רגע ההכרעה של הקואליציה: חוק יו"ש עולה להצבעה בכנסת

בקואליציה עדיין לא יודעים אם יצליחו להשיג רוב להארכת תקנות יהודה ושומרון כפי שדורש שר המשפטים גדעון סער. בנט אמר לסילמן בישיבת הסיעה כי הוא פנוי לשוחח איתה על עמדתה והיא השיבה: "צריך לתאם פגישה". כפי שפורסם בחדשות 13: מינוי כהנא יובא להצבעה ותקנות יו"ש יהוו הצבעת אמון בממשלה כדי לאתגר את סילמן

זמן צפייה: 00:15

האם הקואליציה תצלח את המשבר הזה כמו את הקודמים? זו השאלה ששואלים הערב (שני) במשכן הכנסת כשחוק יהודה ושומרון, שתקנותיו צריכות להיות מוארכות עד סוף החודש, יעלה להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת.

הדיון צפוי לארוך כשלוש שעות, ולאחריו תגיע ההצבעה ותוצאותיה עשויות להפיל את הממשלה, אשר תחגוג בשבוע הבא שנה לכהונתה. התקנות מובאות לאישור אחת לחמש שנים, והן נועדו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון. אם לא יעבור החוק - התקנות יפקעו בסוף חודש יוני.

במהלך ישיבת סיעת ימינה, בנט פנה לעידית סילמן ושאל כיצד בכוונתה להצביע. סילמן השיבה: "נדבר על זה". בנט התעקש ואמר: "בואי נדבר על זה. אני פנוי עכשיו". סילמן השיבה: "צריך לתאם פגישה".

ח''כ עידית סילמן
ח''כ עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כפי שפורסם בשבוע שעבר בחדשות 13, בישיבה של בכירי הקואליציה, בנט, לפיד, סער, אלקין טופורובסקי ונוספים הוחלט להביא היום גם את מינוי מתן כהנא לשר הדתות להצבעה, ולהפוך את תקנות יו"ש להצבעת אמון בממשלה- כדי לבנות את "תיק ההפרשה" לסילמן

בקואליציה עדיין לא מצליחים להבין את עמדתה של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ שטרם ידוע כיצד תצביע. במקביל, אנשי יש עתיד ויו"ר רע"מ מנסור עבאס לוחצים עליה ועל חבר הכנסת מאזן גנאים שיצביעו בעד התקנות.

ח''כ מאזן גנאים מרע''מ
ח''כ מאזן גנאים מרע''מ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ההערכה בקואליציה היא כי עבאס, שתומך בתקנות, יצליח לשכנע את חברי מפלגתו לתמוך בחוק, אך הדאגה העיקרית מגיעה מכיוונה של הח"כית הפורשת עידית סילמן. יש לציין כי אם סילמן תצביע נגד, היא מסתכנת בכך שתוכרז כפורשת.

ראש הממשלה בנט, שחווה עזיבה נוספת של לשכתו לאחר הודעת דוברו מתן סידי כי יסיים את תפקידו, התייחס הערב להצבעה הצפויה ואמר: "נחצה גם את זה".

גדעון סער
גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר התייחס שר המשפטים גדעון סער, שהוא השר הממונה על העברת החוק, לנושא והבהיר שוב כי על הקואליציה להצביע בעד. "הצעת חוק יו"ש נוגעת בליבת האינטרס הלאומי של מדינת ישראל ושל החברה הישראלית. איך ניתן לפגוע באינטרסים של האזרחים? לא כל עניין הוא כלי משחק פוליטי", אמר סער.

"על כל חברי הכנסת של הקואליציה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית של תקנות יו"ש", הוסיף סער, "זו החלטת הממשלה וזה דבר יסודי בסטטוס-קוו. חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק פועל אקטיבית לפירוקה. קופוזיציה = אופוזיציה בתוך קואליציה. זה לא דבר אפשרי בקואליציה שמונה 60 חברים. אי אפשר רק לקבל. יש גם אחריות. מי שלא יתמוך, לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה".