שיקלי, סילמן והירש מחכים: הקרב על השריונים בליכוד

במפלגה הגדולה בכנסת התעוררו אחרי הפריימריז לרשימה עתירת פנים רעננות, וההערכה היא כי נתניהו יממש את המחויבות שלו לח"כית שפרשה מהקואליציה ולזה שלא נכנס אליה מלכתחילה. בבואו לחלק תיקים, הוא יצטרך לרצות את אלה שהתדרדרו למקום נמוך כדי שלא תיווצר אפשרות של פיצול - ועל מנת שלא יהוו לו אופוזיציה מבפנים

זמן צפייה: 09:27

בליכוד התעוררו הבוקר (חמישי) לרשימה עתירת פנים רעננות שייכנסו לכנסת ה-25, והמנצח הבלתי מעורער של הפריימריז הוא ח"כ יריב לוין, שנבחר במקום הראשון - וישובץ במקום השני ברשימה אחרי יו"ר המפלגה בנימין נתניהו. בשורה התחתונה מקורבי נתניהו קודמו - ויריביו ספגו מכה, אם כי רבים מהם עדיין יפגשו בו בכנסת.

אצל נתניהו תמיד יש אפשרות להפתעות בשריונים, אך ההערכה כרגע בליכוד היא כי הוא יממש את המחויבות שלו לעידית סילמן שערקה מהקואליציה ולעמיחי שיקלי שלא הצטרף אליה מלכתחילה. שם נוסף שנתניהו עשוי לשקול הוא גל הירש, ונותר לו עוד חודש להחליט את מי הוא ימקם במקום ה-14, ה-16, ה-28, ה-37, וה-43 - כולם יכולים להיות ריאליים עם החוק הנורווגי.

רשימת הליכוד לכנסת ה-25
העשיריה הראשונה ברשימת הליכוד לכנסת ה-25 | צילום: חדשות 13

לגבי תפקידי השרים, בעבר נתניהו לא כל כך שמר על הקשר בין המיקום ברשימה לבין התפקיד שהח"כים מקבלים, אך הפעם הוא ירצה יותר לשמור על הסדר כי האנשים במעלה הרשימה הם קרובים אליו יותר. אם משווים בין המינויים בממשלת נתניהו-גנץ, לא ברור מי יכול להיות שר הביטחון, שכן אצל השותפות הקואליציוניות, החרדים והציונות הדתית, אין מועמד כזה, וגם לא לשר האוצר, על אף שסמוטריץ' אמר כי הוא מעוניין בתפקיד.

בנוסף, מהצד השני של המטבע, כל אלו שהתרגלו להיות בתפקידים הכי בכירים, כמו יולי אדלשטיין, גילה גלמיאל, ואבי דיכטר, שמחכה שנים לתפקיד בכיר - כנראה לא ימונו לתפקידים בכירים כדי הם לא קרובים מספיק לנתניהו ולא מדורגים גבוה ברשימה ברשימה. השאלה היא האם האנשים האלו הם פוטנציאל להקמת סיעה של ארבעה שתפרוש מהליכוד ותצטרף לצד השני, שם יתנו להם גם את משרד החוץ והביטחון כדי שיצטרפו.

העשיריה השנייה ברשימת הליכוד לכנסת ה-25
העשיריה השנייה ברשימת הליכוד לכנסת ה-25 | צילום: חדשות 13

בסך הכל נתניהו צריך להיות מרוצה מהתוצאות, כי המסר שיצא מהבחירות האלה הוא כי מי שהיה נאמן לו - זה השתלם לו, ומי שגילה עצמאות במידה מסוימת - שילם את המחיר. יש קבוצה גדולה, הכוללת את ישראל כ"ץ, חיים כץ, דוד ביטן, גילה גמליאל ואתי עטיה, שבהחלט שילמו מחיר כלשהו על העצמאות שלהם, וכעת הם לא חייבים לנתניהו שום דבר.

לכן, בבואו של נתניהו לחשוב על חלוקה של תיקים, הוא יצטרך לרצות אותם כדי שלא תיווצר אפשרות של פיצול ועל מנת שלא יהוו לו אופוזיציה מבפנים. בשיחות סגורות חלקם כבר עכשיו אומרים דברים קשים על נתניהו, והוא יצטרך לעשות מאמץ גדול כדי לרכך את ההתנגדות שמתפתחת שם.

העשיריה השלישית ברשימת הליכוד לכנסת ה-25
העשיריה השלישית ברשימת הליכוד לכנסת ה-25 | צילום: חדשות 13

בין המאוכזבים הגדולים מתוצאות הבחירות המקדימות בליכוד ניתן למנות את חברות הכנסת קטי שטרית וקרן ברק, שנדחקו למקומות לא ריאליים, כמו גם השרים לשעבר צחי הנגבי ואורלי לוי-אבוקסיס, שמצאו את עצמם בעשירייה החמישית של המפלגה. גם איוב קרא, גלעד שרון וארז תדמור, שקודם ע"י נתניהו, לא יישבו במליאה בכנסת הבאה.

מי שיכולה להיות מרוצה היום היא מירי רגב, ששומרת על מעמדה כאישה החזקה בליכוד, ואת העשירייה הראשונה ברשימה משלימים אלי כהן, יואב גלנט, דוד אמסלם, אמיר אוחנה, יואב קיש, ניר ברקת ומיקי זוהר.