הנשיא ריבלין הטיל על נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה

נשיא המדינה הודיע כי למרות שהוא סבור שלאיש אין סיכוי ממשי להקמת ממשלה, הוא מטיל את המנדט על מי שמספר ממליציו גדול יותר: "החלטה ערכית לא קלה". לפיד: הנשיא מילא חובתו, אך זה אות קלון

זמן צפייה: 11:02

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל היום (שלישי) את המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, למרות שהבהיר כי על פי הבנתו לאף אחד מהמועמדים אין סיכוי ממשי להרכיב ממשלה. כעת, יש לנתניהו 28 ימים להרכיב קואליציה, והוא יוכל לבקש הארכה של שבועיים.

"מתוצאות ההתייעצויות, שהיו שקופות לעיני הציבור, אני מתרשם כי לאף אחד מן המועמדים אין בשלב זה סיכוי ממשי להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת", אמר הנשיא. "למעשה, אילו החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר את ההחלטה בחזרה אל הכנסת. אך כאמור איני יכול לעשות זאת".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

סמוטריץ': "בנט פועל כדי לסכל את הצטרפות סער לממשלת ימין"

ההודעות מאלוביץ' והבקשות של נתניהו: העדות הראשונה של ישועה

העלאת המסים שבדרך והדרישה לצמצום החל"ת: דוח נגיד בנק ישראל

הנשיא ריבלין מטיל את המדנט להרכבת הממשלה
הנשיא ריבלין מטיל את המדנט להרכבת הממשלה

"אני מודע היטב לעמדת רבים, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת התפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום, אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט, ראש ממשלה יכול להמשיך ולשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם", הוסיף ריבלין. "נשיא המדינה איננו מחליף את המחוקק או את בית המשפט. זהו תפקידה של כנסת ישראל להכריע בסוגיה המהותית והערכית על כשירותו של מועמד הנתון תחת כתבי אישום לכהן כראש ממשלה".

ריבלין הבהיר כי נאלץ בלית ברירה לקבל את ההכרעה על בסיס מספר הממליצים, מפני שכאמור אין מועמד עם סיכוי להרכבת ממשלה. "הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית-ערכית, אך אני עושה את המוטל עליי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל, הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט, ומגשים את רצונו של הריבון - הוא העם בישראל - שנציגתו היא הכנסת בין בחירות לבחירות".

בתחילת נאומו, אמר הנשיא כי "לא דמיינתי ולא פיללתי, שפעם אחר פעם, חמש פעמים, תוטל עליי המלאכה הקשה, של ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה. גם אני הייתי רוצה שבית הנשיא, לא יתערב בצורה ישירה כל כך בנעשה במערכת הפוליטית. אבל זה תפקידי, ומתוקף תפקידי זה, אני ניגש למלאכה זו".

ריבלין בחר שלא להזמין את נתניהו לטקס המסורתי ולא להצטלם איתו. לאחר דבריו, מנכ"ל בית הנשיא נסע לראש הממשלה כדי למסור לו את כתב המינוי. השרה רגב התייחסה להחלטה ואמרה לחדשות 13 כי "הנשיא מתנהל שוב בצורה לא ממלכתית".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב להחלטת ריבלין וכתב כי "הנשיא מילא את חובתו ולא הייתה לו ברירה, אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק".