פומפאו נפגש עם נתניהו: "דנו במאמץ להדוף את האיום האיראני"

רה"מ אמר בתום הפגישה עם שר החוץ האמריקני כי השניים שוחחו על האתגרים עמם המדינות מתמודדות במזרח התיכון. פומפאו הגיע לישראל אחרי ביקור באנקרה שבו סיכם עם ארדואן על הפסקת אש בסוריה

זמן צפייה: 02:13

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו נפגש היום (שישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו בירושלים, ושוחח עמו על סוגיות הביטחון שבפניהם עומדות ישראל וארה"ב במזרח התיכון. בפגישה השתתפו גם שליח ארה"ב למזרח התיכון ג'ים ג'פרי, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, ראש המוסד יוסי כהן, ראש המל"ל מאיר בן שבת והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. פומפאו הגיע עם תום ביקורו בטורקיה, אותו ערך עם סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס, שם הצליחו להגיע להסכם יחד עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על הפסקת אש בסוריה.

נתניהו אמר בתום הפגישה: "היה לנו דיון חשוב על חיזוק בריתנו שלנו והאתגרים שעמם אנו מתמודדים יחד באזור. אני רוצה להודות לך ולנשיא על העמידה הקבועה לצידנו. המזרח התיכון הוא ים של צרות ותהפוכות, אך אם יש משהו שנותר יציב הוא יכולת העמידה והאיתנות של יחסי ישראל וארה"ב".

רה''מ נתניהו ומייק פומפאו
רה''מ נתניהו ומייק פומפאו | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

פומפאו מסר גם הוא הצהרה בתום הפגישה: "תמיד כיף להיות פה איתך. היחסים המצוינים בין שתי המדינות הם מהחזקים ביותר שהיו. גם הנשיא טראמפ שולח את ברכותיו אליכם. הייתה לנו הזדמנות לשוחח על האתגרים שאנו ניצבים מולם יחד. כמדינה דמוקרטית חשובה במזרח התיכון, העם האמריקני מעריך את היחסים איתכם, שוחחנו על כל המאמצים שעשינו במטרה להדוף את האיום מאיראן לא רק לכיוונה של ישראל, אלא לכיוון העולם כולו. שיתפנו את רעיונותינו כיצד נוכל להבטיח את יציבות המזרח התיכון יחד ולאחד כוחות מול האיומים האחרים במזרח התיכון. אנו מעריכים את פעולותיכם לסייע לאמריקה לשמור על ביטחון אזרחיה".

במהלך פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו פורסם בחשבון הטוויטר של פומפאו דברים המביעים חשש מפני התחמשות איראן. "בגלל הסכם הגרעין הפגום עם איראן, הגבלות האו"ם על הסחר בנשק עמה יפוגו בעוד שנה", כתב פומפאו. "מדינות כמו רוסיה וסין יוכלו למכור לאיראנים נשק חכם והמשטר האיראני יוכל למכור נשק באופן חופשי. הדבר יוביל למרוץ חימוש חדש במזרח התיכון".

רה''מ נתניהו ומייק פומפאו
רה''מ נתניהו ומייק פומפאו | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

לאחר הביקור בישראל, פומפאו צפוי להמשיך בנסיעתו לבריסל, שם הוא יפגש עם מזכ"ל נאט"ו. פקידים בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי פומפיאו יעדכן את נתניהו על שיחותיו בטורקיה. עדיין לא ברור האם פומפאו ייפגש גם עם יו"ר כחול לבן, חבר הכנסת בני גנץ.

מייק פומפאו לאחר שנחת בישראל | צילום: Ziv Sokolov / U.S. Embassy Jerusalem

עוד כתב פומפאו כי "מי שמודאג מהתנהגותה של איראן כעת, דמיינו מה היא תעשה עם טילים מתקדמים, רחפנים, טנקים ומטוסים. מועצת הביטחון חייבת לחדש את הגבלות הנשק על איראן".

כאמור, פנס הכריז אמש במסיבת עיתונאים באנקרה כי "אני שמח להכריז שהגענו להפסקת אש בסוריה. כל המבצע ייעצר עד לנסיגת הכוחות הכורדיים. עוד סוכם שהטורקים לא יפגעו בקהילה בכובאני. טורקיה וארה"ב מאוחדים בצורך להלחם בדאע"ש". שר החוץ הטורקי אמר בתגובה כי "לא מדובר בהפסקת אש. הפסקת אש היא רק בין שני צדדים לגיטימיים. סוכם עם ארה"ב שהכוחות הטורקים ישלטו באזור הבטוח בסוריה".

לאחר ההכרזה, מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים מסר כי הם מסכימים להפסקת האש: "נעשה הכול כדי שהיא תצליח". לדבריו, הפסקת האש נוגעת לאזור שבו מתקיימים כרגע הקרבות, וארה"ב היא חלק מההסכם. כמו כן, ארדואן כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "בטוח שהמאמצים המשותפים עם ארה"ב יסייעו בקידום שלום ויציבות באזור. חייהם של רבים יינצלו לאחר שנביס את הטרור".

President Trump Talks With Turkey's President Erdogan At The Entrance To The West Wing Of The White House In Washington
הנשיאים טראמפ וארדואן | צילום: רויטרס

בכירי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, ננסי פלוסי וצ'אק שומר, גינו את ההסכם שנחתם וכינו אותו "אחיזת עיניים". בהצהרה משותפת כתבו: "ההסכם מערער את אמינות מדיניות החוץ שלנו ומעביר מסר מסוכן לבנות בריתנו וליריבינו כאחד - לא ניתן לסמוך על המילה שלנו. הנשיא ארדואן לא ויתר על דבר, והנשיא טראמפ העניק לו הכול".

בד בבד, חברת אימאג׳-סאט הישראלית פרסמה צילומי לויין של מהלכי הצבא הטורקי בצפון סוריה. בצילומים נראים סימני שריפה ונטישה במחנה הפליטים "עין איסא" של דאע"ש הסמוך לגבול טורקיה, ועל פי ההערכות הפעילים ומשפחותיהם מנצלים את המצב ואת הרעש הטורקי - ובורחים.

נתניהו עם שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו
נתניהו עם שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו | צילום: חיים צח / לע"מ

אמש, שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט, הודיע שבית הנבחרים האמריקני הצביע ברוב של 354:60 לדרוש מהנשיא טראמפ לחזור בו מההחלטה להסיג את הכוחות האמריקניים מצפון סוריה.

לאחר ההצבעה, ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים וחברת המפלגה הדמוקרטית, אמרה כי "טראמפ היה מזועזע ממספר הרפובליקנים שהצביעו בעד הדרישה שיחזור בו. הוא אמר שחווה 'התמוטטות' בפגישה", והוסיפה כי "יש להתפלל לבריאותו של הנשיא טראמפ". בהמשך, תקף טראמפ את פלוסי בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "פלוסי צריכה עזרה מהר. הייתה לה התפרקות מוחלטת בבית הלבן היום, זה היה מאוד עצוב לראות. תתפללו בשבילה, היא אדם מאוד חולה".

טראמפ ופלוסי
טראמפ ופלוסי | צילום: רויטרס

ביום שלישי, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם פרסם הודעה בטוויטר, לפיה הוא נכח ביום שלפני כן בבית הלבן כאשר טראמפ התקשר למפקד הכוחות הכורדים בסוריה, הגנרל מזלום אבדי, והבטיח לו שהוא יעשה כל שביכולתו כדי לבלום את הפלישה הטורקית, בעיקר לאזור מובלעת הכורדית כובאני. זאת, משום שהדבר יעורר תגובה בין-לאומית אדירה.

עוד אמר גראהם שטראמפ ביקש מהגנרל הכורדי לוודא שאנשי דאעש שעצורים על ידי הכורדים לא נמלטים מהכלא, והבטיח לו כי הכורדים לא ננטשו על ידי ארצות הברית. כמו כן, אמר הסנאטור כי טראמפ הציע לנשיא טורקיה רג'פ טאפ ארדואן לבטל את הנזק שגרם, ומקווה כי "יקבל את ההצבעה". עד אז, תמשיך ארצות הברית בהטלת הסנקציות - ואף תגביר אותן.

חיילים וכוחות אמריקנים שהיו מוצבים באזור סיפרו לרשת CNN כי הם כועסים ומתוסכלים על ההחלטת של הנשיא לסגת מצפון סוריה. בכיר צבאי אמר: "טראמפ נכשל בכך שלא להתנגד למתקפה הטורקית, ולא עשה דבר כדי למנוע את המבצע. הוא למעשה נתן לטורקיה אור ירוק. זאת, למרות הגישה של הממסד במדינה, שהתנגד לאירוע כזה".