"נשיא פולין: דברי כץ נגדנו הגבירו את האנטישמיות במדינה"

לפי "הג'ואיש אינסיידר", אנדז'יי דודה התייחס בפגישה עם נציגי ארגונים יהודיים לאמירותיו של שר החוץ, לפיהן "הפולנים ינקו אנטישמיות בחלב אמם", וטען כי היוו השפלה עבור העם הפולני

זמן צפייה: 00:31

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אמר בפגישה עם נציגי ארגונים יהודים בניו יורק ביום רביעי, כי דבריו של שר החוץ ישראל כץ לפיהם "הפולנים ינקו אנטישמיות בחלב אמם", היוו השפלה עבור העם הפולני והביאו להגברת מתקפות אנטישמיות נגד יהודים בפולין - כך דווח ב"ג'ואיש אינסיידר" מפי מספר משתתפים בפגישה. זאת, לאחר תקיפת שני הסטודנטים הישראלים בוורשה לפני כשלושה שבועות.

עוד דווח, כי דודא טען בפני הנוכחים, שכללו גם נציגים של השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב - איפא"ק, שבעקבות הדברים של כץ, מספר אנשים ייעצו לו שלא להגיע לישראל עד לקבלת התנצלות רשמית.

חבר הכנסת יאיר לפיד (כחול לבן) הגיב לדיווח, וכתב בטוויטר: "לא מר דודה, ישראל לא אחראית לתקריות האנטישמיות בפולין, מי שאחראים הם פולנים אנטישמים. כמו אלה שסייעו לרצח היהודים בשואה לפני שבעים שנה".

לכתבות נוספות בנושא: 

"לא נשלם על מלחמה שלא התחלנו": מה גרם למשבר ישראל-פולין?

השר כץ על דבריו נגד פולין: "לא מצטער – עליי להגיד את האמת"

פולין על דברי כץ: לא ניתן לפוליטיקאי חסר אמינות להתגרות בנו

נשיא פולין אנדז'יי דודה
נשיא פולין אנדז'יי דודה | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש פברואר עורר שר החוץ כץ סערה גדולה כאשר התייחס למשבר עם הפולנים ברקע החלטתו של ראש ממשלת פולין שלא להגיע לישראל כדי להשתתף בכינוס מדינות וישגראד, ואמר בריאיון כי פולנים פעלו יחד עם הנאצים: "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר - הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת, ואנחנו, כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

בהמשך, אמר כץ בריאיון לחדשות 13 שאינו מצטער על דבריו. "אני לא מצטער על מה שאמרתי. שני ההורים שלי היו בשואה, ואני כבן לניצולי שואה חייב להגיד את האמת - פולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה. ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה הייתה אנטישמיות בפולין. זה לא אומר דבר לגבי האפשרות לשיתוף פעולה עם פולין בימים אלה".

ישראל כץ
ישראל כץ | צילום: החדשות 13

לאחר מכן, תקף סגן שר החוץ הפולני זיימון שיינקובסקי את כץ, על כך שסירב להתנצל, ואמר: "לא ניתן לפוליטיקאי שאמינותו ירדה לאפס להתגרות בנו". "קהילות יהודיות רבות בעולם ביקרו את דבריו השערורייתיים", הוסיף.

במסגרת הסערה שעוררו דבריו של שר החוץ הישראלי, שגרירת ישראל בוורשה אנה אזארי זומנה לשיחת הבהרה במשרד החוץ הפולני. כמו כן, פולין וצ'כיה ביטלו את השתתפות בוועידת וישגארד בירושלים ואף שגרירית ארצות הברית בפולין הוציאה הודעה רשמית ובה טענה כי על השר כץ להנצל על דבריו.