המירוץ למניעת עריק נוסף: תוכנית הפעולה של הקואליציה

בעקבות פרישתה של עידית סילמן והמשבר הפוליטי אליו נקלעה הממשלה, מתחיל סוג של מירוץ בין ראש האופוזיציה נתניהו שינסה להשיג את העריק השלישי, לבין רה"מ בנט שינסה להגיע למושב הבא של הכנסת מבלי שנתניהו יצליח במשימתו. בתוך כך, בכירים בקואליציה יוצאים נגד היועצת של בנט: "גרמה לו לשכוח מהפוליטיקה"

זמן צפייה: 02:19

בעקבות פרישתה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן מהקואליציה והמשבר הפוליטי אליו נקלעה הממשלה בראשות נפתלי בנט, הערב (חמישי) פרסמנו במהדורה המרכזית את תוכנית הפעולה לשימור הקואליציה, שאם אכן תצא לפועל - הממשלה תמשיך למשול כנגד כל הסיכויים.

בשלב הראשון, בכירים בקואליציה, וביניהם איילת שקד, ממשיכים לנסות ולהשפיע על סילמן לשנות את דעתה, כמאמץ של הרגע האחרון, אך זה עדיין לא צלח. בהינתן שסילמן תגיע למושב הבא של הכנסת עם סכין בין השיניים ותנסה לעזור להפיל את הקואליציה - יתחיל סוג של מירוץ.

ח''כ עידית סילמן
ח''כ עידית סילמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מצד אחד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ינסה להשיג את העריק השלישי, בנוסף לסילמן ולח"כ עמיחי שיקלי, שימינה מבקשת להכריז עליו כפורש. מצד שני רה"מ בנט ינסה להגיע למושב הבא של הכנסת מבלי שנתניהו ישיג את העריק השלישי.

אם האופוזיציה תיכשל בניסיון לפזר את הכנסת, סילמן תצטרך להתפטר מהכנסת כדי לקבל את מה שהובטח לה מנתניהו, ואז בנט יוכל להכניס לכנסת את את הבא בתור ברשימת ימינה, מה שייצר לו מחדש רוב של 61. אם סילמן תבחר לא להצביע נגד הקואליציה, יישמר לקואליציה הרוב בכנסת, גם אם לא יהיה זה רוב של 61 אלא של 60 מול 59.

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

בתוך כך, בכירים בקואליציה מפנים אצבע מאשימה כלפי היועצת המדינית של ראש הממשלה, שמרית מאיר, לה יש השפעה הרבה מעבר לתחום המדיני. הטענה היא שהיא גרמה לבנט לשכוח מהפוליטיקה ולהשקיע את כל משאבי הזמן שלו במדיניות הגבוהה, כך שהוא הזניח את מה שקורה אצלו בבית.

בנוסף, ההחלטה של בנט להשתמש במינוח "הגדה המערבית" הכעיסה מאוד את חברי הכנסת של ימינה, והם מפנים את האצבע המאשימה כלפי מאיר גם בנושא הזה. בנט עצמו הבין ביממה האחרונה שהוא טעה, והתחיל לנהל את הדברים בעצמו.