בדרך לאיחוד: רה"מ מוטרד ממערך המפלגות שמימין לליכוד • פרשנות

המהלך אולי יציל את המפלגות ממצב בו אחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה, אך יכול לקחת קולות ממפלגת כולנו, או לדחוף את מצביעי הימין-מרכז למפלגות אחרות - ואולי אפילו למחנה השני

זמן צפייה: 01:13

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, הודיע הבוקר (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו כי סיכם עם שרת המשפטים לשעבר ויו"ר הימין החדש כי תעמוד בראש איחוד מפלגות הימין. עבור מחנה הימין ובעיקר עבור העומד בראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, היתרון הברור למחנה הוא שהאיחוד הזה בהחלט ימנע מצב שאחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה כפי שראינו בבחירות הקודמות. אך זה עדיין לא אומר שנתניהו דחף לזה, הוא התלבט עד הרגע האחרון, ואולי הוא עדיין מתלבט.

מנתוני הסקר שנערך בחדשות 13 בסוף השבוע שעבר, עלה שבמצב של איחוד בימין סך החלקים שווה לשתי המפלגות יחד. אבל אין זה אומר שזה יהיה המצב בבחירות, וזו ככל הנראה אחת הסיבות שנתניהו מוטרד. שאלה נוספת היא האם אנשי "הימין הרך" יהיו מוכנים לתת את קולם למפלגה שבה יושבים הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', ישנה סכנה שקולות כאלה ילכו אולי למפלגות אחרות - לאו דווקא בגוש הימין. סכנה נוספת היא שהמפלגה המאוחדת תקח קולות ממפלגת כולנו שתחת הליכוד.

לכתבות נוספות בנושא >>

רפי פרץ: סוכם שאיילת שקד תעמוד בראש איחוד מפלגות הימין

שקד: "בלי איחוד – מחנה הימין יפסיד; החלטות יתקבלו ביום א'"

שקד נגד נתניהו: "הציבור יקבע אם אעמוד בראש איחוד הימין"

איילת שקד
איילת שקד | צילום: חדשות 13

בנט ושקד לא רוצים להתחייב להמליץ דווקא על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא מבחינתם הם מעוניינים להמליץ על כל מועמד שיוכל להנהיג את כל גוש הימין ולהרכיב ממשלה. זה גורם ללחץ גדול ומזין תיאוריות הפיכה בבית ראש הממשלה.

מגורמים המעורים בדבר נמסר כי בנט דורש ארבעה מקומות בתשיעייה הראשונה ברשימה המאוחדת, בעוד שהפלג החרד"לי רוצה לקבל ארבעה מקומות בעשירייה הראשונה. בסרטון שהעלה לפייסבוק מוקדם יותר היום, התייחס מספר שתיים במפלגת הימין החדש נפתלי בנט לפגישה שהיה צפוי לקיים עם פרץ. בנט אמר כי היעד הסופי הוא פתק אחד בין הליכוד לחרדים שבראשו תעמוד איילת שקד בנוסף בנט ושקד מקווים להיות שרים, ואף להיות צלע חשובה יותר מאשר בכנסת העשרים. המטרה הסופית של הימין החדש שאיילת שקד תרוץ לראשות הממשלה, בזמן המתאים לכך.

נפתלי בנט במסע''ת של הימין החדש
נפתלי בנט במסע''ת של הימין החדש | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מסר בנט הודעה לתקשורת טרם כניסתו לפגישה עם הרב פרץ: "כמו שאמרנו מהתחלה, רק גוש ימין גדול בראשות שקד ימנע ממשלת שמאל. לכן בעוד כמה דקות ניפגש עם הרב רפי כדי לייצר גוש ימין גדול עם כל מפלגות הימין. אנחנו לא מסכימים על כל דבר, אבל כדי לשמור על שלטון ימין אנחנו צריכים גוש ימין גדול. אני מצפה שכולם יקבלו את הייצוג שלהם, אנחנו ניתן כבוד לכולם, אנחנו מאוד מאמינים במהלך הזה ואני מקווה שתהיה לנו בשורה בשעות הקרובות".

בעקבות הודעת פרץ כתב מנכ"ל האיחוד הלאומי, יהודה ולד, בחשבון הטוויטר שלו: "‏עכשיו כשפרץ ויתר על המקום הראשון ויש הסכמה על חלוקת התיקים ועל המקום של בנט וכהנא". עוד הוסיף: "אם האיחוד במפלגות הימין לא יצא לפועל בגלל ההתעקשות של בנט, על זה שרוני ססובר תהיה ברשימת הציונות הדתית לפני אורית סטרוק ועידית סילמן, זה באמת יהיה הזוי ויעיד שבנט לא רוצה אחדות".