"רצו להשתיק אותי": חרף אישור בקשתה - טליב לא תגיע לישראל

חברת הקונגרס האמריקנית, שבקשתה ההומניטרית לבקר את משפחתה בשטחים אושרה מוקדם יותר, ויתרה על הביקור. "היענות לתנאים הללו עומדת נגד כל מה שאני מאמינה בו. זה היה הורג חלק ממני"

זמן צפייה: 02:22

חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב הודיעה היום (שישי) שהיא החליטה שלא להגיע לביקור בגדה המערבית בשל המגבלות שהטילה עליה ישראל. זאת, לאחר שהבוקר שר הפנים אריה דרעי אישר את בקשתה ההומניטרית לבקר את סבתה בת ה-90 בתנאי שלא תעסוק בפוליטיקה. "החלטתי שלבקר את סבתי בתנאים המגבילים האלה, עומד בניגוד אל כל מה שאני מאמינה בו – להילחם בגזענות, בדיכוי ובחוסר הצדק", כתבה טליב בחשבון הטוויטר שלה.

"להשתיק אותי ולהתייחס אלי כמו פושעת זה לא מה שסבתי רוצה בשבילי", המשיכה טליב, "זה היה הורג חלק ממני. כשניצחתי, נתתי לעם הפלסטיני תקווה שמישהו סוף סוף יגיד את האמת על התנאים הלא אנושיים שלהם. אני לא יכולה לאפשר למדינת ישראל לקחת את האור הזה, להשפיל אותי ולהשתמש באהבתי לסבתא שלי כדי להיכנע למדיניות מדכאת וגזענית".

לכתבות נוספות בנושא >>

לאחר שהגישה בקשה הומניטרית: רשידה טליב תבקר בישראל

לאחר שנאסרה כניסתה לישראל: טליב הגישה בקשה לביקור הומניטרי

חברות הקונגרס על איסור כניסתן לארץ: "עלבון לערכי הדמוקרטיה"

חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב
חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב | צילום: רויטרס

בהמשך, בהודעה רשמית שיצאה מטעם טליב, נאמר כי "בניסיונותיי לבקר בפלסטין חוויתי את אותו יחס גזעני שהרבה פלסטינים אמריקנים סובלים ממנו כשהם נתקלים בממשלה בישראל. הבקשה של ממשלת ישראל שאחתום על כך שלא אתעסק בפוליטיקה בזמן ביקורי משקפת עד כמה היא לא דמוקרטית ומפחדת מהאמת שהביקור שלי עלול לחשוף בנוגע למתרחש ישראל, ובנוגע לפלסטינים שחיים תחת הכיבוש בתמיכת ארה"ב".

"לכן החלטתי לא לנסוע לשם כעת", כך לשון ההודעה, "מי שבאמת מאמין בדמוקרטיה, צריך להעריך מחדש את התמיכה בישראל בשל הברית הסגורה בעלת אג'נדת השנאה של טראמפ ונתניהו. מניעת כניסה של חברות קונגרס לא נוגעת רק אלי ואל עומאר, אלא גם לגזענות המושרשת בישראל שמרחיקה אותנו משלום. העם הישראלי והפלסטיני צריכים להיות יותר אמיצים וכנים".

בתגובה לדבריה, חברת הקונגרס אילהאן עומאר שהייתה אמורה להגיע לביקור עם טליב, כתבה החשבון הטוויטר שלה: "שולחת לך כוח וסולידריות".

שר הפנים אריה דרעי הגיב גם הוא להחלטה של טליב לוותר על הביקור בארץ, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אמש שלחה לי טליב מכתב ובו ביקשה לאפשר לה לבקר את סבתה בת ה-90 'כי זו יכולה להיות ההזדמנות האחרונה שלי לפגוש אותה'. אישרתי זאת הומניטרית, אך מתברר כי זו הייתה פרובוקציה כדי להבאיש את ריחה של ישראל. שנאתה לישראל גוברת על אהבתה לסבתה".

ארגון ה-BDS הגיבו בחשבון הטוויטר שלהם וכתבו כי "הניסיונות של הממשל הימני קיצוני בישראל להשפיל את טליב נכשלו. פלסטינים לא יכנעו להכתבות המדכא. אנחו נמשיך במאבקנו עד שנראה את אור החופש והצדק בסופה של מנהרה ארוכה מאוד בדמות חוקי האפרטהייד של ישראל".


מוקדם יותר היום שר הפנים אריה דרעי אישר את בקשתה ההומניטרית של חברת הקונגרס האמריקנית ממוצא פלסטיני, רשידה טליב, וקבע שהיא תוכל לבקר את משפחתה שמתגוררת בביר אל-פוקא שבגדה המערבית, ובפרט את סבתה בת ה-90. זאת, לאחר שאתמול נאסרה כניסתן של טליב ושל אילהאן עומאר, בשל פעילותן לקידום חרם על ישראל. הבוקר, התייחס השר לביטחון הפנים ארדן לנושא ואמר כי היה נכון לאסור על כניסת השתיים, אך כי הוא תומך באישור הבקשה ההומניטרית.

על פי משרד הפנים, בבקשה ההמוניטרית שהגישה הלילה טליב, התחייבה חברת הקונגרס לכבד את המגבלות שהוטלו עליה, ו"הבטיחה" שלא לקדם חרמות נגד ישראל במהלך ביקורה. "השר דרעי החליט לאפשר את כניסתה לישראל והביע תקווה שתעמוד בהתחייבותה והביקור אכן יהיה לצרכים הומניטריים בלבד", נמסר ממשרד הפנים.

ראשידה טליב ואילהאן עומאר
ראשידה טליב ואילהאן עומאר | צילום: רויטרס

הלילה, כאמור, טליב הגישה למשרד הפנים בקשה רשמית לביקור את סבתה. זאת, לאחר שאתמול נאסרה כניסתה, אך ראש הממשלה נתניהו כתב כי אם תבקש להיכנס מסיבות המוניטריות, הבקשה תישקל כפוף להתחייבות שלא לפעול לקידום חרם נגד ישראל. בד בבד, התייחסה חברת הקונגרס להחלטה ואמרה: "אני אמשיך להילחם ולדרוש שיספקו לי, ולכל אחד מהקולגות שלי, אפשרות להגיע לישראל ולאזורים הפלסטיניים, להיות קשובים ולשמוע אנשים. זה שירות גרוע לכל מי שרוצה לראות שם שלום".

כזכור, אתמול ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים דרעי החליטו למנוע את כניסתן לישראל של השתיים. זאת, לדבריהם, נוכח תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל ובהתאם להוראות חוק הכניסה לארץ. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל", מסר נתניהו.