ההצבעה על חוק ההסדרה תידחה?

בכירים בקואליציה פועלים לדחות את ההצבעה על החוק שתתקיים היום. בבית היהודי מבהירים כי אין מגעים לפשרה

זמן קצר לפני ההצבעה במליאת הכנסת על חוק ההסדרה, מבהירים הבוקר (רביעי) במפלגת הבית היהודי כי אין כל כווונה לדחות את ההצבעה. זאת, לאור פרסומים לפיהם גורמים בקואליציה מנסים לפתור את משבר עמונה בצורה אחרת, שתביא לדחיית ההצבעה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בבית היהודי טענו כי אין מגעים ואין פשרה, וכי יו"ר המפלגה השר נפתלי בנט נחוש ללכת עד הסוף. עוד הוסיפו הגורמים במפלגה כי אחרי שנה של גרירת רגליים, אין דרך אחרת להציל אלפי בתים ביו"ש. בנט אף הורה לחברי סיעתו: אין מגעים ואין קיזוזים.

בקואליציה אומרים הבוקר כי "מעניין שמה שראש הממשלה לא הצליח לעשות במשך שנה שלמה (נכסי נפקדים למען הצלת עמונה + פתרון אסטרטגי לכלל ההתיישבות) פתאום מצליחים עכשיו ב-3 ימים". זאת, בהתייחס לפתרון שמנסה לקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו להסדרת המאחזים הבלתי חוקיים.

חוק ההסדרה יאושר במליאה? (פלאש 90 נועם מוסקוביץ)
חוק ההסדרה יאושר במליאה? (פלאש 90 נועם מוסקוביץ)

במטה המאבק למען עמונה אמרו בעקבות הדיווחים על המגעים בקואליציה כי "כל מי שיהיה שותף ל'תרגיל המסריח' של ביטול 'סעיף עמונה' בחוק ההסדרה ישא באופן אישי באחריות לדורות על הרס יישוב יהודי שלם בארץ ישראל, לתוצאות הקשות והבלתי נמנעות של פינוי כפוי ולעימות בין כוחות הביטחון לאלפים רבים שיגיעו למחות ולהיאבק נגד העוול הנורא לעשרות משפחות ומאות ילדים". עוד אמרו במטה כי "המחנה הלאומי לא יקבל את הפיכת עמונה ל'שעיר לעזאזל'. לא נשכח ולא נסלח".

רה"מ ממשיך לקדם הסדרה כוללת באמצעות החלטת ממשלה

בעין הסערה עומד כעת שר האוצר משה כחלון, שנדרש גם לסוגיה הזו, עקב המבנה הקואליציוני שבו הכול תלוי בו. כחלון הוא הראשון שיפסיד כתוצאה משבירת המשמעת הקואליציונית. הוא יודע שבפניו עומדים עדיין חוק ההסדרים שבדרך וחוק התקציב, ולכן מטרתו היא לצאת מכל האירוע בשלום.

אפשרות אחת שעומדת בפני כחלון היא פשוט להימנע מהגעה למליאה היום, מכיוון שהחוק עדיין צפוי לקבל רוב גם ללא כל חברי הכנסת של כולנו. ישנן גם יוזמות נוספות, למשל להעביר את החוק בקריאה טרומית מחר ואז לערוך בו כל מיני שינויים.

כחלון (יונתן סינדל, פלאש 90)
כחלון (יונתן סינדל, פלאש 90)

בתוך כך, נתניהו ממשיך בניסיונות קדחתניים לפתור גם את הבעיה הספציפית של עמונה וגם את הבעיה הכוללת של המאחזים הבלתי חוקיים. בנוגע לעמונה, מנסים להחיות את הפתרון שניסו לקדם בשנה האחרונה – להעביר אותם לקרקע סמוכה שאין עליה תובעים פלסטינים. נתניהו מנסה לעשות עכשיו את מה שהוא לא הצליח לעשות בשנה האחרונה – להוכיח שבאמת אין תביעות מוצדקות על הקרקע הזו.

בנוגע להסדרה הכוללת – שוקדים על החלטת ממשלה, במקום חקיקה, שתיתן נוסחה למקרים מהסוג הזה – לפצות את הפלסטינים ללא פינוי של אותן יחידות שנבנו על קרקע פרטית. מבחינת הבית היהודי החוק הזה יעלה מחר להצבעה, אבל אם ראש הממשלה באמת יתקדם באפיקים האלה, בסוף הם ייאלצו למשוך אותו, מהטעם הפשוט שזה חוק שהסיכויים שלו להיפסל בבג"ץ הם גדולים מאוד, ולכן גם הם מעדיפים פתרונות שיעברו את המשוכות המשפטיות.