רפי פרץ אחרי האיחוד בימין: "הפרתי את מילתי, מצטער בכל ליבי"

יו"ר הבית היהודי הסביר כיצד החליט לרוץ בנפרד עם עוצמה יהודית, אך אחר כך חזר בו וחבר לבנט וסמוטריץ': "אם היינו רצים בנפרד ולא עוברים את אחוז החסימה, אף אחד לא היה סולח לנו"

זמן צפייה: 02:57

יו"ר הבית היהודי, רפי פרץ, התייחס הערב (חמישי) בפוסט בפייסבוק להשתלשלות העניינים שהובילה אותה לסגת מהברית שכרת עם עוצמה יהודית ולחבור לימין החדש של נפתלי בנט ולאיחוד הלאומי של בצלאל סמוטריץ'. "החלטה התקבלה בלב כבד", כתב. "אף אחד לא רוצה לא לעמוד במילתו. נתתי את המילה שלי והפרתי אותה, אני מצטער על כך בכל ליבי".

"אתמול בערב, לאחר מו"מ עם נפתלי בנט, הוזמנו ביחד לראש הממשלה", הסביר פרץ. "הוזמנו יחד איתנו הרב דרוקמן והרב אייזמן שתמכו במהלך של ריצה נפרדת. לאחר שראש הממשלה הראה לנו כי אנחנו לא מצליחים לעבור את אחוז החסימה בסקרי עומק רבים. הייתי צריך לקבל החלטה קשה ולא פופולרית בניגוד להבטחה שלי ובניגוד גמור ליושרה הפנימית שמלווה אותי לאורך חיי. היו בפניי שתי אפשרויות, ששתיהן עם מחיר גדול וכבד: ריצה עצמאית עם סיכון גדול מאוד לא לעבור את אחוז החסימה או ריצה משותפת ללא עוצמה".

"יצאתי מראש הממשלה לכנסת עם החלטה לרוץ בריצה נפרדת, בדרך התקשרו אלי הרבנים דרוקמן ואייזמן והביעו דעתם בצורה חד משמעית שצריך לרוץ במשותף עם הימין החדש חרף ההסכם עם עוצמה", המשיך. "כשהגעתי למשכן הכנסת, בסביבות השעה 22:15, הופתעתי ונדהמתי לשמוע בכלי התקשורת על החלטתה של עידית סילמן להצטרף לימין החדש והעדפה שלה את מקום 7 בימין החדש על פני מקום אצלנו. הבנתי שאין ברירה ואנחנו באירוע אחר לחלוטין".

"מה שעמד על כף המאזניים זו הקמת ממשלת שמאל" אמר פרץ. "אם היינו רצים בנפרד ובסוף לא עוברים את אחוז החסימה היינו חוזרים לשנת 92', ועל זה אף אחד לא היה סולח לנו. המראות הקשים של גירוש יהודים מביתם נחרטו בלב ובנפש של הציונות הדתית, של עם ישראל וגם בנפשי שלי. למראות האלו אסור לחזור".

"מנהיגות צריכה לקבל החלטה גם אם יש בצידה מחיר אישי כבד, סיכם פרץ. "אומר זאת בצורה ברורה: למען עם ישראל וארץ ישראל הייתי מוכן שהתדמית הציבורית שלי תיפגע".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', התייחס גם הוא לאיחוד בציונות הדתית וקרא למפלגת עוצמה יהודית שלא להתמודד בבחירות לכנסת ה-23. "אתם מדברים היום הרבה על תחושה של בגידה. אני מבין וגם לא מבקש לפייס אתכם היום. חז"ל אמרו 'אל תרצה את חברך בשעת כעסו', אבל רק שתי נקודות שחשוב לציין: אתם הייתם שותפים ל'תרגיל הפוליטי' שהרב רפי עשה על הראש של האיחוד הלאומי", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "אם לדבר בשפה שלכם אז הייתם שותפים ל'בגידהק שלו בנו במערכה הראשונה. מה לכם כי תלינו על הבגידה שלו בכם במערכה השניה. אם תרגילים פוליטיים הם לגיטימיים והמטרה מקדשת אותם זה לא יכול לעבוד רק כשזה משרת אתכם".

"אני משתדל מאוד לפעול אחרת בעשיה הפוליטית שלי. אבל אתם פעלתם בדרך הזו ובסך הכל משלמים עכשיו את המחיר שלה. החתימה שלכם עם הרב רפי סיכלה את מאמציי ומאמצי רבים אחרים להביא למיזוג ובחירות דמוקרטיות והביאה במידה רבה לסאגה של השבועות האחרונים. ולגבי ההמשך, זו השעה שלכם להוכיח שאתם פועלים לשם שמים ולא מתוך אגו ותחושת נקם", המשיך. "אתם הרי לא מאמינים שיש פרומיל של סיכוי שתעברו את אחוז החסימה. ריצה שלכם עכשיו תהיה מסע נקמה גרידא, שיוריד לטמיון קולות רבים ועלול לסכן את עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל. תקראו לתומכיכם להצביע לכל מפלגה שתרצו בגוש הימין, אבל אל תזרקו בפעם השישית קולות לפח".

מוקדם יותר היום התייחס בנט לאיחוד עם מפלגות הבית היהודי והאיחוד הלאומי, והצהיר כי "ימינה אינה בלוק טכני. סיעה מאוחדת לפני ואחרי הבחירות". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו. בהמשך דבריו כתב בנט: "גאה להנהיג תנועה שמחברת את כל הימין האידיאולוגי וכל גווני הציונות הדתית".

נפתלי בנט בכנס הצהרת פומפאו
נפתלי בנט בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

אמש, כאמור, זמן קצר לפני סגירת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23, סיכמו יו"ר הימין החדש בנט ויו"ר הבית היהודי פרץ על ריצה משותפת, מה שאומר ששר החינוך ביטל את ההסכם שחתם עם עוצמה יהודית. ראש הממשלה הגיב לאיחוד ומסר: "רפי פרץ גילה מנהיגות ועשה את המעשה הנכון".

לאחר ההכרזה, אמר יו"ר עוצמה יהודית בן גביר לחדשות 13: "לא רק מפרים איתי הסכם אלא בוגדים בי, תוקעים לי סכין בגב. הפוליטיקאים של הציונות הדתית הוכיחו הערב שהם לא ראויים להנהגה. פרץ סילק אותי מהחדר אבל אל תטעו, זה גם סמוטריץ', בנט, שקד. לא מעניינת אותם ממשלת הימין - מעניין  אותם הכיסא שלהם".