ריבלין באושוויץ: "לא מעט מהפולנים נתנו יד לרצח יהודים"

נשיא המדינה נפגש עם נשיא פולין בביקורו לרגל יום השואה הבינ"ל, והתייחס לטענות שעלו במדינה לפיהן הפולנים לא נטלו חלק בהשמדת היהודים: "אנו זוכרים שלא מעט מבני העם הפולני עמדו מנגד"

זמן צפייה: 00:24

נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש היום (שני) עם נשיא פולין אנדז'יי דודה בביקורו במחנה אושוויץ בפולין, לרגל ציון יום השואה הבין-לאומי. ריבלין התייחס למעשי רבים המהפולנים בזמן השואה, שסייעו לנאצים. "אנו זוכרים, שבמהלך המלחמה, האומה הפולנית נאבקה בעוז ובאומץ נגד גרמניה הנאצית. אבל אנחנו גם זוכרים - שלא מעט מבני העם הפולני עמדו מנגד, וגם נתנו יד לרצח היהודים", אמר. זאת, ברקע ניסיונות של פולין לטעון כי אזרחיה היו קורבנות בלבד בזמן מלחמת העולם השנייה.

"אין תחליף ליום הזיכרון הבין-לאומי הזה על אדמת אושוויץ, אתר הזיכרון", פתח הנשיא את דבריו והוסיף: "אין תחליף למעמד הזה, שמגלם את ההבטחה - לא נשכח".

ריבלין נשיא המדינה עם נדז'יי דודה נשיא פולין לרגל 75 שנה לשחרור אושוויץ בירקנאו
ריבלין נשיא המדינה עם נדז'יי דודה נשיא פולין לרגל 75 שנה לשחרור אושוויץ בירקנאו | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

"אנו זוכרים שפולין והאומה הפולנית הם קורבנות של מלחמת העולם השנייה. אנו זוכרים את למעלה ממיליון היהודים, שהושמדו באושוויץ, ועימם אלפי בני הרומה והסינטי. ואנו זוכרים את עשרות אלפי הפולנים שנרצחו באושוויץ", אמר ריבלין. "אנו זוכרים, כי גרמניה הנאצית היא שיזמה, תכננה וביצעה, את רצח העם היהודי בפולין כמו גם במקומות אחרים, וכי היא נושאת באחריות המלאה למעשיה. ואנו זוכרים גם, שלמרבה הזוועה, היא זכתה לסיוע ניכר במעשיה הרצחניים ברחבי אירופה כולה, ואף התנהלות זו תובעת נטילת אחריות.״

"לעד נקדש ונוקיר, את אומץ לבם של חסידי אומות העולם, ובתוכם אלפי פולנים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים, אבל לצד זאת, אנו זוכרים ונזכור, כי האנשים האציליים האלה, שסיכנו את חייהם ואת חיי משפחותיהם, היו מעטים, מעטים מדי, והם לא יכלו לתכנית הזדונית של גרמניה הנאצית, שגמרה אומר להפוך את פולין לאתר ההשמדה המרכזי של העם היהודי", הדגיש נשיא המדינה. פולין, המקום שבו העם היהודי שגשג ופרח במשך מאות שנים, הפך לבית הקברות הגדול ביותר שלו. אנו זוכרים, שבמהלך המלחמה, האומה הפולנית נאבקה בעוז ובאומץ נגד גרמניה הנאצית. אבל אנחנו גם זוכרים - שלא מעט מבני העם הפולני עמדו מנגד, וגם נתנו יד לרצח היהודים".

"ההיסטוריה המפוארת של היהודים בפולין, השגשוג ממנו נהנתה כאן הקהילה היהודית לאורך ההיסטוריה, לצד האירועים הקשים שהתרחשו על האדמה הזאת, קושרים את העם היהודי ואת מדינת ישראל, בקשר בל ינתק, אל פולין ואל העם הפולני", אמר. "זהו קשר, שפניו אל העתיד, מתוך מחויבות בלתי מעורערת לזיכרון עובדות העבר. זהו קשר, שמוכרח לקדש את טוהר ההיסטוריה, להשאיר את מלאכת מחקר העובדות בידיהם של היסטוריונים מומחים, מומחים ישראליים, פולניים וממדינות אחרות שלוקחים חלק במחקר השואה, ולתת למנהיגים הפוליטיים, את האחריות על עיצוב ההווה והעתיד".

ביקור נשיא המדינה בפולין וגרמניה לרגל 75 שנה לשחרור אושוויץ בירקנאו
ביקור נשיא המדינה בפולין וגרמניה לרגל 75 שנה לשחרור אושוויץ בירקנאו | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הנשיא קרא למאבק באנטישמיות: "צו השעה, היום, הוא להישיר מבט אל האנטישמיות, הגזענות והנוסטלגיה הפאשיסטית, אותן רעות חולות שמרימות את ראשן ומאיימות לכרסם ביסודות הדמוקרטיות שלנו. אנחנו שומעים היום את הקולות מפיצי השנאה הללו, באינטרנט, ברחוב, ובמוקדי הכוח הפוליטיים. זה קורה בכל רחבי אירופה, ובעולם כולו. החובה שלנו, היא להילחם באנטישמיות ובגזענות מלחמת חורמה נחושה, ברורה, בלתי מתפשרת.״

"אנו מבקשים לשלוח היום יד אל האומה הפולנית, ולבקש לשוב לדרך שבה נצעד ביחד – דרך בה נעצב את עתידם של הדורות הבאים, מתוך כבוד להיסטוריה, ובראי ערכי השלום, הצדק, הסובלנות והשותפות. כבוד הנשיא, אני מזמין אותך לבקר בירושלים, כדי לדון יחד באופן שבו נוכל לבסס ולחזק את היחסים, ואת שיתופי הפעולה החשובים בין שתי המדינות שלנו", סיכם ריבלין. "יחסים שאנו טווים באומנות מזה 30 שנה כבר, והם מגוונים, חשובים ביותר, ותורמים לשני הצדדים. יהי זכרם של אחינו ואחיותינו, וזכר כלל קרבנות הנאצים, חקוק על ליבנו לעד".

נשיא פולין הודה לריבלין על המפגש: "אני מודה לאדוני הנשיא על בואו לפולין ועל הפגישה שקיימנו בה דנו על יחסי פולין וישראל. אני מודה לך על הגעתך לטקס לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. זהו רגע חשוב בתולדות העולם. אני נרגש במיוחד מכך שביום זה כמעט 200 משורדיי אושוויץ הגיעו לכאן והמוזיאון שנמצא כאן מהווה ראיה למה שהתרחש פה וגם אזהרה לעולם כולו. הניצולים בנוכחותם, יהיו קול לאמת. העם היהודי עבר את השואה המזעזעת ויום הזיכרון הבינלאומי לשואה מאפשר לנו לציין זאת ואני שוב מודה לך אדוני הנשיא, על נוכחותך פה. זוהי הוכחה נוספת להתנגדות שלנו לכל סוג של גזענות ולאנטישמיות".

טקס הנחת הזרים באושוויץ
טקס הנחת הזרים באושוויץ | צילום: רויטרס

כאמור, היום חל יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, שמציין 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ,  בהשתתפות כ-200 שורדי שואה ושורה של אורחים בין-לאומיים. באירוע ינאמו גם נשיא פולין אנדז'יי דודה, נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר ומנהל מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, ד"ר פיוטר ציבינסקי. עם זאת, מנהיגים בכירים רבים לא יגיעו לטקס השנתי, מאחר והשתתפו בפורום השואה שנערך ביום חמישי שעבר בירושלים.

נשיא הקונגרס היהודי העולמי אמר כי "ההתמקדות כאן היא הניצולים, כמו שזה צריך להיות, ולא על מנהיגים פוליטים". כמו כן הוסיף כי "ככל הנראה, לא יהיה עוד אירוע בסדר גודל כזה, מאחר ואנחנו מאבדים כל כך הרבה מהניצולים".