במסגרת תוכנית המאה: השר פרץ יצטרך לאשר את פינוי ביתו

כחלק מהיוזמה המדינית יתאפשרו חילופי שטחים בין ישראל למדינה הפלסטינית שתקום. היישוב שבו מתגורר שר החינוך נכלל בתוך היישובים שיועברו לשליטת הפלסטינים. הדבר יתאפשר רק אם המו"מ יתחדש

על פי מתווה תוכנית המאה שפרסם אמש (שלישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ניתן יהיה לקיים חילופי שטחים בין מדינת ישראל לבין המדינה הפלסטינית שתוקם. כחלק מחילופי השטחים יישובי החלוציות במועצה האזורית אשכול - בני נצרים, שלומית ונווה יאולצו להתפנות. שר החינוך רפי פרץ גר ביישוב נווה ולפיכך, במסגרת אישור התוכנית יהיה עליו למעשה לאשר את פינוי ביתו.

זוהי הפעם הראשונה שבה ארצות הברית מדברת על חילופי שטחים מאוכלסים, אך מציינת כי זה יתאפשר רק במסגרת חידוש המשא ומתן. השר פרץ פונה בעבר מביתו בעצמונה שבגוש קטיף, במסגרת תוכנית ההתנתקות שבוצעה על ידי ממשלת ישראל בקיץ 2005. לאחר שפונה מגוש קטיף התיישב פרץ עם משפחתו ביישוב נווה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביום ראשון: ההחלטה להחיל ריבונות ביו"ש תובא לאישור הממשלה

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

מחלוקת בעולם הערבי על תוכנית השלום; אבו מאזן: י-ם לא למכירה

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

הערב כאמור הציג טראמפ את תוכנית השלום במסיבת עיתונאים, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא עמו בבית הלבן. טראמפ פירט את עיקרי התוכנית, שמתווה דרך להשגת פתרון שתי המדינות כולל הכרה בריבונות הישראלית בבקעה, בכל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ובאזורים נוספים.

התוכנית המוצעת כוללת כינון של שתי מדינות - ישראלית, ומדינה פלסטינית עתידית - כאשר ירושלים תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל. עם זאת, בירת המדינה הפלסטינית תוקם במזרח ירושלים, שם תוצב גם שגרירות אמריקנית.

טראמפ, נתניהו ואבו מאזן
טראמפ, נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

התוכנית מבטיחה גם רצף טריטוריאלי במדינה הפלסטינית, אך זאת בתנאי שהפלסטינים יתנערו מטרור ויצטרכו לעמוד בכמה מבחנים - בהם שמירה על זכויות אדם, שמירה על ביטחון ישראל  ופירוק חמאס מנשקו. הנשיא האמריקני הקציב פרק זמן של ארבע שנים, במהלכן יוכלו הפלסטינים ללמוד את פרטי התוכנית, לנהל משא ומתן עם ישראל ולהביא לכינון המדינה הפלסטינית - שבה יושקעו 50 מיליארד דולרים.