היועמ"ש לבג"ץ: צווי הבריאות המיוחדים - לא מונעים דיוני כנסת

מנדלבליט התייחס לעתירות שהוגשו לביהמ"ש נגד יוזמת אדלשטיין לעצירת פעילות הכנסת בשל התפשטות הקורונה, ואמר כי "הגבלות על תנועתם של אזרחים אינן יכולות למנוע את הגעתם של ח"כים למשכן"

זמן צפייה: 00:20

היועמ"ש אביחי מנדלבליט נתן הבוקר (ראשון) את חוות דעתו בנוגע לעתירות שהוגשו לבג"ץ בעניין יוזמת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להקפיא את פעילות הכנסת בשל התפשטות הקורונה, ואמר כי צווי הבריאות שמגבילים את תנועת האזרחים "אינם יכולים למנוע את הגעתם של חברים כנסת ועובדים כנסת למשכן, ככל שהדבר נדרש כדי לאפשר את עבודת הכנסת".

עוד הוסיף מנדלבליט כי "מצב החירום בו נמצאת המדינה אכן מחייב נקיטת צעדים חסרי תקדים בכדי להגן על שלום הציבור ובריאותו. ואולם, בתוך כך, גם במצב זה, ואפילו ביתר שאת, ממשיכים לחול העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים של שלטון החוק וההגנה על זכויות הפרט. שתיים מהערובות היסודיות לשמירתם של ערכים אלה הן קיומה של ביקורת שיפוטית עצמאית ואפקטיבית וקיומה של ביקורת פרלמנטרית על עבודת הממשלה".

לכתבות נוספות בנושא >>

גורמים משפטיים בכירים: "אדלשטיין נגוע בניגוד עניינים חמור"

נתניהו צידד בהשבתת הכנסת: "לא מבינים עד כמה הקורונה מסוכנת"

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

"עם כינונן של ועדות הכנסת המתאימות, תובא הסמכות שהוקנתה לשירות הביטחון הכללי לאישורן". מנדלבליט התייחס גם להגבלות על בתי המשפט שעוררו סערה בשל דחיית משפטו של נתניהו, ואמר כי "המגבלות שהוטלו על עבודתן של ערכאות שיפוטיות מכוח ההודעות של שר המשפטים חייבות להיעשות בתיאום עם מנהל בתי המשפט ובאופן שיאפשר לבתי המשפט להמשיך ולפעול תוך שמירה על המגבלות הדרושות לשמירה על בריאות הציבור".

יועמ"ש הכנסת איל ינון התייחס לעניין החלפת יו"ר הכנסת וביקר את התנהלות אדלשטיין: "אין מקום לחרוג מהנוהג המקובל בכנסת לפיו יש ליו"ר הכנסת שיקול דעת בקביעת סדר היום של מליאת הכנסת. ואולם, היות שהמועד שמצוין במפורש הוא מועד אחרון, ובהתחשב בכך שיו"ר הכנסת המכהן מכוח עקרון הרציפות מחזיק בתפקידו זה כ'פקדון זמני' עד לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, ורוב מקרב חברי הכנסת מבקשים כי הכנסת תבחר יו"ר קבוע באופן מיידי, מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית מועד זה, ככל שחולף הזמן, צריך להיות מצומצם יחסית".

גורמים בסביבת יו"ר הכנסת ציינו כי "חוות דעתו מדברת בעד עצמה. הניסיון לייצר ספין לפיו יו"ר הכנסת דורס את הדמוקרטיה קרס תחת חוות דעתו המקצועית והעצמאית. הן בהתייחסותו אודות ייתור העתירה על הקמת ועדות הכנסת ובעיקר נוכח הדגשתו שליו"ר הכנסת שיקול דעת (גם אם מצומצם) בקביעת מועד הבאת הצבעת תפקיד יו"ר הכנסת הקבוע למליאה. הניסיון לייצר רושם תקשורתי לפיו היו"ר פועל מחוסר סמכות תקנונית הוכח כשקרי. הן ההתנהלות לאורך השנים והן תקנון הכנסת, כפי שמפרש אותו יועמ"ש הכנסת, מוכיחים שיש שיקול דעת ליו"ר לקבוע את הדברים".