סער ממשיך לאיים על הקואליציה: "אי אפשר לנהל כך מדינה"

שר המשפטים הבהיר כי על כל הח"כים בקואליציה לתמוך בתקנות חוק יו"ש שעומדות במרכז המשבר הפוליטי. "מי שאינו תומך, פועל אקטיבית לפירוק הקואליציה", אמר סער. ליברמן מנסה להרגיע: "יש עד סוף החודש כדי להעביר את החוק"

זמן צפייה: 16:10

שר המשפטים גדעון סער התייחס היום (שני) בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה להצבעה הצפויה על חוק תקנות יהודה ושומרון, ואמר:"הצעת חוק יו"ש נוגעת בליבת האינטרס הלאומי של מדינת ישראל ושל החברה הישראלית. איך ניתן לפגוע באינטרסים של האזרחים? לא כל עניין הוא כלי משחק פוליטי".

"על כל חברי הכנסת של הקואליציה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית של תקנות יו"ש", הוסיף סער, "זו החלטת הממשלה וזה דבר יסודי בסטטוס-קוו. חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק פועל אקטיבית לפירוקה. קופוזיציה = אופוזיציה בתוך קואליציה. זה לא דבר אפשרי בקואליציה שמונה 60 חברים. אי אפשר רק לקבל. יש גם אחריות. מי שלא יתמוך, לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה".

.שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אולבייר פיטוסי, פלאש 90

בפתח ישיבת סיעת ביתנו מוקדם יותר, המשיך שר האוצר אביגדור ליברמן לתקוף את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו: "אני חושב שעמדת נתניהו וחבורתו לא מפתיעה אף אחד. הם הסבירו באופן ברור שלא מעניין שום דבר, לא מקרי אונס, לא נשים מוכות ובטח לא התיישבות. העיקר השלטון".

"אני לא מופתע כי אין מי שפגע במפעל ההתיישבות יותר מנתניהו", הוסיף ליברמן, "אפשר להיזכר בינואר 97' כשהעביר את חברון לערפאת, אוקטובר 98' בעקבות פסגת וואי שנתניהו מעביר חלק משטחי יו"ש לערפאת, ההצבעה שלו בעד ההתנתקות, החלטה שהעביר ב-2009 על הקפאת בנייה ביו"ש".

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו
אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"תוסיפו לזה שהוא שחרר את יחיא סינואר מהכלא ונודע לנו שהוא התכתב איתו", המשיך שר האוצר, "אני חושב שהקואליציה צריכה למצוא דרך להתגבר על המצב שנוצר. הקואליציה הנוכחית היא תולדה של אדמה חרוכה שהשאיר נתניהו אחריו".

"אף אחד לא אמר שחוק יו"ש צריך לעבור היום, יש עד סוף יוני", סיכם ליברמן את דבריו, "אנחנו צריכים להתארגן ולהיות חכמים. אני מאמין שבסופו של דבר נעביר את התקנות. כל חבר קואליציה חייב להצביע, אין כאן עניין של נוחות אישית. גם אנחנו נאלצנו להצביע בעד חוקים שאנחנו לא שלמים איתם". כשנשאל על כך ששותפיו בקואליציה מכשילים את העברת התקנות ענה ליברמן: "מי שמכשיל זה הליכוד".

מרב מיכאלי
מרב מיכאלי

שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה בפתח ישיבת סיעת העבודה: "אולי תיזכרו איך בחצי השנה הראשונה של הממשלה הזו הייתה תחושת של אנחת רווחה והציבור חזר להתעסק בחיים שלהם, לא בפוליטיקה ולא באיש אחד ספציפי בפוליטיקה".

"מאז שהתחילו לערער את ודאות הקואליציה, חזרה הטרללת של נתניהו ובגדול", הוסיפה מיכאלי, אני קוראת לכל חבריי וחברותיי בקואליציה להפסיק לשרת את נתניהו והטרללת. זה שהוא מוכן שהמדינה תישרף, זה לא חדש. כל אלה שמאיימים להחרים, לא להגיע למליאה - אתם פותחים את הדלת לנתניהו ולבן גבירים".

גדעון סער, מנסור עבאס
גדעון סער, מנסור עבאס

ההצבעה הדרמטית על תקנות יהודה ושומרון צפויה להגיע למליאה הערב בסביבות השעה 18:00, כאשר הדיון צפוי לארוך כשלוש שעות, ולאחריו תגיע ההצבעה ותוצאותיה עשויות להפיל את הממשלה, אשר תחגוג בשבוע הבא שנה לכהונתה. התקנות מובאות לאישור אחת לחמש שנים, והן נועדו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון. אם לא יעבור החוק - התקנות יפקעו בסוף חודש יוני.

סדר היום של מליאת הכנסת ייפתח אחר הצהריים, ובמהלכו יעלו להצבעה גם התקנות. השאלה הגדולה היא האם הקואליציה תצביע כאיש אחד בעד התקנות, ואם זה יקרה זה יפחית את הסיכוי למשבר פוליטי חמור ברמה המידית, אם כי בכל מקרה הקואליציה תמשיך לעמוד על בלימה.

ההערכה בקואליציה היא כי יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שתומך בתקנות, יצליח לשכנע את חברי מפלגתו לתמוך בחוק, אך הדאגה העיקרית מגיעה מכיוונה של הח"כית הפורשת עידית סילמן. יש לציין כי אם סילמן תצביע נגד, היא מסתכנת בכך שתוכרז כפורשת.