הסעיף המרכזי בהסכם עם בן גביר: שינויים בפקודת המשטרה

לאחר שהיה הראשון לחתום על ההסכם הקואליציוני עם הליכוד, כעת נחשף כי השר המיועד לביטחון לאומי דורש כי בטרם השבעת הממשלה תערוך הקואליצייה את השינוי, ותקבע כי היחס בינו לבין המפכ"ל יהיה זהה ליחס שבין שר הביטחון לרמטכ"ל - כך שהוא יוכל להשפיע על תיעדוף משימות, הקצאות כוח אדם וההתנהלות היומיומית בארגון

זמן צפייה: 01:48

לאחר שהיה הראשון לחתום על ההסכם הקואליציוני עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד, הערב (ראשון) נחשף הסעיף המרכזי בהסכם של השר המיועד איתמר בן גביר, שכולל שינוי של פקודת המשטרה, ולפיו "טרם השבעת הממשלה, הקואליציה תערוך שינויים בפקודת המשטרה, כך שהיחס בין השר לביטחון לאומי לבין המפכ"ל, יהיה כיחס שבין שר הביטחון לרמטכ"ל, למעט ביחס לסעיף 59 לחוק סדר הדין הפלילי (הסמכות לפתוח בחקירה)".

משמעותו של ההסכם בשורה התחתונה, הוא שלמעט להורות על לפתוח בחקירה - בן גביר יוכל להשפיע גם בנוגע לתיעדוף משימות, גם בנוגע להקצאת כוח אדם - זאת בשונה מהמצב כיום שבו השר לביטחון פנים קובע מדיניות כללית אבל יש לו פחות השפעה על ההתנהלות היומיומית בארגון.

מפכ''ל המשטרה יעקב (קובי) שבתאי
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שינוי החקיקה כאמור אמור לקרות לפני השבעת הממשלה, זאת בדומה לחקיקה שתאפשר לדרעי לכהן כשר - מה שאולי מסביר מדוע השניים יוצאים היום בקריאה ברורה מול הליכוד וגם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטירץ' לקדם את החלפת יו"ר הכנסת - כדי לקדם את החקיקות הרלוונטיות. עוד הוסכם כי עוצמה יהודית תקבל שני תפקידי סגן שר.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור ביום חמישי האחרון בלילה הליכוד ועוצמה יהודית חתמו על נספח תפקידים להסכם קואליציוני, במסגרתו בן גביר יקבל סמכויות מורחבות במשרד לביטחון הפנים וייקרא השר לביטחון לאומי, ובנוסף תקבל המפלגה תפקיד שר הנגב והגליל והחוסן הלאומי, שיהיה אחראי גם על השכונות, וכן את תפקידי שר המורשת, סגן שר הכלכלה, יו"ר ועדה לביטחון הפנים ויו"ר הוועדה לקרן ישראל ברוטציה.

עוד סוכם בין המפלגות כי יוקם משמר לאומי רחב היקף, שתפקידו להחזיר את המשילות לרחובות. הנספח להסכם מצטרף לסיכומים עליהם הודיעה עוצמה יהודית בשבוע החולף, לפיהם יוסדר מעמד חומש, תוסדר הישיבה באביתר, תוסדר ההתיישבות הצעירה, חוק הפרוטקשן עד 10 שנות מאסר, וחוק דרומי מורחב שיאפשר לירות בגנבי נשק מבסיסים.