פומפאו לרה"מ: מקווה שנוכל להשיג התקדמות בנוגע לתוכנית טראמפ

שר החוץ האמריקני הגיע לביקורו בישראל ונפגש עם נתניהו. בפתח פגישתם אמר רה"מ כי "ממשלת האחדות - הזדמנות לקדם השלום על בסיס ההבנות עם טראמפ". בהמשך, נועד גם עם גנץ ואשכנזי

זמן צפייה: 01:35

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הגיע הבוקר (רביעי) לישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, פגישה שערכה שלוש שעות. בפתח פגישתם ערכו השניים מסיבת עיתונאים, שבה התייחסו לקידום תוכנית טראמפ: "מחר נשביע ממשלת אחדות לאומית - זו ההזדמנות לקדם שלום וביטחון על בסיס ההבנות אליהן הגעתי עם הנשיא טראמפ", ציין נתניהו. פומפאו הוסיף כי "אני מקווה שנוכל להשיג התקדמות בנוגע לתוכנית".

כמו כן, פומפאו התייחס למתיחות מול סין בתקופת משבר הקורונה ואמר כי "אתם שותפים טובים, אתם חולקים מידע בניגוד למדינות אחרות שמסתירות מידע – נדבר על המדינה הזו גם". פומפאו התייחס גם ללוחם שנהרג אתמול מזריקת אבן, והביע תנחומיו: "התקרית הזו מזכירה לנו שאנשים בכל העולם צריכים לדעת שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה, ואמריקה תומכת בכם במאמץ הזה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-10271305' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='הצהרת נתניהו-פומפאו' kid='1_3apgt8cw' duration='443']

בד בבד, נשיא איראן חסן רוחאני תקף את פומפאו במהלך נאום לאומה הבוקר: "שר החוץ האמריקני לא מבין את הא'-ב' במדיניות חוץ. הממשל האמריקאי הנוכחי הוא הגרוע ביותר בהיסטוריה, ממשל כושל וחסר רחמים ואנושיות. כל ממשל אמריקני היה מאז ומעולם ממשל טרור, אך הגיע לרמות מופרעות במהלך התקופה האחרונה".

לאחר פגישתו עם נתניהו, נפגש פומפיאו גם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. השניים דנו בהתפתחויות האזוריות, בדגש על הצעדים האחרונים שנוקטת איראן בנוגע לפרויקט הגרעין וניסיונות ההתבססות שלה בסוריה ובלבנון. עוד דנו השניים בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ ובאפשרויות העומדות למימושה, וכן בנושא המאבק הבינלאומי המשותף בנגיף הקורונה והמאמץ הנדרש להגיע לחיסון בפרק הזמן הקצר האפשרי בכדי להציל חיי אדם.

נתניהו ופומפאו נפגשים
נתניהו ופומפאו נפגשים | צילום: קובי גדעון לע''מ

פומפאו נפגש גם עם ח"כ אשכנזי ועם ראש המוסד יוסי כהן. הנושאים המרכזיים שיעלו בביקור הם איראן, סוריה, משבר הקורונה והמאמצים למציאת חיסון, מעורבות סין בהשקעות בישראל ותוכנית השלום של טראמפ.

בכיר בשגרירות ארה"ב ציין כי שגריר ארה"ב בישראל דייויד פרידמן לא ישתתף בפגיעות לאחר שהחל לפתח סימפטומים נשימתיים. הוא נבדק לקורונה ונמצא שלילי, אך ליתר ביטחון הוחלט שלא ישהה בקרבת פומפאו.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישתו עם יו''ר כחול לבן בני גנץ
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישתו עם יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem

אתמול פורסם בחדשות 13 כי בכיר בממשל האמריקני אמר שהמועד של 1 ביולי לתחילת מהלך הסיפוח הישראלי בגדה המערבית "אינו תאריך קדוש" מבחינת ארה"ב. המסר הזה עבר גם לבכירים בישראל.

שר החוץ האמריקני פומפאו צפוי לדון בתוכנית טראמפ עם נתניהו וגנץ, אולם צפוי להישאר "לא מתחייב" בכל הנוגע לאור ירוק אמריקני לסיפוח וללוח זמנים לקידום הסוגיה.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישתו עם בכיר כחול לבן גבי אשכנזי
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישתו עם בכיר כחול לבן גבי אשכנזי | צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem

הבכיר האמריקני הוסיף כי הממשל עוסק במשבר הקורונה ובנושאים נוספים ולא מרגיש בשל עדיין לעסוק בנושא הסיפוח. "לוח הזמנים של הישראלים לא קשיח מבחינתנו ואינו ייהרג ובל יעבור עבורנו", אמר הבכיר האמריקני.

לצד המסר המצנן לישראל שיגר הבכיר האמריקני מסר אזהרה לפלסטינים: "אם הפלסטינים ימשיכו לשבת בצד ולא יבואו למו"מ יהיו לזה השלכות שליליות מבחינתם וזה יקל עלינו לקבל החלטות מבחינת סיפוח ישראלי".