ההערכה בקואליציה: אורבך ייתן לבנט עוד שבוע

באופוזיציה החליטו להמתין עד מחר על מנת לראות אם ניתן להעלות את החוק לפיזור הכנסת לסדר היום, וכרגע הנטייה היא שלא לעשות כן, אלא אם יקבלו איתות מניר אורבך. בקואליציה עדיין אופטימים בנוגע לפתרון מול חברי הכנסת גנאים וזועבי, אך בשורה התחתונה עדיין אין פתרון

זמן צפייה: 01:47

גם בקואליציה וגם באופוזיציה מטילים ספק הערב (ראשון) אם זה יהיה השבוע שבו יגיע למליאה החוק לפיזור הכנסת. באופוזיציה החליטו להמתין עד מחר בבוקר על מנת לראות אם ניתן להעלות את החוק לסדר היום, וכרגע הנטייה היא שלא לעשות כן, אלא אם יקבלו איתות מניר אורבך.

אם כן, נראה כי באופוזיציה ימתינו להצהרה פומבית של אורבך, מה שייתן להם 61 אצבעות ודאיות בעד פיזור הכנסת, גם אם זה ייקח עוד שבוע או שבועיים. גם בקואליציה מעריכים כי אורבך צפוי לתת להם את השבוע הקרוב, ובין היתר מייחסים את זה לעובדה שאיילת שקד ממריאה מחר לנסיעה למרוקו, מה שככל הנראה לא היה קורה אם היא הייתה צופה מהלך דרמטי של אורבך.

בישיבת ראשי הקואליציה הבוקר הייתה רוח אופטימית בנוגע לפתרון מול חבר הכנסת מאזן גנאים (רע"מ) ואולי בעקבותיו גם עם ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי (מרצ), ועדיין לא אמרו שם נואש בנוגע לגזרה הזאת, אך בשורה התחתונה עדיין אין פתרון.

המצב הזה מייצר ערימה הולכת וגדלה של חוקים, מהלכים ותקנות, שהקואליציה פשוט לא מצליחה להעביר, בהם כמובן תקנות יהודה ושומרון, בסוף החודש יפוג התוקף גם של תקנות של המשרד לביטחון פנים שמסדיר סמכויות של השיטור העירוני, וכן של מענקי האומיקרון לעצמאיים - אותם לא מביאים כרגע למליאה כי האופוזיציה דורשת להגדיל אותם באופן משמעותי כדי שהיא תתמוך בהם.

בסוף יולי יפוג גם תוקף ההכרזה על מצב חירום שנמצא בתוקף מאז קום המדינה והרבה חוקים נשענים על כך. לכל הדברים האלו אין לקואליציה כרגע רוב וגם לא פתרונות יצירתיים.

ניר אורבך ונפתלי בנט
ניר אורבך ונפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר הודיע ח"כ אורבך לראש הממשלה כי "במצב הדברים כפי שהוא כיום - אינני חלק מהקואליציה". בהודעה שפרסם כתב אורבך כי "אחרי שבוע של פגישות עם רה"מ וגורמים נוספים – הגעתי למסקנה כי הקואליציה לא יכולה להמשיך ולהתקיים בהתנהלות הנוכחית".

אחרי הודעתו של אורבך, עלה רה"מ בנט לנאום במליאת הכנסת, ואמר: "אנחנו בימים האלה נלחמים על הממשלה, זו האמת, הממשלה היא מצוינת אבל נשענת על קואליציה לא פשוטה".