הושג הסכם: מפלגות הימין ירוצו ביחד בבחירות הקרובות

בתום פגישה בין פרץ וסמוטריץ', שקד ובנט, סוכם כי שתי המפלגות ירוצו כבלוק טכני. דרישת הימין החדש לא התקבלה - המפלגה המאוחדת תתחייב להמליץ על נתניהו לנשיא. השם המסתמן: הימין המאוחד

זמן צפייה: 02:10

בתום פגישה שהתקיימה בין יו"ר הבית היהודי ושר החינוך הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' לבין ראשי הימין החדש איילת שקד ונפתלי בנט, סוכם היום (שני) כי שתי המפלגות ירוצו יחד כבלוק טכני בבחירות הקרובות. השם המסתמן למפלגה החדשה: הימין המאוחד. דרישת הימין החדש לא התקבלה, והמפלגה המאוחדת תתחייב להמליץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשות הממשלה.

גורמים בליכוד מסרו בתגובה לאיחוד: "זה איחוד פיקטיבי אם לא מכניסים לתוכו את כל המפלגות מימין. אם בכך נגמר המהלך, כשמנגד המפלגות הערביות מאוחדות, גוש הימין בסכנה וודאית לאיבוד השלטון. בנט, שקד וסמוטריץ׳ השאירו בכוונה בחוץ 5-6 מנדטים לגוש הימין - והם מסכנים במודע את המשך שלטון הימין. עדיין לא מאוחר מדיי לתקן את הטעות המסוכנת הזאת".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190729-1827' autoplay='0' credit='ערוץ 7' desc='איילת שקד לאחר ההודעה על האיחוד' kid='1_9e5fz2ra' duration='56'']

פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד
פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד | צילום: חדשות 13
צילום: חדשות 13

עוד כתבות בנושא >>

בדרך לאיחוד: רה"מ מוטרד ממערך המפלגות שמימין לליכוד • פרשנות

שקד: "איחוד בימין זה צו השעה, הכדור נמצא אצל פרץ"

שקד נגד נתניהו: "הציבור יקבע אם אעמוד בראש איחוד הימין"

על פי המתווה שגובש, שקד תעמוד בראש הרשימה המאוחדת, ואחרי פרץ, סמוטריץ' ובנט. בשש המקומות הנותרים בעשירייה הראשונה שוריינו ארבעה מקומות לאיחוד מפלגות הימין ושני מקומות לחברי מפלגת הימין החדש. בעשירייה השנייה ישובצו חמישה חברי מפלגת הימין החדש - במקומות 11, 12, 15, 17 ו-19 ושאר המקומות יישמרו לשיבוצי איחוד מפלגות הימין. אם איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, יצטרף בסופו של דבר לרשימה המאוחדת, הוא ישובץ במקום השמיני המשוריין למפלגת הבית היהודי, והרביעייה הראשונה של שריונים השמורה לימין החדש לא תושפע מהצטרפותו.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190729-1807' autoplay='0' credit='ערוץ 7' desc='בצלאל סמוטריץ′ לאחר האיחוד' kid='1_fas57bcq' duration='268'']

איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' לאחר החתימה על האיחוד
איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' לאחר החתימה על האיחוד | צילום: חדשות 13

עוד הוסכם על העקרונות הבאים: הסיעה תנהל את המו"מ הקואליציוני מול ראש הממשלה נתניהו במשותף במטרה להביא להקמת ממשלת ימין בראשותו; שילוב אנשי עוצמה יהודית ושאר מפלגות הימין ברשימה ייעשה על בסיס שריונים בליכוד, בהתאם לדרישת איתמר בן גביר ובהמשך לסיכום שהושג בבחירות האחרונות. והשותפים ידרשו חקיקת חוק נורבגי מרובע.

בנט חותם על הסכם האיחוד
בנט חותם על הסכם האיחוד

בתגובה להודעת הימין המאוחד על שילוב עוצמה יהודית בליכוד, מהליכוד נמסר: "הליכוד כבר מיצה את מכסת האיחודים שלו בחבירה עם כחלון. לא יהיו יותר שיריונים בליכוד".

פרץ עם שקד ובנט לאחר האיחוד
פרץ עם שקד ובנט לאחר האיחוד | צילום: חדשות 13

יו"ר הימין החדש, איילת שקד, בירכה על האיחוד: "בשורה נפלאה לגוש הימין. שבועות של מאמצים נשאו כעת פרי. איחדנו את מפלגות הימין לריצה משותפת כדי להבטיח שקולות יקרים לא ילכו אל הפח. בשבועות האחרונים פעלתי לכך מסביב לשעון יחד עם שותפיי לדרך. הצלחנו. כעת פניי לחיבורים נוספים. בכוונתי להמשיך במאמצים לאחד גם את עוצמה יהודית וזהות. כולנו צריכים להיות בסיעה אחת גדולה. נמצה את מאמצי האחדות עד הדקה האחרונה".

לאחר מכן אמרה בריאיון לערוץ 7: "שמחה שאחרי שבועות רבים של שיחות הצלחנו סמוטריץ' פרץ ובנט לבנות ביחד סיעה אחת גדולה של הציונות הדתית והימין החילוני האידאולוגי. בימים הקרובים אנסה לאחד לרשימה גםאת עוצמה יהודית וזהות כדי לבנות מפלגה כמו המפלגה הרפובליקנית הגדולה".

הרב רפי פרץ אמר בריאיון לערוץ 7 לאחר הסיכום: "ישבנו ברצינות, באחריות, כל השותפים, ועמדה אל מול עינינו האחריות הלאומית. מודה לכל שותפיי, בוודאי לבצלאל סמוטריץ', לנפתלי ולאיילת, על מה שסיכמנו. דאגנו לציונות הדתית. המעמד שלנו במקום טוב מאוד בתוך הרשימה, לח"כים שלנו יש מקום מכובד. אנחנו יוצאים לדרך בתחושה טובה. נניף את הדגלים שלנו בגאון ובעוז, והסיבה שאנחנו חוברים ביחד זה כדי לבנות תלכיד משותף ולהעצים את ממשלת הימין הבאה".

סמוטריץ' התייחס גם הוא לאיחוד שהושג בימין: "אני רוצה להודות לכל השותפים שכולם עשו את הדבר הנכון. כולנו הבנו שהיכולת למקסם את הכוח שמימין לליכוד ולמנוע אובדן קולות זה הדבר החשוב ביותר. יש לנו אחריות עצומה על הידיים, אחריות על מדינת ישראל ועל המשך שלטון הימין. החיבור הציל ארבעה מנדטים לימין. פנינו לחיבור נוסף עם עוצמה יהודית ואניט אומר להם בצורה חד משמעית – קבלו החלטה אמיצה, שאתם לא רוצים לריב עם השומר אלא לאכול את הענבים – להיכנס ולהיות חלק. כן, זה ידרוש גם מכם פשרות, בדיוק כפי שאני התפשרתי והאיחוד הלאומי סוגר את כל השלישיות והאיחוד הלאומי ויתר - עכשיו הימין החדש הכניס עוד אחד לפני ואורית סטרוק שהיא ח"כית נפלאה, שאגב אני מעריץ אותה כי היא התחננה בפניי לעשות את הוויתור הזה בשמה. היא אמרה לי תוותר כדי שהאיחוד הזה יצא לפועל. אז גם עוצמה יוותרו אבל יהיה להם חבר כנסת ודאי בכנסת".

מכחול לבן נמסר בתגובה לאיחוד: "ברית קיצוניים הוקמה הערב. ההתעקשות של סמוטריץ' ופרץ להמליץ רק על נתניהו, היא התשלום שלהם על מינויים לשרים זמניים. מאוכזבים שבנט ושקד חברו לקיצוניים שמערערים על שלטון החוק ושנתנו יד לחסינותו של נתניהו. היום ברור מתמיד - זו או ממשלת חסינות קיצונית או ממשלה אחראית שתפעל למען אזרחי ישראל בראשות בני גנץ".

כזכור, סלע המחלוקת בין ראשי מפלגות הימין נסוב סביב השאלה על מי תמליץ הרשימה לראשות הממשלה. בנט ושקד לא רצו להתחייב להמליץ דווקא על בנימין נתניהו לפקיד אלא על כל מי שיעמוד בראש גוש הימין ויצליח להרכיב ממשלה, אך כאמור נכנעו לדרישתו של פרץ, ששוחח אמש בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו ועמד על כך שהרשימה תמליץ עליו לנשיא.

כוונתם של השלושה הייתה לקיים בהמשך שיחות המפלגות זהות ועוצמה יהודית. זאת כאשר פניהם לעבר הקמתה של מפלגת ימין מאוחדת וגדולה, כפי ששואפת איילת שקד להשיג, ובכך למנוע בריחת קולות מהגוש ואולי גם להצליח להחזיק במספר מנדטים שיאפשר רוב של 61 מנדטים לגוש הימין מבלי להסתמך על מפלגת ישראל ביתנו.

איילת שקד
איילת שקד | צילום: חדשות 13

טרם כניסתו אמש לפגישה עם הרב פרץ, אמר אמש בנט: "כמו שאמרנו מהתחלה, רק גוש ימין גדול בראשות שקד ימנע ממשלת שמאל. לכן בעוד כמה דקות ניפגש עם הרב רפי כדי לייצר גוש ימין גדול עם כל מפלגות הימין. אנחנו לא מסכימים על כל דבר, אבל כדי לשמור על שלטון ימין אנחנו צריכים גוש ימין גדול. אני מצפה שכולם יקבלו את הייצוג שלהם, אנחנו ניתן כבוד לכולם, אנחנו מאוד מאמינים במהלך הזה ואני מקווה שתהיה לנו בשורה בשעות הקרובות".