בקואליציה תוקפים את רינאוי-זועבי: "הגיוני שתתפטר, לא לבלבל את המוח"

ברקע פרישתה מהקואליציה של חברת הכנסת ממרצ, שותפה למפלגה, השר עיסאווי פריג' קרא לה להתפטר מהכנסת: "את מחויבת לפעול לפי האג'נדה של הבוחרים שלך". במקביל, ח"כ אמילי מואטי ממפלגת העבודה אמרה באירוע שבת תרבות על פרישתה של רינאוי-זועבי: "אנחנו לא בלונה פארק אידיאולוגי"

ח"כ ג׳ידא רינאוי זועבי

ברקע הודעתה על פרישה של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי מהקואליציה, השר לשיתוף פעולה איזורי עיסוואי פריג' אמר הבוקר (שבת) באירוע שבת תרבות ברמת השרון שהוא מציע לח"כ רינאוי-זועבי להתפטר מן הכנסת: "יש אג'נדה של מרצ. את נבחרת תחת האג'נדה הזו. מצביעי מרצ בפער גדול על פי כל הסקרים וכל השיחות שלנו - רוצים בהמשך קיום הממשלה והשארת מרצ בממשלה. את מחויבת לפעול על פי האג'נדה של הבוחרים ששלחו אותך. ואם לא, ההגיון הפשוט - אני במקומה הייתי מתפטר, ככה הייתי נוהג".

עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג' | צילום: דוברות הכנסת

במקביל, חברת הכנסת אמילי מואטי ממפלגת העבודה, אמרה היום בראיון לרועי כ"ץ בשבת תרבות בבאר שבע: "לא דיברתי עדיין עם ח"כ רינאוי-זועבי, אני כל כך נפגעתי ממנה, אנחנו לא בלונה פארק אידיאולוגי, צריך לראות את גודל השעה, לא לבלבל את המוח".

מואטי יצאה להגנה על תפקודו של שותפה למפלגה, השר לביטחון פנים עמר בר לב, ואמרה: "אני אגלה סוד - עמר הוא לא כוכב, הוא לא מושחז, הוא לא סוחף - אבל הוא איש עבודה. הוא מונה בגלל שיש לו יכולות וניסיון לא בשביל לדבר ולבדר".

ח''כ אמילי מואטי באירוע שבת תרבות בבאר שבע
ח''כ אמילי מואטי באירוע שבת תרבות בבאר שבע | צילום: דייגו מיטלברג

כזכור, אמש נודע לחדשות 13 כי יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שנפגש הבוקר עם ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי בביתה, הציע לה שיריון תמורת המשך תמיכה בקואליציה. רינאוי-זועבי לא השיבה להצעה וממשיכה לשדר מסרים סותרים. עם זאת, ביחס להצבעה על חוק פיזור הכנסת, ככל הנראה היא לא צפויה לתמוך וזאת על אף שרק אתמול לחדשות 13 כי היא שוקלת גם להצביע בעד.

לאחר שיצא מהפגישה, השיב עבאס לשאלת חדשות 13 האם הצליח לשכנע אותה להישאר בקואליציה, ואמר: "אני לא צריך לשכנע. חברת הכנסת רינאוי-זועבי נבחרה כדי לייצג את החברה הערבית, והיא עשתה את זה ותעשה את זה, יש לה אחריות גדולה ואני סומך עליה".

מנסור עבאס ביציאה מביתה של גידאא זועבי
מנסור עבאס ביציאה מביתה של רינאוי-זועבי

בשיחה עם אלמוג בוקר ב"אלמוג בשישי" לא פוסלת רינאוי-זועבי אפשרות שתצביע בעד. "אם החוק לפיזור הכנסת, אני אשקול את ענייני ואת הצבעתי. אני אשקול את זה ביני לבין עצמי. לא אהיה מושפעת משום דבר", אמרה.היא התייחסה גם להרכב הממשלה וסיפקה הסבר נוסף מדוע החליטה לפרוש. "יש סוגיה שהיא ממסגרת את הכול והיא נקראת 'כיבוש'. הממשלה הזו לא יכולה לסיים את הכיבוש".

"אינני יכולה להמשיך ולתמוך בקיומה של קואליציה שמתנכלת בצורה מחפירה כלפי החברה שבאתי ממנה", כתבה ח"כ רינאוי-זועבי שהודיעה ביום חמישי בהודעתה על פרישתה מהקואליציה, וכן כי היא מוותרת על תפקיד הקונסולית הישראלית בשנחאי שבסין.

ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מדובר בעוד מכה לקואליציה, שמאבדת חברת כנסת נוספת ומאבדת עוד יותר את הרוב שכבר איבדה לאחר פרישתה של עידית סילמן. המשמעות: למתנגדי הקואליציה יש כעת רוב בכנסת. במפלגתה של רינאוי-זועבי קיבלו בהפתעה את הודעתה, וכך גם בסביבתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד.

בחודש פברואר הודיע לפיד כי החליט למנות את רינאוי-זועבי לקונסולית הכללית בשנחאי, חודש בלבד לאחר ש"מרדה" בקואליציה והצביעה נגד חוק הגיוס בניגוד למשמעת הקואליציונית. שלושה חודשים חלפו והמינוי טרם אושר בשל קשיים לאשר אותו.