"סכנה לחברה הישראלית": דיון סוער בכנסת על פסילת עוצמה יהודית

הרוחות התלהטו במהלך הדיון לפסילת המפלגה וחבריה, כשסתיו שפיר התעמתה עם איתמר בן גביר והורדה מדוכן הנאומים. ברוך מרזל: "יש דברים שאמרתי שאני לא מתכוון אליהם וצריך לחזור בי מהם"

זמן צפייה: 01:42

ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט חנן מלצר, דנה היום (רביעי) בבקשה לפסול את מפלגת הימין הקיצוני עוצמה יהודית מלהתמודד לכנסת, ואת חבריה איתמר בן גביר, ברוך מזל ובנצי גופשטיין. עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט היא שיש לפסול את גופשטיין ומרזל, אך לא את בן גביר ואת המפלגה עצמה.

איתמר בן גביר אמר בדיון כי "ביום שני אמרו לי תפתח מהר את ערוץ 13, תראה מה שקורה. הייתה הדלפה של היועמ"ש ופרקליט המדינה, שמספרים עוד לפני שהם שמעו אותנו, שעמדתו של מנדלבליט תהיה לפסול את מרזל וגופשטיין. ככה מפילים שלטון במדינת ישראל. גם הם יודעים שבלי עוצמה יהודית אין ממשלה ימנית. היום זה אנחנו, מחר זה נתניהו - ומחרתיים זה כל אחד מכם. שלטון לא מפילים בצורה כזאת, זה מביך וזה לא משפטי".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190814-1328' autoplay='0' credit='' desc='איתמר בן גביר בדיון בוועדת הבחירות' kid='1_ejl2wy39' duration='84'']

במהלך הדיון סערו הרוחות, כשסתיו שפיר סירבה לרדת מדוכן הנאומים, עד שלבסוף התבקשה על ידי יו"ר הוועדה לרדת מהדוכן. שפיר אמרה בנאומה: "כשפוסלים אותם הם שולחים מישהו אחר, מי שחושף את פרצופם האמיתי מאוים בתביעות דיבה ומי שמעז לעמוד ולהתנגד להם - מאיימים על חייו כדי שלא יעז להתנגד בפעם הבאה. האיום המוחשי והקשה ביותר הוא לא על איש או אישה, אלא מעל ראשה של הדמוקרטיה הישראלית ועל ביטחונם של אזרחי ישראל כולם".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

היועמ"ש המליץ לפסול את מרזל וגופשטיין, אך לא את עוצמה יהודית

היועמ"ש יבקש מוועדת הבחירות לפסול את מרזל וגופשטיין

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190814-1335' autoplay='0' credit='' desc='עימות בין סתיו שפיר לאיתמר בן גביר' kid='1_mskhbgap' duration='95'']

ברוך מרזל אמר בדיון כי "לא תמיד אמרתי דברים נכונים, ויש דברים שאני לא מתכוון אליהם ולא חושב אותם ואני צריך לחזור מהם. אני בהחלט לא רואה את הערבים כמקשה אחת, אפילו בחברון אני מכיר ערבים שלא אויבים שלנו, שמוכנים שנחיה איתם". את הדברים אמר לאחר שעומת עם אמירתו בריאיון, לפיה "עד עכשיו לא הגעתי לאחוז אחד של ערבים הנאמנים למדינה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190814-1330' autoplay='0' credit='' desc='סתיו שפיר בוועדת הבחירות המרכזית' kid='1_0wyc2ipw' duration='50'']

חברת הכנסת סתיו שפיר | צילום: חדשות 13

נציג היועמ"ש בדיון ועדת הבחירות המרכזית אישר את פרסום חדשות 13 לפיו מנדלבליט לא יורה על פסילת מרזל וגופשטיין אך לא את בן גביר, ואמר כי "עמדת היועמ"ש היא שלא הצטברה מסה ראייתית קריטית למניעת השתתפותו של איתמר בן גביר בבחירות"

כזכור, אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי ימליץ לוועדת הבחירות לפסול את מועמדותם של ברוך מרזל ובנצי גופשטיין לכנסת ה-22 בגין ציטוטים שנויים במחלוקת של השניים. בכך לא קיבל עמדת פרקליט המדינה שיש לפסול את ״עוצמה יהודית״ כולה. עם זאת, אף על פי שמנדלבליט סבר כי "עוצמה יהודית" קרובה לסף האסור – יש לאפשר התמודדותה בבחירות שיערכו בחודש ספטמבר. בהחלטתו הודיע מנדלבליט גם כי כתב אישום יוגש בקרוב נגד גופשטיין בגין הסתה לאלימות, טרור וגזענות – בשל התבטאויות שלו מ-2017.

ממפלגת עוצמה יהודית נמסר בתגובה לפסילה: "למנדלבליט ושי ניצן יש מטרה אחת - להפיל את ממשלת הימין. גם שי ניצן וגם מנדלבליט יודעים מתמטיקה, מכירים היטב את המספרים ויודעים כי בלי עוצמה יהודית לא יכולה לקום ממשלת ימין. לכן הם עושים הכל כדי לפגוע בעוצמה יהודית, מתוך השקפה פוליטית טהורה".

ברוך מרזל, היום. לא מתרגש
ברוך מרזל, היום. לא מתרגש | צילום: חדשות 10

מרזל אמר בתגובה: "כאשר נסיים לטפל באויב (הערבים), יתפנו עשרות מיליארדים של שקלים שהיום אנחנו מבזבזים אותם. 60% מהכסף של הביטוח הלאומי הולך לאויב". גופשטיין התייחס לחתונה של בתו, ואמר כי "בוא נגיד שאם היה פה מלצר ערבי הוא לא היה מגיש את האוכל, הוא היה מחפש את בית החולים הקרוב".

לגבי איתמר בן גביר הייתה למנדלבליט התלבטות, אבל המלצתו בסופו של דבר היא לאשר את התמודדותו. ועדת הבחירות המרכזית תכריע בנושא בקרוב, אך תהיה נתונה להחלטה הסופית של בית המשפט העליון לאחר שיוגשו העתירות.

שלשום הגיב בן גביר לדברים ואמר בריאיון לחדשות 13 כי "אני לא מופתע מההתנהלות ההזויה של היועמ"ש ופרקליט המדינה. עדיין לא נתנו את תגובתינו לבקשת הרפורמים והשמאל לפסול אותנו, והייתי מצפה שיועץ הגון וראוי היה מחכה לשמוע מה יש למרזל ולגופשטיין להגיד לפני שהוא פוסל - זה חמור ביותר. יש בכנסת אנשים שקוראים ומטיפים לרצח חיילים, כל האנשים האלה לשיטת מנדלבליט וניצן הם כשרים. אני מקווה ומאמין שוועדת הבחירות תעשה סדר בנושא הזה".

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

בהודעה מטעם המפלגה נמסר: "שוב מתגלה כי היועמ"ש עובד אצל הרפורמים ומשמש נציג לשמאל הקיצוני במשרד המשפטים. ההדלפה החמורה של עמדתו, כאשר בקשות התגובה מטעם עוצמה יהודית טרם הוגשו, מלמדת כי עמדתו הוכרעה מראש".

"למרות שהוצגה בפני היועמ"ש שורה ארוכה של מעשים והתבטאויות חמורות של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, בהם ביקור וסיוע לארכי מחבלים שיושבים בכלא, מנדלבליט אפילו לא חושב לפסול אותם. הוא מסרב לקבל את הכרעת בית המשפט העליון לפיה ברוך מרזל יכול לרוץ לכנסת ופועל בצורה אנטי דמוקרטית. יועץ משפטי כזה צריך ללכת הביתה עוד הערב".

ברוך מרזל אמר: "יצא המרצע מן השק. אין כאן דעה משפטית, אלא דעה פוליטית של מנדלבליט ושי ניצן שלא ניסו ליצור אפילו למראית עין עמדה של צדק טבעי. ההחלטה שלהם כבר התקבלה מראש. כך לצערנו מתנהלת מערכת המשפט בישראל".