רע"מ או עידית סילמן: התרחישים לקראת ההצבעה על החוק לפיזור הכנסת

בזמן שמועצת השורא מכונסת כדי להחליט אם רע"מ תפרוש מהקואליציה, ישנם כמה תרחישים לקראת ההצבעה הצפויה מחר בכנסת בהצעת החוק לפיזורה בקריאה טרומית. היעדרות של רע"מ תוביל באופן ודאי להעברת החוק אלא שאם רע"מ תגיע יווצר כנראה שוויון, אך יו"ר הקואליציה הפורשת עשויה להכריע את הכף

זמן צפייה: 04:25

דריכות בקואליציה לקראת ההצבעה בכנסת מחר על חוק פיזור הכנסת: מועצת השורא מכונסת עדיין הערב (שלישי) לקראת ההחלטה אם לממש את האיום ולהורות למפלגת רע"מ לפרוש מקואליציית בנט-לפיד.

ישנם שלושה תרחישים מחר: אם רע"מ לא מגיעה, החוק לפיזור הכנסת יעבור בקריאה טרומית מחר וימשיך לוועדות והמשך מסלול החקיקה. אם רע"מ תגיע, היא תגיע ככל הנראה ללא מאזן גנאים והמשמעות היא שיהיה כנראה שוויון וכתוצאה החוק נופל.

אלא שיש תרחיש נוסף. במקרה של שוויון, מי שעשויה להכריע את הכף תהיה לא אחרת מיו"ר הקואליציה הפורשת עידית סילמן, שאם היא עומדת מאחורי דבריה – ההצבעה שלה תהיה נגד הקואליציה ובכך הצעת החוק לפיזור הכנסת תאושר בקריאה טרומית.

[brightcove_iframe video_id='news-politics--part-2205101656' autoplay='0' credit='' desc='עבאס בכניסה לדיון מועצת השורא מוקדם יותר היום' poster='' kid='1_rpjk3at8' duration='140']

לפני תחילת הדיון אמר יו"ר רע"מ, מנסור עבאס: "אנחנו נתכנס היום, מבחינתנו כל האופציות על השולחן. נדון ונחליט כמו כל מפלגה דמוקרטית שמכבדת את עצמה. את שיקול הדעת ניתן בהתאם אינטרס הכללי של החברה הערבית, לא אינטרס אישי ולא מפלגתי".

לשאלת חדשות 13, על תגובתו להצבעת הרשימה המשותפת אמש אמר: "זה דבר הזוי, הייתה להם אפשרות להימנע כפי שהם עושים תמיד והם בחרו להצביע הפעם עם הממשלה, כל הכבוד להם, אבל לא ככה עושים פוליטיקה. לא ככה משיגים הישגים למען החברה הערבית".

כשנשאל האם הוא נמצא תחת לחץ לפרוש מהממשלה אמר: "יש דעות שונות, אנחנו דנים בכל הדעות, שוקלים את השיקול הנכון בצורה אחראית כלפי החברה הערבית וכלפי החברה הישראלית באופן כללי, והשותפות שאנחנו מקדמים. אנחנו נבחן את זה וניתן את התשובות". לשאלה האם ההקפאה תימשך ענה: "טרם קיבלנו החלטה. עדיף לחכות. נדון בכובד ראש בכל הסוגיות וההיבטים. מתנהלים מגעים בין רע"מ לבין השותפים בקואליציה.

"אני מדבר תמיד עם בנט", ענה כשנשאל האם שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט, "כל אחד עושה את השיקולים שלו. לרע"מ יש את הביטחון העצמי שהיא עושה את הדבר הנכון למען החברה הערבית קודם כל ולנושאים שהיא מייצגת. אנחנו מודעים לכך שבקואליציה יש מפלגות רבות עם שיקולי דעת שונים ומגוונים. מה שחשוב מבחינתנו זה אנחנו".