"מגחיך את המדינה": חגיגת הבזבוזים סביב פרויקט מטוס רה"מ

פרויקט מטוס "כנף ציון" מעורר ביקורת רבה, במיוחד בימים אלה. חרף החוו"ד לפיה לא משתלם לרכוש כלי טיס בלמעלה מ-175 מיליון שקלים, עלותו עומדת על פי 4 יותר מכך - וממשיכה לנסוק • "המפצח"

זמן צפייה: 13:27

כשהחליטו לפני שש שנים לקנות מטוס לראש הממשלה, החשבת הכללית דאז, מיכל עבאדי בויאנג'ו, הגישה חוות דעת, לפיה אם מחיר המטוס יעלה יותר מ-175 מיליון שקלים - אין כדאיות בפרויקט. עם זאת, הוא עוד לא טס פעם אחת אבל המחיר כבר נסק ל-580 מיליון שקלים - וזה עוד לא חשבון סופי. עוד לפני שהטיס פעם אחת את נתניהו, מטוס "כנף ציון", כבר מעורר הרבה מאוד סימני שאלה וכעס. המשבר הכלכלי הגובר הפך את המטוס לסמל הנהנתנות והניתוק של ראש הממשלה.

בשנת 2013 ראש הממשלה החליט להקים ועדה ציבורית, ועדת גולדברג, שתדון ברכישת מטוס שישרת את ראשי ממשלות ישראל לדורותיהם. הוועדה החליטה שאין זה מתפקידה לדון בשאלה אם רכישת המטוס כדאית כלכלית, אלא רק בהיבטים הביטחוניים של הטסת ראש הממשלה, ומצביעה פה אחד בעד. לאחר מכן הקבינט התכנס כדי לדון בשאלה, ותחת עננת החיסיון של דיוניו מחליט לתקצב את הפרויקט יותר מפי ארבעה מהסכום שמעליו, על פי הערכות האוצר, הפרויקט לא יהיה כדאי כלכלית.

באוגוסט 2016 נחת המטוס בפעם הראשונה בנמל התעופה בן גוריון, אז מתברר שמדובר דווקא במטוס זול יחסית, בואינג 767 בן 20 שנה, שנרכש מחברת תעופה אוסטרלית, אלא שכדי שהוא יתאים לצורכי ההטסה של ראש הממשלה, יש להתקין עליו שלל מערכות הגנה וקשר. התעשייה האווירית מקבלת את פרויקט ההסבה - וכאן מתחילה העלילה להסתבך.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"בסוף לא יהיה אוכל ישראלי": המסעדנים שחוששים מהשלכות המשבר

בכירים במערב: "הפיצוץ בנתנז – יעכב את תוכנית הגרעין בשנתיים"

במשטרה בוחנים ייבוא טכנולוגיה לזיהוי סם אונס בדגימת שיער

מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון''
מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון'' | צילום: התעשייה האווירית

ח"כ מיקי לוי שלח מכתב למשרד האוצר שבו דרש לדעת על מה הולך הכסף. חודש עבר והחשב הכללי, זה שאחראי לדעת על מה יוצא כל שקל מכספי המיסים שלנו, עונה לו כך: "ראשית אתנצל על האיחור במענה למכתבך, אשר נבע מהצורך לקבל את הנתונים המבוקשים ממשרד ראש הממשלה". בהמשך המכתב פירט החשב את עלויות הפרויקט, שעומדות על 357 מיליון שקלים, בעוד עלויות התפעול והאחזקה עומדות על 44.6 מיליון שקלים בשנה, למשך 20 שנה - 892 מיליון שקלים.

בחיל האוויר הוקמה טייסת מיוחדת של אנשי מילואים שתפקידה להטיס את המטוס. מכיוון שכל המטוסים מהדגם שנרכש יצאו משירות באל על כבר לפני שלוש שנים, צריך לאמן ולתחזק את הכשירות המבצעית של הטייסים, כלומר, עלויות גבוהות גם אם המטוס כלל לא מטיס את ראש הממשלה.

מעבר לכך, גילו המתקדם של כלי הטיס מעלה את השאלה האם הוא יהיה יכול בכלל להחזיק מעמד יותר מחמש עד עשר שנים. "כשמטוס ראש הממשלה ימריא והוא ינחת בכל מקום בעולם, כולם יגידו, 'תראו, הגיע ה-767 שעלה למשלם המיסים כמעט 800 מיליון שקל', וייצא משם ראש ממשלת ישראל. זה כואב להגיד את הדבר הזה כי אנחנו גאים במדינה שלנו ואנחנו אוהבים את המדינה שלנו - וזה מגחיך את מדינת ישראל", אמר אסף אגמון, מפקד מערך מטוסי התובלה של חיל האוויר לשעבר.

מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון''
מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון'' | צילום: התעשייה האווירית

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "הטענות מופרכות מיסודן. המטוס הוא החפ"ק האווירי של ישראל שיאפשר לראשי המדינה לנהל ולהבטיח את הצרכים הביטחוניים והלאומיים בזמן שהותם באוויר. התקציב הסופי נמוך משמעותית מהסכום שקבעה הוועדה וכולל גם חמש שנות אחזקה והפעלה שיחלו, בניגוד לנטען בכתבה, רק מרגע כניסת המטוס לפעילות".

"התקציב הראשוני שהוצג על סך 175 מיליון שקלים כולל את עלות רכישת המטוס בלבד, ללא הרכיבים הטכנולוגיים והביטחוניים הנוספים להם נדרש מטוס ראשי המדינה. תקציב הפרוייקט המלא קיבל את אישור הממשלה. הוועדה קבעה במסגרת המלצותיה גם את סוג המטוס שלו אופק שירות של 20 שנים לפחות".