגה.

איילת שקד
איילת שקד | צילום: חדשות 13

24.7.19 - אלונה ברקת הודיעה כי לא תתמודד בבחירות

אלונה ברקת, בעלי הפועל באר שבע בכדורגל, שהוצבה במקום השלישי ברשימת "הימין החדש" בבחירות לכנסת ה-21, הודיעה כי לא תתמודד בבחירות הקרובות. ברקת כתבה בחשבון הטוויטר כי "בעקבות מספר פניות אליי, אני רוצה להבהיר כאן, שקיבלתי החלטה, משיקוליי האישיים, שלא להתמודד בבחירות הקרובות".

איילת שקד ואלונה ברקת הגישו הבוקר את רשימת המפלגה לכנסת
איילת שקד ואלונה ברקת הגישו הבוקר את רשימת המפלגה לכנסת | צילום: החדשות 13

25.7.19 - "המחנה הדמוקרטי": ברק התאחד עם מרצ; סתיו שפיר הוצבה במקום השני ברשימה

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, ח"כ סתיו שפיר ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, החליטו בתום פגישה לילית לרוץ תחת רשימה אחת בבחירות, שתיקרא "המחנה הדמוקרטי". במקום הראשון הוצב הורוביץ, במקום השני שפיר, ובמקום העשירי יהיה אהוד ברק. "יוזמי האיחוד מאמינים שהקמת ׳המחנה הדמוקרטי׳ מהווה צעד ראשון והכרחי במשימה להחזיר את מדינת ישראל למסלול", נמסר מטעם הצדדים. פרישת שפיר מהעבודה גררה גם את התפטרותה מהכנסת, וגרמה לכך שארבעה מתוך ששת הח"כים שנבחרו, לא יתמודדו בבחירות הקרובות כחלק מהמפלגה - גבאי, רוסו, שפיר ויחימוביץ'.

סתיו שפיר, אהוד ברק וניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

25.7.19 - סקר חדשות 13: כחול לבן צונחת; המחנה הדמוקרטי - 12 מנדטים

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו מתקיימות בסוף חודש יולי, לאחר הקמת "המחנה הדמוקרטי", מפלגת השמאל הייתה מקבלת 12 מנדטים. מפלגת כחול לבן ירדה ב-6 מנדטים מהסקר הקודם, וקיבלה 23 מנדטים בלבד; ואילו, מפלגת הליכוד הייתה מקבלת 28 מנדטים – ירידה של מנדט אחד מהסקר הקודם. מפלגת "הימין החדש" בראשות איילת שקד קיבלה בסקר 10 מנדטים. מדובר בעלייה של 5 מנדטים מאז הסקר הקודם, אז עמד נפתלי בנט בראשות המפלגה. איחוד מפלגות הימין בראשות רפי פרץ נותרה במקומה מהסקר הקודם וקיבלה 4 מנדטים. גם מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ נותרה במקומה, לאחר האיחוד עם "גשר" בראשות אורלי לוי אבקסיס, וקיבלה 7 מנדטים.

סקר מנדטים - חדשות 13
סקר מנדטים - חדשות 13 | צילום: חדשות 13

28.7.19 - איציק שמולי הודיע כי יישאר במפלגת העבודה

לאחר קריאות מצד חברת הכנסת סתיו שפיר, שביקשה ממנו להצטרף למפלגתה החדשה "המחנה הדמוקרטי", הודיע ח"כ איציק שמולי שיישאר במפלגת העבודה, ואמר כי "מפלגת העבודה היא הבית שלי וגם אם יש בו מחלוקות וויכוחים אני נותר מחויב לו ולא אנטוש אותו - בטח לא ברגעים קשים".

איציק שמולי במסע''ת
איציק שמולי במסע''ת | צילום: חדשות 13

28.7.19 - המפלגות הערביות ירוצו ברשימה משותפת

מפלגת בל"ד החליטה בתום הצבעה לחבור למפלגות הערביות ולרוץ כחלק מהרשימה המשותפת. זאת, לאחר שיממה קודם לכן הודיעו ראשי המפלגות חד"ש, רע"ם ותע"ל במסיבת עיתונאים על ריצה משותפת בבחירות הקרובות תחת ה"רשימה המשותפת".

רע''ם, חד''ש, תע''ל, הרשימה המשותפת, איחוד, איימן עודה, אחמד טיבי
ראשי הרשימה המשותפת מכריזים על ריצה משותפת | צילום: דוברות חד''ש

29.7.19 - "הימין המאוחד": מפלגות הימין ירוצו יחד בבחירות

בתום פגישה שהתקיימה בין יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' לבין ראשי הימין החדש איילת שקד ונפתלי בנט, סוכם כי שתי המפלגות ירוצו יחד כבלוק טכני בבחירות הקרובות, תחת השם "הימין המאוחד". דרישת הימין החדש לא התקבלה, והמפלגה המאוחדת תתחייב להמליץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשות הממשלה. שקד תעמוד בראש הרשימה, פרץ במקום השני, סמוטריץ' שלישי ובנט רביעי.

פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד
פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד | צילום: חדשות 13

1.8.19 - הרשימות לכנסת נסגרו; עוצמה יהודית תרוץ בנפרד

ההרשמה לכנסת ה-22 הסתיימה, ו-32 מפלגות הגישו את רשימותיהן לוועדת הבחירות המרכזית. זמן קצר לפני נעילת השערים, נכשלו סופית המגעים בימין, לאחר שהימין המאוחד בראשות איילת שקד לא הצליחה להגיע לסיכום עם איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית - שירוץ לבחירות בספטמבר ברשימה עצמאית. מפלגת זהות בראשות משה פייגלין נרשמה מיד כאשר התאפשר לה לעשות זאת, וגם היא אינה חלק מהאיחוד בימין.

בכירי עוצמה יהודית
בכירי עוצמה יהודית | צילום: החדשות 13

1.8.19 - סקר חדשות 13: 50% רוצים ממשלת אחדות

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו מתקיימות עם סגירת הרשימות המפלגתיות לכנסת, מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה מובילה את גוש הימין עם 30 מנדטים. מפלגת כחול לבן בראשות בני גנץ מתחזקת ל-29 מנדטים - בהשוואה ל-23 מנדטים בסקר הקודם. הימין המאוחד בראשות איילת שקד, הייתה זוכה ל-11 מנדטים. על פי תוצאות הסקר, גוש המרכז-שמאל היה עומד על 55 מנדטים לעומת 54 מנדטים לגוש הימין, ללא מפלגת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן - שהייתה זוכה ל-11 מנדטים, עלייה של מנדט לעומת הסקר הקודם.

הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה הייתה מקבלת 11 מנדטים, המחנה הדמוקרטי 9 מנדטים ויהדות התורה 7 מנדטים. ש"ס ומפלגת העבודה היו זוכות ל-6 מנדטים. 50% מהנשאלים אמרו כי הם מעדיפים ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן - ללא המפלגות החרדיות, ואילו 13% ענו כי היו רוצים ממשלת אחדות כזו עם החרדים.

סקר מנדטים - 1.8.19
סקר מנדטים - 1.8.19 | צילום: חדשות 13

4.8.19 - חברי רשימת הליכוד חתמו על עצומה שקוראת לתמוך בנתניהו

ח"כ דוד ביטן שלח הודעה לכל מועמדי רשימת הליכוד לכנסת, ובה ביקש שיתחייבו שבנימין נתניהו הוא "המועמד היחיד של הליכוד לראשות הממשלה". "אנו החתומים מטה, המועמדים ברשימת הליכוד לכנסת ה-22, מדגישים כי לא נקבל שום תכתיב משום מפלגה אחרת. ללא תלות בתוצאות הבחירות, ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו הוא המועמד היחיד של הליכוד לראשות הממשלה - ולא יהיה שום מועמד אחר. אבקש את אישורך בהודעה חוזרת כדי לצרף את שמך לעצומה", נכתב בהודעת הטקסט ששלח ביטן לחברי המפלגה, שחתמו כולם על ההתחייבות. המהלך גרר ביקורת רבה בקרב גורמים פוליטיים, וליברמן אף אמר כי מדובר בהצהרה "נוסח קוריאה הצפונית".

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

5.8.19 - סרטון החרדים של לפיד: הביקורת מחוץ וההתנערות מהבית

בכיר כחול לבן ח"כ יאיר לפיד העלה סרטון שהציג את ראשי המפלגות החרדיות, ליצמן ודרעי, כרודפי בצע. השניים מתחו ביקורת חריפה על הקמפיין, וטענו כי הוא בעל מאפיינים אנטישמיים. בהמשך, בסיעת תל"ם התנערו מהסרטון, כאשר חברי הכנסת משה (בוגי) יעלון ויועז הנדל טענו כי זו לא דרכם. גם ראש הממשלה נתניהו לא פספס את ההזדמנות לתקוף, וחזר על הטענה כי מדובר בתוכן בעל נימה אנטישמית. מעט לאחר מכן, יו"ר כחול לבן בני גנץ התנער גם הוא מהקמפיין, ואמר כי "אנו צריכים לאמץ סגנון שונה מזה של נתניהו, ולהרבות באהבת חינם". לפיד עצמו טען כי מדובר בסרטון הומוריסטי, שהביקורת בו מופנית בכלל כלפי נתניהו. יום לאחר מכן, יישרו במפלגה את ההדורים, כאשר במהלך ביקור בדרום הפגינו חברות. גנץ הודה כי במפלגה ישנם ויכוחים, אך הוסיף כי הדבר טבעי, ואינו מהווה מכשול.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190805-1531' autoplay='0' credit='עמוד הפייסבוק של ח"כ יאיר לפיד' desc='הסרטון שעורר סערה' kid='1_v65vyqm5' duration='54'']

12.8.19 - סמוטריץ' תקף את נתניהו - ונאלץ להתנצל

בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי לאסור על קיום אירוע עירוני בהפרדה מגדרית בעפולה, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף בחריפות את נתניהו וכתב עליו: "ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות". בעקבות דבריו, טענו שרים בליכוד כי נתניהו קיים דיונים בלשכתו בשאלה אם לפטר את סמוטריץ'. אולם, למחרת, במהלך פגישה שנערכה בתיווכו של רפי פרץ, הוחלט כי שר התחבורה לא יפוטר, אך ייאלץ להתנצל על הביקורת. כמה שעות לאחר מכן, סמוטריץ' אכן התנצל על סגנון דבריו והבהיר כי הוא לא היה במקום. "מותר שתהיה ביקורת, אבל היא צריכה להיות עניינית ומכובדת ולא לגלוש לפסים אישיים ואת זה אני בהחלט מקבל", אמר שר התחבורה.

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס, Shutterstock

12.8.19 - "הימין המאוחד" תרוץ תחת השם "ימינה"

מפלגת הימין המאוחד הודיעה במהלך השקת הקמפיין שלה כי תרוץ לכנסת תחת השם החדש "ימינה". במהלך האירוע, הודיעה המפלגה כי סיסמת הבחירות שלה תהיה "ישראל רוצה ימינה". על פי גורמים במפלגה, מדובר בשם שנשקל עוד לפני האיחוד בין שקד ובנט לפרץ וסמוטריץ'. עוד אמרו הגורמים כי ב"ימינה" טרם החליטו אם לתקוף את נתניהו במהלך הקמפיין, וכי ההחלטה תתקבל גם בהתאם ליחס הליכוד כלפיהם. במהלך השקת הקמפיין, אמרה שקד כי "הבנו שרק ביחד נוכל לפעול להסדרת התיישבות ביהודה ושומרון אחת ולתמיד; רק ביחד נוכל לפתוח את בית המשפט העליון לקולות אחרים ולהחזיר את הדמוקרטיה לעם; רק ביחד נשמור על מסורת ישראל ועל תורת ישראל, כנגד הברית הצינית של ליברמן ולפיד".

ימינה
ימינה | צילום: חדשות 13

14.8.19 - ועידת הבחירות קבעה: עוצמה יהודית תוכל להתמודד בבחירות

ועידת הבחירות הכריעה כי מפלגת "עוצמה יהודית" תוכל להתמודד לכנסת. זאת, לאחר שההצבעה הנושא הסתיימה בתיקו, בשל היעדרות נציג מפלגת העבודה מהדיון. מאוחר יותר, אושרה בנפרד ריצת חברי המפלגה - איתמר בן גביר, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין. זאת, בניגוד לעמדת היועמ"ש שפורסמה לראשונה בחדשות 13, שביקש לפסול את השניים האחרונים. במהלך הדיון סערו הרוחות, כשחברת הכנסת סתיו שפיר סירבה לבקשת יו"ר הוועדה לרדת מדוכן הנאומים, ועשתה זאת לבסוף בליווי סדרנית, אחרי שהמיקרופון שלה נסגר.

מרזל, גופשטיין ובן גביר
מרזל, גופשטיין ובן גביר | צילום: רויטרס

15.8.19 - סקר חדשות 13: הליכוד וכחול לבן בתיקו; ימינה - השלישית בגודלה

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו נערכות חודש לפני מועדן המקורי היה שיוון בין הליכוד בראשות בנימין נתניהו וכחול לבן בראשות בני גנץ – כשכל אחת הייתה מקבלת 31 מנדטים. ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן המשיכה להיות לשון המאזניים עם 11 מנדטים. גוש הימין היה עומד על 56 מנדטים מול 53 במרכז שמאל, זאת ללא המנדטים של ליברמן.

סקר מנדטים - 15.8.19
סקר מנדטים - 15.8.19 | צילום: חדשות 13

16.8.19 - כחול לבן שכרה חברת חקירות בניסיון לאתר מדליף

מפלגת כחול לבן שכרה חברת חקירות במטרה לאתר מדליפים משורותיה: "קמפיין הבחירות נעזר מעת לעת בגורמי מקצוע בתחום אבטחת המידע", הודו במפלגה. כעבור כמה ימים, נודע כי יו"ר המפלגה, בני גנץ, מידר את שותפיו הבכירים – יאיר לפיד וגבי אשכנזי - מההחלטה. החברה שנשכרה היא CGI שיושב הראש שלה הוא השר לשעבר, יעקב פרי (יש עתיד). בכירים במפלגה הפנו אצבע מאשימה כלפי החברה וטענו כי הדליפה מידע והופעלה על ידי גורמים אחרים. עם זאת, פרי הדף את הטענות: "אנחנו לא מדליפים, לא הדלפנו וגם אין בכוונתנו להדליף".

משה (בוגי) יעלון, בני גנץ, יאיר לפיד וגבי אשכנזי
משה (בוגי) יעלון, בני גנץ, יאיר לפיד וגבי אשכנזי

19.8.19 - הפרסום שהביך את שקד: "הצעת החסינות לנתניהו"

בעיתון "הארץ" דווח כי שרת המשפטים לשעבר ויו"ר ימינה בהווה, איילת שקד, הציעה לראש הממשלה בנימין נתניהו, באמצעות מתווכים, להשפיע על חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע לפרשות שבהן הוא מעורב - זאת אם יסכים לצרף אותה לרשימת הליכוד. על פי הפרסום, שקד העבירה מסרים לרה"מ כי היא "שולטת במנדלבליט" וכי היא "תדאג לו לחסינות". שקד הכחישה את הפרטים ואמרה כי מדובר "בניסיון חיסול ובניסיון להכפיש אותי". לדבריה, אם נעשתה פנייה כזאת היא לא הייתה על דעתה.

איילת שקד ובנימין נתניהו
איילת שקד ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

21.8.19 - הסכמי העודפים במערכת הפוליטית

השינוי במערכת הפוליטית הוביל לחתימה על הסכמי עודפים חדשים לקראת הבחירות לכנסת ה-22. ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שחתמה בבחירות האחרונות על הסכם עודפים עם "הימין החדש" של נפתלי בנט ואיילת שקד, חתמה על הסכם עם כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד. ליברמן טען כי מדובר ב"הליך טכני בלבד" שימנע איבוד קולות, אך בליכוד מיהרו לתקוף את המהלך: "יצא המרצע מהשק".

עם זאת, ביתר המערכת הפוליטית, המפלגות שמרו על הסכמי העודפים. הליכוד חתמה עם ימינה, ש"ס ויהדות התורה חברו גם כן, כשנחתם הסכם גם בין העבודה-גשר למחנה הדמוקרטי. הרשימה המשותפת החליטה לא לחתום על הסכם עודפים.

איילת שקד, בנימין נתניהו, עמיר פרץ וניצן הורוביץ
איילת שקד, בנימין נתניהו, עמיר פרץ וניצן הורוביץ | צילום: רויטרס

22.8.19 - ההתבטאות המפתיעה של איימן עודה על כניסה לממשלה

יו"ר הרשימה המשותפת הצהיר בריאיון לעיתון "ידיעות האחרונות" כי הוא מוכן לשבת בקואליציית מרכז-שמאל, במידה וראשיה ייענו לשורה של דרישות יסוד הנוגעות לערביי ישראל. בליכוד מיהרו להגיב ליוזמה: "עכשיו זה כבר ברור מתמיד, גנץ יקים ממשלת שמאל עם איימן עודה והמפלגות הערביות". עם זאת, בכחול לבן התנערו מהאפשרות: "עודה לא יכול להגיד 'נשב איתם בממשלה' ואז לצרף אליו את בל"ד שהם חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה היהודית. זה דיבור כפול שלא מקובל אצל אף אחד אצלנו", אמר יאיר לפיד, מספר 2 ברשימת המפלגה.

גבי אשכנזי, איימן עודה ויאיר לפיד
גבי אשכנזי, איימן עודה ויאיר לפיד | צילום: רויטרס

25.8.19 - בית המשפט העליון פסל את מועמדות ברוך מרזל ובנצי גופשטיין

בית המשפט העליון פסל את ריצת מועמדי עוצמה יהודית, בנצי גופשטיין וברוך מרזל. עם זאת, קבעו השופטים כי המפלגה עצמה תוכל להתמודד לכנסת, כמו גם יו"ר הרשימה איתמר בן גביר. כמו כן, קבעו שופטי העליון כי הרשימה המשותפת תוכל להתמודד בבחירות.

ברוך מרזל ובנצי גופשטיין | צילום: חדשות 13

26.8.19 - ועדת הבחירות קבעה: אסור למפלגות להציב מצלמות בקלפי

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, אסר על המפלגות להציב מצלמות בקלפיות. זאת בתשובה לעתירה של כמה ארגונים שביקשו לאפשר את הצבת המצלמות. בעקבות הודעתו של מלצר, בליכוד הודיעו כי הם בוחנים אפשרות לחקיקת בזק לפני הבחירות, במטרה לאפשר את הצבת המצלמות. מלצר הורה להכין תוכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, שיהיו מצוידים במצלמות גוף, ויפעלו רק במקרים חריגים.

אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית
אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית | צילום: החדשות 13

29.8.19 - בעקבות ההסכם עם נתניהו: זהות פרשה מהמרוץ לכנסת

יו"ר זהות משה פייגלין סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על פרישת מפלגתו מהמרוץ לכנסת. בתמורה לפרישתו, יקבל פייגלין תפקיד שר ויהיה חבר ועדת שרים לחקיקה. זאת לצד קידום לגליזציה של הקנביס הרפואי, בצל המשבר בשוק זה שהותיר מטופלים רבים ללא גישה לתרופה.

משה פייגלין ובנימין נתניהו
משה פייגלין ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

29.8.19 - ירי ברובה אוויר בכנס של כחול לבן 

במהלך נאומו של חבר הכנסת יאיר לפיד, במסגרת כנס פעילי כחול לבן ברחובות, בוצע ירי ברובה אוויר צעצוע מרכב חולף לעבר הנוכחים במקום. כתוצאה מכך נפצעו קל שתי פעילות מטעם המפלגה. כעבור זמן קצר עוכבו לחקירה שני תושבי רחובות בני 16 ו-26. כשהשוטרים הגיעו לחשודים, הם טענו כי עשו זאת בתור מעשה קונדס.

יאיר לפיד בכנס כחול לבן רחובות
יאיר לפיד בכנס כחול לבן רחובות | צילום: נטע גרינברג

1.9.19 - סקר חדשות 13: כחול לבן עוקפת את הליכוד; ימינה נחלשת

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו נערכות כשבועיים לפני מועדן המקורי כחול לבן הייתה המפלגה הגדולה עם 32 מנדטים, כשהליכוד הייתה מקבלת מנדט אחד פחות. ישראל ביתנו מתייצבת כמפלגה השלישית בגודלה עם 11 מנדטים. על פי סקר זה, גוש המרכז-שמאל מוביל במנדט אחד על גוש הימין - 55 מנדטים מול 54, זאת ללא 11 המנדטים של ליברמן.

סקר מנדטים - 1.9.19
סקר מנדטים - 1.9.19 | צילום: חדשות 13

2.9.19 - "הקלטות נתניהו": ההתערבות בשוק התקשורת - והסערה הפוליטית בעקבות החשיפה

בהקלטות שנחשפות בחדשות 13, ניתן לשמוע את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכמה התייעצויות שקיים סביב תחום התקשורת. על הפרק - ניסיונות התערבות בפיקוח על ערוצי טלוויזיה בישראל. מדובר ברצף התייעצויות בהובלת ראש הממשלה, בין מעגל שותפי סוד מצומצם ביותר: יחידי סגולה שנבחרו מהסביבה הקרובה ביותר אליו, בכירים במערכת הפוליטית, וכמובן שר התקשורת שמינה נתניהו לאחר שנאלץ בלחץ עתירה לבג"ץ לעזוב את התפקיד – איוב קרא.

כצפוי, דבריו של נתניהו עוררו סערה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כתב בטוויטר: "כך נשמע אדם שאיבד כל רסן ומעצור, וחושב שהשרים ומוסדות השלטון הם כלים במגרש המשחקים הפרטי שלו". חברי המחנה הדמוקרטי הגדילו לעשות ופנו בעקבות ההקלטות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, באופן רשמי בבקשה שיפתח בחקירה. מנגד, נתניהו לא התרגש מהפרסום וכתב "הם באו והראו קלטות שבהן אני נלחם כמו אריה כדי להציל את ערוץ 20 שעמדו לסגור אותו - אני גאה במעשים שלי".

בלעדי לחדשות 13
בלעדי לחדשות 13

5.9.19 - סקר חדשות 13: כחול לבן והליכוד בשוויון; גוש הימין שב להוביל

מסקר חדשות 13 עלה כי אם הבחירות היו נערכות כשבוע וחצי לפני מועדן המקורי היה שיוון בין הליכוד בראשות בנימין נתניהו וכחול לבן בראשות בני גנץ – כשכל אחת הייתה מקבלת 32 מנדטים. ישראל ביתנו הייתה המפלגה השלישית בגודלה עם 11 מנדטים. על פי סקר זה, גוש הימין חוזר להוביל עם 56 מנדטים מול 53 מנדטים של גוש המרכז-שמאל.

סקר מנדטים, 5.9.19
סקר מנדטים, 5.9.19 | צילום: חדשות 13

10.9.19 - הצהרת הסיפוח של נתניהו

שבוע לפני הבחירות הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם הוא ייבחר - הוא יחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח. דבריו של נתניהו עוררו סערה במערכת הפוליטית המקומית והעולמית. בכיר בבית הלבן אמר כי: "אין כל שינוי בעמדה האמריקנית לגבי הגדה המערבית ובקעת הירדן נכון לעכשיו", כשגם באו"ם טענו כי אין שינוי בעמדה הרשמית והוסיפו כי: "פעולות חד צדדיות לא מסייעות לתהליך השלום". ברשות הפלסטינית אמרו כי "מהלך זה יקבור כל סיכוי לשלום בין הפלסטינים לישראלים", כשגם בירדן תקפו את נתניהו: "מדובר בהסלמה מסוכנת שתביא לקריסת היסודות של תהליך השלום".

כצפוי, דבריו של נתניהו הסעירו גם את הביצה הפוליטית. יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את נתניהו: "דרמה גדולה והכרזה מאוד קטנה". לדבריו, "אסור לשחק ברגשות התושבים ולחלק להם הבטחות לחינם". גם בצד הימני של המפה הפוליטית לא התרגשו מדברי נתניהו: "בכל מערכת בחירות נתניהו מפזר הבטחות. זוכרים כמה פעמים הוא הבטיח לבנות ב E1? אם הוא היה רציני בהבטחותיו הוא היה מכנס ישיבת ממשלה הערב ומחיל את הריבונות על בקעת הירדן בהחלטת ממשלה", כתב סמוטריץ' בחשבון הטוויטר.

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

10.9.19 - סקר חדשות 13: עוצמה יהודית עוברת לראשונה את אחוז החסימה

מסקר חדשות 13 עלה כי אילו הבחירות היו נערכות שבוע לפני מועדן המקורי כחול לבן הייתה מקבלת 32 מנדטים, וגוברת על הליכוד, שגורפת 31 מנדטים. עם זאת, ישראל ביתנו עדיין מהווה את לשון המאזניים, עם תשעה מנדטים. לראשונה בסקר חדשות 13, מפלגת הימין עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה ומתייצבת על ארבעה מנדטים. על פי הסקר, גוש הימין עומד על 57 מנדטים וגוש המרכז-שמאל - 54.

סקר מנדטים, 10.9.19
סקר מנדטים, 10.9.19 | צילום: חדשות 13

10.9.19 - נתניהו הורד מהבמה במהלך אירוע בחירות באשדוד - בגלל אזעקת צבע אדום

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בכנס בחירות באשדוד - ונאלץ לרדת מהבמה על ידי מאבטחי השב"כ בעקבות אזעקת צבע אדום שנשמעה בעיר. האירוע הועבר בפייסבוק לייב, וכך גם רגעי הדרמה. כעבור זמן קצר שב נתניהו לבמה, אך הסרטון שמציג את הפינוי מהאולם הוסר מעמוד הפייסבוק שלו. נפתלי בנט, בכיר רשימת ימינה, ביקר את התנהלות נתניהו: "ראש ממשלה מורד מהבמה באמצע נאום כי יורים עליו טילים זוהי השפלה לאומית".

בנימין נתניהו מפונה מהבמה
בנימין נתניהו מפונה מהבמה | צילום: חדשות 13

11.9.19 - לאחר שעורר סערה במערכת הפוליטית: חוק המצלמות נפל בקריאה ראשונה

לאחר שיו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, אסר על המפלגות להציב מצלמות בקלפיות, החליטו בליכוד לקדם חקיקת בזק שתאפשר את השימוש במצלמות בקלפי. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התנגד למהלך: "לאור עמדת גורמי המקצוע בדבר הסכנה לניהולם התקין של הליכי הבחירות - ישנה מניעה משפטית לאישור הצעות החוק הנדונה".

למרות התנגדות היועמ"ש, שאף הגיע לישיבת הממשלה, אושרה ההצעה פה אחד בממשלה. עם זאת, יממה לאחר מכן, הודיע יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי מפלגתו לא תתמוך בחוק, ובכך מנע את הרוב הדרוש - 61 ח"כים. לאחר הודעת ליברמן, הממשלה נכשלה בניסיון להשיג פטור מחובת הנחה וקיצור הליכים לחוק המצלמות - ובכך נקבע כי החוק יעלה להצבעה רק כעבור יומיים. האופוזיציה החרימה את הדיון בכנסת, כשגם רועי פולקמן (כולנו) ואריה דרעי (ש"ס) לא נכחו בה. 58 חברי הקואליציה הצביעו בעד, אך הדבר לא הספיק - והצעת החוק נפלה בקריאה ראשונה.

עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות
עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

13.9.19 - סקר המנדטים האחרון: כחול לבן והליכוד בשוויון; יתרון לגוש הימין

מסקר חדשות 13, האחרון למערכת בחירות זו, עולה כי אם הבחירות היו מתקיימות שלושה ימים לפני מועדן המקורי, כחול לבן והליכוד היו מקבלות מספר זהה של מנדטים - 32 כל אחת. המפלגת השלישית בגודלה הייתה הרשימה המשותפת עם 12 מנדטים שהתחזקה במנדט אחד מהסקר הקודם, ואחריה ימינה וישראל ביתנו עם תשעה מנדטים לכל אחת. ממפת הגושים עלה שגוש הימין עומד על 58 מנדטים, לעומת 53 מנדטים לגוש המרכז-שמאל.

סקר מנדטים - 13.9.19
סקר מנדטים - 13.9.19 | צילום: חדשות 13

14.9.19 - שלושה ימים לבחירות: "הכיסא החם" - ראשי המפלגות התראיינו בתוכנית "המטה המרכזי" עם אילה חסון

ראשי המפלגות התראיינו בתוכנית "המטה המרכזי" עם אילה חסון וענו על השאלות שעל סדר היום הפוליטי - שלושה ימים בלבד לפני ההליכה אל הקלפי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לשלושת כתבי האישום שעומדים נגדו, כפוף לשימוע, וטען כי לא יקדם את חוק החסינות: "אין צורך בחוק החסינות, כי אלו חקירות סרק ולא נגיע לזה בכלל". רה"מ התייחס גם למתיחות בגבול רצועת עזה מול חמאס: "יכול להיות שאין מנוס מיציאה למערכה אמיתית נגד חמאס". כמו כן, נתניהו התייחס לבן בריתו לשעבר, אביגדור ליברמן, והמשיך להאשים אותו כי הוא משתף פעולה עם חברי הכנסת הערבים. "ליברמן ימליץ על גנץ ויחד עם טיבי ועודה הם יקימו גוש חוסם".

קורא התיגר על נתניהו, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, תקף את רה"מ בעקבות ההצהרה כי יספח את בקעת הירדן: "אנחנו מחזיקים את בקעת הירדן תחת אחריות מדינת ישראל בכל תרחיש מדיני, הכול כפוף להסדרה שנעשה – לא בצורה חד צדדית". מרואיינת נוספת הייתה יו"ר ימינה, איילת שקד, שהביעה דאגה לגבי מצב מפלגתה העולה מהסקרים האחרונים. "המצב לא פשוט - תמיד הליכוד עולה בכמה מנדטים מהסקרים האחרונים ואנחנו תמיד יורדים".

Bibipe
ראש הממשלה בנימין נתניהו

15.9.19 - יומיים למועד הבחירות: מפלגת "נעם" הודיעה על פרישה

מפלגת הימין החרד"לי נעם הודיעה על פרישה מהמרוץ לבחירות לכנסת ה-22. לטענתם, הם הצליחו לגייס כ-70 אלף תומכים, אך על פי סקירה המבוססת על סקרים הם אינם עוברים את אחוז החסימה. "אין ספק כי זו הצלחה אדירה", מסר יו"ר המפלגה הרב דרור אריה, "הצלחנו להביא לקדמת סדר היום את הסיפור שכולם מנסים להשתיק ולהעלים. הצלחנו באמצעות אלפי מתנדבים לחשוף בפני עם ישראל את הניסיון של גורמים זרים להשתלט על המדינה ולפרק את ערכי היסוד שלנו כעם וכמדינה".

הרב דרור אריה, יו''ר מפלגת נעם
הרב דרור אריה, יו''ר מפלגת נעם | צילום: חדשות 13