תוך שעה: כך נקברו 50 שנות שידור

מה הוביל להודעה החפוזה של מפרק רשות השידור דוד האן על סגירת מהדורת מבט, דקות ספורות בלבד לפני השידור האחרון? דפנה ליאל חושפת את הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים בכנסת

עובדי רשות השידור נכנסים להזדכות על הציוד ונפרדים. מזדכים על הציוד. בניין רשות השידור בי-ם
עובדי רשות השידור נכנסים להזדכות על הציוד ונפרדים. מזדכים על הציוד. בניין רשות השידור בי-ם | צילום: הלל מאיר/TPS

כבר שלוש שנים שבענף התקשורת יודעים ששעון החול של רשות השידור הולך ואוזל. אבל מה שקרה אתמול בכנסת הפתיע גם את שועלי הקרבות הוותיקים ביותר. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען שגם הוא שמע עלל ההודעה מהתקשורת והגיב לאופן בו הודיעו על סגירת רשות השידור. "ההחלטה באופן שבו נעשתה הייתה לא מכובדת ולא מכבדת", נמסר בהודעה מטעמו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"הדבר נעשה לא על דעתו ולא בידיעתו", נמסר בטעמו של ראש הממשלה. "מה גם שאינו מוסמך גם לקבל החלטה מסוג זה. ראש הממשלה היה זה שנלחם על כך שחברת החדשות של הערוץ תמשיך לשדר ושכמה שיותר עובדים ייקלטו בגוף התקשורת החדש".

נתניהו: ''צורה לא מכבדת''
נתניהו: ''צורה לא מכבדת'' | צילום: ערוץ 1

הסבר פשוט: לפני כמה שבועות התרחש משבר קואליציוני בין ראש הממשלה נתניהו לשר האוצר כחלון סביב סוגיית התאגיד. נתניהו רצה לסגור את התאגיד ולהשאיר את רשות השידור וכחלון רצה בדיוק את ההפך. בסוף הם סיכמו על יצור כלאיים - יקום תאגיד חדשות אבל המנהלים של התאגיד הישן לא יוכלו להשפיע עליו.

[brightcove_iframe video_id='geula_new_vtr2_n20170509_v1' autoplay='0' credit='גאולה אבן עם דמעות בעיניים מודיעה על הסגירה בשידור' desc='' kid='' duration='1929'']

אלא מה, כחלון פחד שנתניהו ינסה ברגע האחרון לדחות את כל העניין כך שהרשות תמשיך לפעול והתאגיד לא, ולכן השניים סיכמו ביניהם על התאריך ה-15 במאי שבו יעלו לשידור, וכחלון לא היה מוכן לזוז ממנו.

אלא שככל שחלף הזמן, הבין יו"ר הקואליציה שהוא לא יוכל לעמוד בזמנים. הכנסת הייתה בפגרה ובעוד חמישה ימים אמורים לעלות לשידור. במערכת הפוליטית רווחה הדעה שברגע האחרון תינתן עוד דחייה אפילו קטנה כדי לאפשר לכולם להתארגן. אבל זה לא קרה. כחלון התמיד בהתנגדותו ואמש אושר החוק שצריך לעלות לאוויר בזמן.

נפרדים ממבט
נפרדים ממבט | צילום: באדיבות הערוץ הראשון

מאותו רגע הודיע כונס הנכסים, מי שמנהל עכשיו את התאגיד, שאין לו ברירה - הוא חייב לקבל את 450 העובדים של רשות השידור שחתמו בתאגיד כי אחרת הוא לא יצליח לעלות לשידור בזמן. וכך, בהתראה של פחות משעה, הסתיימו שידורים של עשרות שנים בטלוויזיה.

עכשיו רק צריך לראות אם החוק שנתפר כל כך מהר באמת יחזיק מים, או שנצטרך למצוא את עצמינו בקרוב מגיעים שוב לכנסת - ועושים שינויים בתאגיד שהוקם מהרגע להרגע.

ירון אברהם השתתף בהכנת הכתבה