ישראל נערכת להגעה אפשרית של חברות קונגרס דמוקרטיות להר הבית

פרסום ראשון: עומאר וטאליב צפויות להגיע לביקור בארץ ביום שישי, ובי-ם חוששים שהשתיים יבקשו לבקר במסגד אל-אקצא עם בכירים פלס'. בדיון סודי שנערך לקראת הגעתן סוכם "לצמצם הנזק ככל הניתן"

זמן צפייה: 01:37

פרסום ראשון: על רקע המתיחות בהר הבית, ישראל נערכת לביקור אפשרי של חברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהאן עומאר וראשידה טאליב במסגד אל-אקצא - כך נודע היום (רביעי) לחדשות 13 מפי גורמים ישראלים בכירים. חברות הקונגרס עתידות להגיע לישראל ביום שישי, ובירושלים נערכים לתרחיש לפיו הן ירצו לבקר בהר הבית וינסו לעשות זאת עם נציגי הרשות הפלסטינית.

בשבוע שעבר קיים סגן היועץ לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, ראובן עזר, דיון היערכות סודי לקראת הגעת שתי חברות הקונגרס, שיורשו להכנס לישראל חרף תמיכתן ב-BDS. הדיון הוגדר כרגיש, ונציגי משרדי הממשלה השונים שהשתתפו בו הונחו לשמור בסוד על עצם קיומו.

עוד בחדשות 13:

טראמפ ביקר החלטת רה"מ להכניס לארץ חברות קונגרס התומכות ב-BDS

"שלחו אותן הביתה": טראמפ ממשיך לתקוף את ארבע חברות הקונגרס

ברוב מוחץ: ארצות הברית אישרה הצהרה נגד תנועת ה-BDS

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר
חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר | צילום: רויטרס

פקידים ישראלים בכירים שמעורים בתכני הישיבה ציינו כי עזר אמר בסיכום הדיון כי "קיימת סבירות גבוהה" שעומאר וטאליב ירצו לבקר בהר הבית כיוון ששתיהן
מוסלמיות. עזר הצהיר כי על משטרת ישראל, שאחראית על הר הבית, לוודא שבכירים פלסטינים לא יהיו חלק מהביקור של חברות הקונגרס - אם זה אכן יתקיים.

בסוף הדיון סיכם עזר כי "היעד המועדף עקרונית הוא שחברות הקונגרס כלל לא יגיעו לישראל". הוא הוסיף כי אם הן יגיעו, המטרה תהיה "לצמצם ככל שניתן את הנזק מול המערכת האמריקנית והנזק התקשורתי".

הפקידים הבכירים ציינו, עם זאת, כי הנציגים של כל משרדי הממשלה שהשתתפו בדיון הביעו תמיכה פה אחד בעמדה כי יש לאפשר לחברות הקונגרס להיכנס למרות תמיכתן ב-BDS, וזאת כדי לא לפגוע ביחסי ישראל-ארה"ב.

ראשידה טאליב, חברת קונגרס נבחרת במישיגן
ראשידה טאליב, חברת קונגרס נבחרת במישיגן | צילום: רויטרס

עם זאת, ייתכן כי לא יאפשרו לכל חברי המשלחת שיגיעו עם עומאר וטאליב להיכנס לישראל. עזר סיכם בסיום הדיון כי כניסת המלווים של עומאר וטאליב לישראל תיבחן "כל מקרה לגופו", ולכן הנחה לפנות לשגרירות ארה"ב בישראל ולבקש לקבל בהקדם את השמות של כל חברי המשלחת של חברות הקונגרס. זאת, כדי להודיע למסורבי כניסה, אם יהיו כאלה, לא לעלות על הטיסה לישראל.

הפקידים הבכירים ציינו כי במהלך הדיון הוחלט להיערך לצמצום ההד התקשורתי של ביקורן של עומאר וטאליב ואף להיערך "למכה מקדימה" תקשורתית לפני הגעתן לארץ.

אילהן עומאר וראשידה טאליב
אילהן עומאר וראשידה טאליב | צילום: רויטרס

בשבת נודע לחדשות 13 כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הביע בשיחות סגורות עם יועציו חוסר שביעות רצון מהחלטתו של ראש הממשלה נתניהו לאפשר את כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות, שהביעו תמיכה ב-BDS. על פי גורמים המעורים בנושא, טראמפ הצהיר כי הוא סבור שמדובר בטעות, וש"אם הן מחרימות את ישראל - ישראל צריכה להחרים אותן".

המקורות מסרו כי טראמפ אמר ליועציו שהוא לא מבין מדוע ישראל צריכה לתת לחברות הקונגרס אילהאן עומאר ורשידה וטאליב להיכנס, כאשר אלה תומכות בתנועת החרם נגד ישראל - במיוחד לאור העובדה שהחוק בישראל מאפשר למנוע את כניסתן על הרקע הזה. טראמפ הבהיר כי אם ישראל תחליט בכל זאת לא לאפשר לעומאר וטאליב להיכנס לא תהיה לו עם כך כל בעיה.