גנץ קיבל את המנדט: "אעשה הכול להקים ממשלה פטריוטית ורחבה"

הנשיא הטיל על יו"ר כחול לבן את מלאכת הרכבת הממשלה. גנץ: "היו ניסיונות בלתי לגיטימיים של נתניהו לחמוק ממשפט צדק". גורמים בליכוד ובכחול לבן: בקרוב ייפתח מו"מ מואץ לממשלת אחדות

זמן צפייה: 17:06

הפלונטר הפוליטי: נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל היום (שני) את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן בני גנץ. זאת לאחר ש-61 חברי כנסת המליצו עליו כמועמד להרכבת הממשלה. במעמד קבלת המנדט אמר גנץ כי "אעשה הכול כדי להקים בתוך ימים ספורים ממשלה לאומית, פטריוטית ורחבה - ממשלה שבה אשרת את בוחרי כלל המפלגות, מימין ומשאל, את כלל אזרחי ישראל". לאחר הטקס, גורמים בליכוד ובכחול לבן סיפרו כי בקרוב ייפתח משא ומתן מואץ לממשלת אחדות.

"תהליך הבחירות לווה בניסיונות בלתי לגיטימיים של ראש הממשלה הנוכחי לנסות לחמוק ממשפט צדק, תוך מתקפה על המערכות הממלכתיות בישראל", תקף גנץ את נתניהו. "מי שירים ידו על המשטר היהודי והדמוקרטי בישראל, יביא על עצמו את סופו הפוליטי והציבורי. אני קורא לכולם להצטרף אליי במסע לריפוי החברה הישראלית. תמיד רציתי אחדות. הגיעה השעה של נתניהו וראשי שאר המפלגות להכריע אם הם מוכנים ללכת בדרך זו. הגיעה העת להניח בצד את החרמות והחרבות - ולחבר מחדש את כל אזרחי ישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מניין הנדבקים בקורונה עלה ל-250; ארבעה חולים במצב קשה

גם ניו יורק ול"א נכנסות להסגר: המסעדות ובתי הקולנוע ייסגרו

סולידריות בצל קורונה: בעלי דירות מוותרים לשוכרים על שכ"ד

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ
נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ | צילום: מארק ניימן, לע''מ
כתב מינוי יור כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה
כתב מינוי יור כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה | צילום: חדשות 13

"מאז שפרץ משבר הקורונה - שתקתי. לא כינסתי מסיבות עיתונאים בומבסטיות, וסירבתי לתקוף את ראש הממשלה ושריו כפי שאולי היו אחרים עושים במצבי. הציבור הישראלי מאס וכך גם אני בדרך של חוסר וודאות, שנאה ופילוג. כל אחד ואחת מכם נושא עיניו אל ההנהגה הלאומית. אתם מצפים ממנה וממני באופן אישי, להוציא את ישראל מהשיתוק, לעשות את הדבר הנכון בעת הזו, ולאחד את השורות ולשים את ישראל לפני הכל".

יו"ר כחול לבן המשיך ואמר כי "מדינת ישראל מורכבת משבטים רבים, מלוחמי סדיר ומילואים, ממורים ורופאים, מפועלי ייצור ופקידי ציבור שרבים מהם יעמדו כחומה בצורה מול כל ניסיון להפוך דמוקרטיה לדיקטטורה. ציונות אינה מתקיימת עם רודנות".

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ
נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ | צילום: מארק ניימן, לע''מ

עוד אמר גנץ: "משבר הקורונה אינו החמור ביותר בתולדות המדינה. ידענו משברים קיומיים, כואבים וגם משברים זמניים - על כולם התגברנו יחד. ההיסטוריה היהודית והישראלית מלאה בדוגמאות בהן איחדנו כוחות והקאנו מתוכנות את מי שניסה להרעיל את באר האחדות ושותפות הגורל של כל אזרחי ישראל, ואני מדגיש - של כל אזרחי ישראל".

ריבלין אמר בעת הטלת המנדט כי "בתום התייעצויות, 61 חברי הכנסת המליצו על בני גנץ כמי שתוטל עליו הרכבת הממשלה. החוק נותן 28 ימים למלאכת הרכבת הממשלה. זהו זמן קצר, אולם גודל השעה וגודל האתגרים שעומדים לפנינו מחייבים להקים ממשלה בישראל. יש להקים ממשלה רחבה ככל שניתן".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויור כחול לבן בני גנץ מיישמים את הוראות משרד הבריאות
נשיא המדינה ראובן ריבלין ויור כחול לבן בני גנץ מיישמים את הוראות משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

"החוק נותן בידיך 28 ימים החל ממחר", פנה ריבלין ליו"ר כחול לבן "זהו זמן קצר, אולם בנסיבות הנוכחיות של עת חירום לאומית ובין-לאומית, גם זה הוא פרק זמן ארוך מדי. גודל השעה וגודלם של האתגרים שלפנינו מחייבים להקים ממשלה בישראל. ייתכן שהקמת ממשלה תהיה כרוכה בייצור הסדרי ביניים לחודשים הקרובים, אך אין לי כל ספק - זה מה שהעם מצפה ממנהיגיו בשעה זו. בחירות רביעיות אינן אפשריות".

בין הממליצים על יו"ר כחול לבן אתמול היה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ולפניו המליצה על גנץ הרשימה המשותפת על כל סיעותיה, בהם סיעת בל"ד. "במידה וגנץ רוצה להקים ממשלת מרכז-שמאל – נמליץ עליו", הסביר יו"ר המפלגה איימן עודה. "יותר מאהבת מרדכי, זה משנאת המן. בל"ד קיבלו החלטה אמיצה, אחדות הרשימה המשותפת וקבלת החלטת הרוב. כל הרשימה המשותפת, 15 מנדטים, ממליצים על הקמת ממשלת מרכז-שמאל. במידה ותהיה אחדות - נהיה המתנגדים העיקריים". יו"ר גשר אורלי לוי אבקסיס לא הגיעה לבית הנשיא, ולכן לא המליצה על אף מועמד. לוי שלחה מכתב לריבלין שלפיו היא לא ממליצה על אף אחד מהמועמדים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על יו''ר כחול לבן
נשיא המדינה ראובן ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על יו''ר כחול לבן | צילום: חדשות 13

אתמול הציע נתניהו לגנץ מתווה להקמת ממשלת אחדות או לחילופים להקמת ממשלת חירום. נתניהו הציע לגנץ להקים ממשלת אחדות לאומית עם רוטציה כאשר הוא יכהן ראשון כראש ממשלה ובזמן הזה גנץ יהיה ממלא המקום שלו עם אותה חלוקת שרים ואותם כללים לממשלה. לאחר מכן השניים יתחלפו. גנץ בתגובה: "מי שרוצה אחדות לא דוחה את המשפט שלו ב-1:00 בלילה, כשתהיה רציני - נדבר".

לחילופין, הציע לגנץ להצטרף לממשלת חירום לאומית בראשותו שתכהן שישה חודשים ותפקידי השרים יחולקו בצורה שיוויונית. בגמר התקופה ישובו למצב הקיים היום. ראש הממשלה לא יוכל לפטר שרים מכחול לבן, וכחול לבן לא תוכל להביע אי אמון בראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בנושא נגיף הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בנושא נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תקף את נתניהו לאחר הצעתו וכתב כי "אם אכן מדובר בקריאה אמיתית ולא במצג שווא, חייבים להקים ממשלת אחדות משתי המפלגות הגדולות בלבד ואת כל יתר המפלגות להשאיר בחוץ. זה לא הזמן לפתוח במו"מ קואליציוני מסורבל לחלוקת תפקידים, משרדים ותקציבים. לשתי המפלגות הגדולות יחד 69 מנדטים ורשת ביטחון של ישראל ביתנו, של 7 מנדטים, מובטחת מראש".

"כיוון שאני מכיר את נתניהו יותר מיום אחד, השתכנעתי שמאחורי הקריאות לא עומד שום דבר מעבר למשחק האשמות וניסיון לדה-לגיטימציה של כל מפלגות האופוזיציה", הוסיף ליברמן. "היעד האסטרטגי לא השתנה - פסקת ההתגברות+החוק הצרפתי. התנאי ההכרחי לכך הוא בחירות חדשות והשגת 64-63 מנדטים לקואליציה חרדית-משיחית בראשות נתניהו. המסקנה היא שנתניהו רוצה לצאת תוך חצי שנה עד שמונה חודשים לבחירות חדשות על כנפי המנצח הגדול של הקורונה. בסיכומו של דבר - הים הוא אותו ים, הערבים אותם ערבים וביבי אותו ביבי".