גלגולה של "הימין החדש": מהפרידה מסמוטריץ' - ועד החיבור מחדש

תהפוכות רבות עברו על גוש הימין במערכות הבחירות האחרונות: בראשונה יצאו בנט ושקד לדרך עצמאית, ובשנייה התאחדו עם פרץ וסמוטריץ' והשאירו את בן גביר בחוץ. האם בשלישית יתאחדו פעם נוספת?

זמן צפייה: 01:04

מאז מערכת הבחירות לכנסת ה-21, הראשונה בסבב, גוש הימין עבר תהפוכות. חמישה פוליטיקאים, ארבע מפלגות, שלוש מערכות בחירות – ואין סוף צירופים, פירוקים ואיחודים.

לפני מערכת הבחירות הראשונה, לפני שנה, הייתה מפלגת ימין אחת – הבית היהודי. נפתלי בנט ואיילת שקד היו בראש לצד מקומות משוריינים למפלגת האחות, האיחוד הלאומי בראשות בצלאל סמוטריץ'.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מייסד טלגראס ורעיית יגאל עמיר: המפלגות שנרשמו בוועדת הבחירות

סמוטריץ': הבית היהודי נסוג מההבנות; פרץ: אפשר לסגור היום

גורם בליכוד: בנט חייב לשים את האגו בצד ולאחד את מפלגות הימין

אבל אז, כשהוכרזו בחירות מארס 2018, שר החינוך ושרת המשפטים דאז הפכו לימין החדש, והבית היהודי בראשות הרב רפי פרץ, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית הפכו לאיחוד מפלגות הימין. הראשונים לא עברו את אחוז החסימה, והמפלגה המאוחדת קיבלה חמישה מנדטים.

אחרי שהכנסת התפזרה, כל הרשימות התאחדו לאחת – "ימינה", חוץ מאיתמר בן גביר, שנשאר בחוץ עם עוצמה יהודית. יחד הם הצליחו להשיג שבעה מנדטים, אלא שמלכתחילה החיבור היה בלוק טכני בלבד, ומיד לאחר פרסום המדגמים הודיעו על פיצול הרשימה.

את מערכת הבחירות הנוכחית, שתתקיים במארס הקרוב, התחלנו עם ארבע מפלגות עצמאיות. לפני חודש, הבית היהודי ועוצמה יהודית הודיעו על ריצה משותפת, והיום, סמוטריץ' חזר לשיתוף הפעולה עם בנט ושקד.

לקראת סגירת הרשימות מחר, ראש הממשלה בנימין נתניהו מפעיל לחצים על יו"ר הימין החדש במטרה להביא לאיחודים נוספים במחנה. המסר שהוא העביר לסביבת בנט היא כי ישקול לפטר אותו במידה שיערים קשיים על איחודים בימין. בסביבת נתניהו לא הגיבו לדברים. בנט, מצידו, מעביר את המסר לפיו אם לראש הממשלה חשובים הקולות של בן גביר - שישריין אותו בליכוד.

נתניהו ובנט בכנסת
נתניהו ובנט בכנסת | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב קראה הליכוד לאיחוד בגוש הימין על מנת ליצור בלוק טכני, וטענה כי יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, צריך לקחת את האחריות עליו: "השמאל התאחד - הם לא הולכים לאבד אף קול. עכשיו הימין חייב לעשות הכל כדי למנוע בזבוז קולות".

"לצערנו בנט בזבז קולות בבחירות באפריל, ובבחירות האחרונות דחק את 'עוצמה יהודית' החוצה ממפלגתו", נכתב בהודעה, "לכן לא הצלחנו להקים ממשלת ימין. כפי שאורלי לוי מצאה את עצמה באותה מפלגה עם תמר זנדברג ממרצ, וכפי שברשימה המשותפת חברו קומוניסטים ואיסלאמיסטים לרשימה אחת, כך מוטלת על בנט האחריות לגבש בלוק טכני כדי להציל את כל קולות הימין. בנט, גלה אחריות!".