פומפאו: לא מודאגים שחילופי שלטון בישראל יפגעו בתוכנית השלום

שר החוץ האמריקני התייחס בריאיון לחדשות 13 לפלונטר הפוליטי בארץ, ברקע "עסקת המאה", ואמר כי "גנץ אמר לנו שהוא ירצה לעסוק בתוכנית אם ינצח בבחירות ושהוא חושב שהיא טובה לישראל"

מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו
מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו | צילום: חדשות 13

תוכנית השלום האמריקנית: שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, אמר הערב (שלישי) בראיון לחדשות 13 כי הוא אינו מודאג מכך שתוכנית טראמפ לא תיושם אם יתקיימו חילופי שלטון אחרי הבחירות בישראל.

"זה החזון של הנשיא טראמפ", אמר פומפאו. "בני גנץ אמר לנו שהוא ירצה לעסוק בתוכנית אם ינצח בבחירות ושהוא חושב שהיא טובה לישראל". זאת, לאחר שמוקדם יותר הערב, פרסם טראמפ את פרטי העסקה שרקם.

לכתבות נוספות בנושא >> 

אבו מאזן: אומרים אלף פעמים לא לתוכנית טראמפ – י-ם לא למכירה

נתניהו: "מוכן לקיים מו"מ עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום"

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת
סגן נשיא ארצות הברית מייק פומפאו | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הערב התייחסו בכחול לבן לתוכנית של טראמפ, ואמרו כי ההסכם מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של המפלגה. "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור. כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, בני גנץ בפגישתו עם נשיא ארה"ב".

בהמשך דבריהם, שלחו בכחול לבן עקיצה לכיוון רה"מ נתניהו ואמרו: "הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כארבע שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

התוכנית המוצעת כוללת כינון של שתי מדינות - ישראלית, ומדינה פלסטינית עתידית - כאשר ירושלים תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל. עם זאת, בירת המדינה הפלסטינית תוקם במזרח ירושלים, שם תוצב גם שגרירות אמריקנית.

על פי התוכנית, ארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית על חלק גדול משטחי הגדה המערבית, בקעת הירדן וחלקים מסוימים ממזרח ירושלים. לדברי טראמפ, אף ישראלי או פלסטיני לא יגורש מביתו. עם זאת, ישראל תתחייב להקפאה מסוימת של הבנייה ושימור הסטטוס קוו לארבע שנים.

התוכנית מבטיחה גם רצף טריטוריאלי במדינה הפלסטינית, אך זאת בתנאי שהפלסטינים יתנערו מטרור ויצטרכו לעמוד בכמה מבחנים - בהם שמירה על זכויות אדם, שמירה על ביטחון ישראל  ופירוק חמאס מנשקו. הנשיא האמריקני הקציב פרק זמן של ארבע שנים, במהלכן יוכלו הפלסטינים ללמוד את פרטי התוכנית, לנהל משא ומתן עם ישראל ולהביא לכינון המדינה הפלסטינית - שבה יושקעו 50 מיליארד דולרים.

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13