בדרך לממשלת חירום? ריבלין נועד עם גנץ ונתניהו

לאחר שנשיא המדינה הודיע שיטיל את המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, שקיבל 61 המלצות, נערכה פגישה משולשת עם רה"מ, בהשתתפות נציגי צוותי המו"מ של המפלגות

זמן צפייה: 04:30

הפלונטר הפוליטי: נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש הערב (ראשון) עם יו"ר כחול לבן בני גנץ ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך שעה וחצי, במטרה לנסות ולהגיע להבנות בנוגע להרכבת הממשלה. בפגישה השתתפו גם נציג צוות המשא ומתן של הליכוד, השר יריב לוין, ונציג הצוות של כחול לבן, יורם טורבוביץ'.

בתום הפגישה, מסרו הליכוד וכחול לבן הודעה משותפת: "נתניהו וגנץ הודו לנשיא המדינה על הזמנתו לפגישה המשותפת. השניים סיכמו כי צוותי המשא ומתן ייפגשו בהקדם", נמסר.

היום התקיים סבב ההמלצות בבית הנשיא, בו סיעות הכנסת המליצו לנשיא המדינה על מועמדם לראשות הממשלה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן המליץ על גנץ. כעת, לגנץ יש 61 ממליצים והנשיא הודיע כי הוא יקבל את המנדט להרכיב את הממשלה.

לכתבות נוספות בנושא:

אדלשטיין סירב להצבעה על יו"ר כנסת חדש: "מחטף בבית המחוקקים"

גנץ יקבל את המנדט; ריבלין זימן אותו ואת נתניהו לשיחה

בכנסת שוקלים: בשל הקורונה – הח"כים יושבעו בקבוצות של חמישה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-1503202020' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_1tmcaf9h' duration='55'']

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין מיישמים את הנחיות משרד הבריאות
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין מיישמים את הנחיות משרד הבריאות | צילום: רועי אברהם

יו"ר גשר אורלי לוי לא הגיעה לבית הנשיא ולכן לא תמליץ על אף מועמד. לוי שלחה מכתב לריבלין שלפיו היא לא ממליצה על אף אחד מהמועמדים.

מוקדם יותר המליצה הרשימה המשותפת על כל סיעותיה, בהם סיעת בל"ד, על גנץ. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הכריז כי המשותפת תמליץ פה אחד על גנץ: "במידה וגנץ רוצה להקים ממשלת מרכז שמאל – נמליץ על גנץ. יותר מאהבת מרדכי, זה משנאת המן. בל"ד קיבלו החלטה אמיצה, אחדות הרשימה המשותפת וקבלת החלטת הרוב. כל הרשימה המשותפת, 15 מנדטים, ממליצים על הקמת ממשלת מרכז-שמאל. במידה ותהיה אחדות - נהיה המתנגדים העיקריים".

סיעת כחול לבן בהתייעצויות בבית הנשיא
סיעת כחול לבן בהתייעצויות בבית הנשיא | צילום: מארק ניימן לע''מ

"מבחינתו להצביע עבור הרשימה זה להצביע בעד ערכים. כלומר, גם בין היתר להגיד לא באופן הפורש והמדוייק ביותר נגד ממשלת הימין ונגד נתניהו. הפשיזם בשלטון. מי שעוקב אחרי אזרחים, שמצמצם את המרחב הדמוקרטית, שמסית נגד מיעוט בצורה שיטתית פשוט מאוד - הפשיזם בשלטון".

בשל המלצת המשותפת, הליכוד תקפה את גנץ ואמרה כי הוא "דוהר לממשלת מיעוט שתלויה בתומכי טרור במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית שתציל חיים. כחול לבן שיקרו לבוחרים שלהם במצח נחושה עד לרגע סגירות הקלפיות. גנץ מסרב להגיע לפגישה עם רה"מ ומסרב להכיר בתוצאות הבחירות".

סיעת כחול לבן בהתייעצויות בבית הנשיא
סיעת כחול לבן בהתייעצויות בבית הנשיא | צילום: מארק ניימן לע''מ

בעת הפגישה עם הליכוד אמר יריב לוין, שר התיירות, שמפלגתו מציעה הרכבת ממשלת אחדות. "אמרנו במפורש שנתמוך בראש הממשלה, אנחנו ומפלגות אחרות. אין מקום בהרכבת ממשלה שנשענת על אנשים שאינם מקבלים את עקרונות היסוד של מדינת ישראל ותומכים בטרור. אינני מציע להוציא אותם מהכנסת, יש לכבד את הבחירה - אך לא להקים איתם ממשלה".

אתמול התייחס נתניהו למשבר הפוליטי, בצל המשבר העולמי בעקבות נגיף הקורונה. במהלך הצהרה בנושא אמר כי "אנחנו נצטרך להשקיע כסף גדול ותקציב מיוחד לקורונה - קשה לעשות זאת בממשלת מעבר. קראתי אתמול לממשלת חירום לאומית משום שאנחנו זקוקים לזה. אני פונה לעמיתיי: בני גנץ, עמיר פרץ ואביגדור ליברמן להצטרף לכך. ניתן לחלק סמכות ואחריות, אני פונה בפתחות ואחריות מלאה. זה לא שאלה של ספינים או גחמות פוליטיות"

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

גורמים בכחול לבן אמרו כי "נתניהו העביר מסר של רצינות להקמת ממשלה בשעות האחרונות. זו יממה קריטית. נבין בקרוב אם הוא רציני באמת או שמא מדובר בהצגה".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס היום לנושא וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בעת הזאת, ישראל ביתנו תעמוד לצד הממשלה בכל הנדרש למאבק בקורונה. לאור המצב ועל מנת להקל על תהליכי קבלת ההחלטות, אנו קוראים להקים ממשלת חירום שתורכב מהליכוד ומכחול לבן בלבד".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

עוד כתב ליברמן כי על הממשלה שתוקם "לטפל אך ורק במשבר הקורונה" וכי "תמיכתנו בממשלה זו תהיה מובטחת - גם בלי להיות חלק ממנה".

מנגד, ח"כ משה (בוגי) יעלון תקף את נתניהו בחריפות בחשבון הטוויטר וכתב כי "כל מי שביקר אותנו כשהזהרנו מפני הפיכתנו לתורכיה של ארדואן, שיעכל ויפנים את הניצול הציני של משבר הקורונה, לצרכים פוליטיים אישיים, של נאשם לפני משפט".