ריבלין הודיע לגנץ: לא אאריך את המנדט שלך להרכבת הממשלה

הנשיא הודיע ליו"ר כחול לבן כי דחה את בקשתו וכי אם הוא ונתניהו לא יחתמו על הסכם עד מחר בחצות, בכוונתו להחזיר את המנדט לכנסת ולא להעבירו לרה"מ. "נתניהו לא אישר שהשניים קרובים לחתימה"

זמן צפייה: 05:21

אחדות בצל הקורונה: נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע ליו"ר כחול לבן בני גנץ כי לא יאריך לא את המנדט להרכבת הממשלה, למרות שביקש זאת אמש.  הנשיא הדגיש כי אם גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו לא יחתמו על הסכם עד מחר בחצות ותמונת הממליצים לא תשתנה, מועד פקיעת המנדט של גנץ, ישוב המנדט לכנסת, ולא יעבור לנתניהו כפי שנהוג.

לאחר מכן תחל תקופת 21 הימים שבהם יוכלו חברי הכנסת לגבש רוב להמלצה על מועמד מוסכם, לו יהיו 14 ימים להרכיב ממשלה. כמו כן, עוד ציין ריבלין בהודעתו כי אם ישתנו הנסיבות - וגנץ ונתניהו יבקשו להאריך את תקופת המנדט להרכבת הממשלה, כדי שיוכלו להגיע להסכם, הנשיא ישקול זאת בשנית. לאחר הודעת הנשיא הוגשה העתירה שמבקשת למנוע את הטלת המנדט על נתניהו, בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אורלי לוי-אבקסיס: יש להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו

שר החינוך מתנגד לביטול החופש הגדול ודורש: לימודים – רק ביולי

ירושלים תחת סגר: עשרות מחסומים נפרסו ב"אזורים המוגבלים"

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ | צילום: חיים צח/ לע''מ

מכחול לבן נמסר בתגובה להודעת הנשיא כי "מאמצי ההגעה לאחדות נמשכים גם בשעה זו על ידי צוותי המשא ומתן במטרה להשלים את נספחי החקיקה הנדרשים להסכם שגובש כבר בשבוע שעבר. הבהרנו לליכוד, כי לא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק ובעקרונות היסוד אותם הצגנו. גנץ אמר לנתניהו בשיחתם כי הוא מחוייב להסכמות ביניהם ונכון לקדם אותן בכל מקום ובכל שעה, לאחר שתושלם העבודה על נספחי החקיקה, בכדי להקים ממשלת חירום לאומית כפי שעם ישראל רוצה וצריך".

מהליכוד נמסר: "תנועת הליכוד שבה ומבקשת מהנשיא ריבלין להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו, ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים, בדיוק כפי שנהג הנשיא ריבלין לאחר הבחירות הקודמות בספטמבר, כשהעביר את המנדט מראש הממשלה נתניהו לח״כ גנץ כשהיו לגנץ רק 54 ממליצים".

בהודעה משותפת מטעם ראשי מפלגות וסיעות הליכוד, ש״ס, יהדות התורה, ימינה וגשר, נמסר: "אנו, ראשי הסיעות והמפלגות, קוראים לך, נשיא המדינה ראובן ריבלין, להעביר את המנדט לראש הממשלה בנימין נתניהו שיש לו 59 ממליצים - בדיוק כפי שלאחר הבחירות הקודמות בספטמבר העברת את המנדט לידיו של ח״כ בני גנץ כשהיו לו 54 ממליצים בלבד".

מוקדם יותר היום הביעה יו"ר גשר אורלי לוי אבקסיס תמיכה בנתניהו ובלוק הימין, ותקפה את גנץ. לדבריה, יש להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו, משום ש"במצב שנוצר יש רק דרך אחת לצאת מהמבוך - להכיר בכך שראש הממשלה נתמך על ידי הבלוק הפוליטי הגדול בכנסת". נתניהו כתב בתגובה בציוץ בטוויטר: "אורלי, ברוכה הבאה".

גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו | צילום: חדשות 13

על גנץ אמרה לוי אבקסיס כי "פנייתו לנשיא המדינה ראובן ריבלין להארכת המנדט היא הודעה בחוסר יכולתו להרכיב ממשלה, ונועדה להרוויח זמן כאמצעי להפעלת לחץ במשא ומתן התקוע. לחץ שתכליתו לסחוט מן הצד שכנגד עוד ויתורים ועוד מוקדי כוח פוליטיים - זאת בנוסף לרוטציה ולייצוג הפריטטי המנוגדים לכל פרופורציה הגיונית במצב נורמלי".

בד בבד, ח"כ יועז הנדל אמר היום בשיחות עם פעילי המפלגה כי "התנהלות נתניהו בימים האחרונים מטרידה. מעשיו מעלים חשד כבד כי ויתר על ממשלת אחדות, הוא מרחיק אפשרות של התמודדות אפקטיבית עם משבר הקורונה ויביא לפספוס הזדמנות היסטורית להחלת החוק הישראלי על ההתיישבות ביהודה ושומרון".