לפיד להרצוג בבית הנשיא: "היו התכתשויות בינינו, יהיה לנו מבחן גדול"

לקראת כניסתו לתפקיד ראש הממשלה ה-14 הלילה בחצות, הגיע יאיר לפיד לבית הנשיא יחד עם רעייתו ליהיא. השניים נפגשו עם מיכל ויצחק הרצוג. האחרון אמר: "מציע את עזרתי ותמיכתי כמו שעשיתי עם כל ראש ממשלה". לפיד השיב: "הוויכוחים בינינו הם למען מטרה משותפת. נשמור על המחלוקות שלנו רק לשם שמיים ומדינת ישראל"

זמן צפייה: 03:47

לקראת כניסתו הרשמית לתפקיד ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל הלילה בחצות, הגיע יאיר לפיד ליד ושם מיד לאחר פיזור הכנסת ובתום טקס חילופים קצר עם ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט בלשכת ראש הממשלה, כדי "להבטיח לאבא שישראל תדע להגן על עצמה ולהבטיח את שלום ילדיה". משם הוא נסע עם רעייתו ליהיא לבית הנשיא - שם נפגשו עם בני הזוג יצחק ומיכל הרצוג. בינתיים, ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט מקיים פגישות בלשכת ראש הממשלה.

נשיא המדינה נועד עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
נשיא המדינה נועד עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא | צילום: אבי קנר

בפתח פגישתם אמר נשיא המדינה: "אנחנו נמצאים בתקופה של בחירות חדשות. בחירות חמישיות בתקופה כל כך קצרה, הן מאוד לא בריאות למדינה. עלינו לזכור שקודם כל, בראש ובראשונה, יש מדינה לנהל, מדינה להוביל, מדינה שצריכה לטפל בצרכי האזרחים שלה, גם אם יש בחירות. אני רוצה לברך אותך ולאחל לך בהצלחה, ידידי יאיר לפיד. אתה מגיע לתפקיד הזה עם ניסיון רב, עם כישורים רבים והוכחת גם יכולת פוליטית לא מבוטלת - היו לנו גם לא מעט התכתשויות בעבר. אני מאחל לך המון הצלחה, כי ההצלחה שלך היא הצלחת המדינה, בלי קשר לבחירות. בחירות זה בחירות, ניהול המדינה זה ניהול המדינה. אני מציע את עזרתי ותמיכתי כמו שעשיתי עם כל ראש ממשלה, וגם איתך. אני בטוח שנשתף פעולה יחד בצורה מוצלחת".

ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד: "אני דווקא שמח שהזכרת את זה שהיו לנו בעבר התכתשויות, כי היו לנו התכתשויות פוליטיות - תוך שאנחנו מכבדים אחד את השני, שומרים על השפה וזוכרים שגם אם יש לנו ויכוח, הוא ויכוח למען מטרה משותפת, מחלוקת לשם שמיים. יהיה לנו מבחן גדול לחברה הישראלית בתקופה הקרובה - איך לשמור על המחלוקות שלנו רק לשם שמיים, או לשמה של מדינת ישראל. אז באתי הנה לקבל תזכורת וברכת הדרך, בדיוק כי זו הייתה הדרך שלך כל חייך".

ראשי הממשלה לפיד ובנט לצד נשותיהם
ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט ורעייתו גילת בטקס החילופים עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד ורעייתו ליהיא | צילום: חיים צח / לע''מ

בטקס החפיפה, שבו השתתפו בכירי שתי הלשכות ובני משפחות בנט ולפיד, אמר ראש הממשלה היוצא בנט: "התפקיד המאוד מיוחד הזה, והמדינה הזאת - לא שייכת לאדם אחד, היא שייכת לכל עם ישראל. אני מעביר לך את מקל השליחים המקודש, ואת האחריות על מדינת ישראל. אני מאחל לך שתשמור עליה ושה' ישמור עליך".

"ליהיא, אני רוצה לומר, זה מאוד לא קל להיות אשת ראש הממשלה", הוסיף בנט, "אבל היציבות בבית, החום בבית, המקום שאתה יודע, כולם בשבילך בלי שום אינטרסים, בלי כלום, זו באמת אבן היסוד להצלחה של יאיר. גילת את מהממת, את משהו. הילדים, אני יודע שהייתה שנה לא קלה אבל מה שאמרתי לכם בתחילת הדרך - כולנו ביחד בשביל המדינה. אז אתם שילמתם מחיר בשביל המדינה וביחד. יאיר, בהצלחה אחי".

לפיד אמר: "אני עבדתי תחת ראשי ממשלות, אני הכרתי ראשי ממשלות. אתה איש טוב וראש ממשלה מצוין, ואתה חבר טוב. זה לא טקס פרידה כי אין לי שום כוונות להיפרד ממך".

ראש הממשלה המיועד יאיר לפיד ביד ושם
ראש הממשלה המיועד, יאיר לפיד, ביד ושם | צילום: קובי גדעון / לע''מ

הצוות המיועד של לפיד כולל את ראש הסגל דני וסלי, ראשת המטה גילי האושנר, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"לית מפלגת "יש עתיד" אטל הובן, ראשת מערך התקשורת יעל בר, דובר רה"מ רועי קונקול, היועץ המדיני יאיר זיוון, היועצת הבכירה תמיד נשיא, מנהלת קשרי כנסת ממשלה דנה פיטליס כדורי, ראשת מערך הדיגיטל נוי אלראי שניצר ומנהלת הלשכה חלי סיני. מזכיר הממשלה שלום שלמה, המזכיר הצבאי אבי גיל וראש המל"ל איל חולתא - יישארו בתפקידם.

לפיד צפוי להתחיל בקרוב את תהליך החפיפה שלו, ואמש הבהיר בנט בנאום הפרישה שלו כי הפעם העברת המקל תהיה מסודרת, תוך שהוא רומז לפגישת החפיפה הקצרה בינו לבין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שארכה חצי שעה.

לפיד בתחילה ייפגש עם כל ראשי מערכת הביטחון, ובכירים נוספים. הוא מעודכן היטב בסוגיות המדיניות והביטחוניות השונות, גם מתוקף תפקידו בשנה האחרונה, כשר החוץ וכראש הממשלה החליפי. עם זאת, ראש הממשלה מכיר את התמונה הרחבה ביותר מתוקף תפקידו, ולכן הפגישות הללו נדרשות.

הדירה שבה יתגורר יאיר לפיד סמוך למעון בבלפור
הדירה שבה יתגורר יאיר לפיד סמוך למעון בבלפור

בימים הקרובים יעבור ראש הממשלה הנכנס לבלפור - אולי כלקח על אי-כניסתו של בנט למעון בירושלים, והביקורת שספג על כך. בשבוע הבא מתוכנן ללפיד כבר ביקור מדיני ראשון כראש ממשלה, כאשר הוא יטוס לצרפת, שם הוא צפוי להפגש עם נשיא המדינה עמנואל מקרון.

החוק להתפזרות הכנסת אושר הבוקר במליאה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 92 חברי כנסת ללא מתנגדים. הבחירות יערכו ב-1 בנובמבר, כאשר ב-15 בספטמבר יסגרו הרשימות לכנסת, וב-15 בנובמבר, שבועיים לאחר הבחירות, תושבע הכנסת ה-25.