ר"מ ירדן על הסיפוח: לא נהפוך לפלסטין כפי שהימין הקיצוני רוצה

עומר אל-רזאז אמר לגרדיאן כי הממלכה הייתה תומכת במהלך, אם היה מוביל לפתרון המדינה האחת עם זכויות שוות לפלסטינים, אך הבהיר כי זה לא המצב: "ישראל מדברת על אפרטהייד במלוא מובן המילה"

זמן צפייה: 00:30

ראש ממשלת ירדן, עומר אל-רזאז, התייחס הבוקר (שלישי) לכוונות הסיפוח הישראליות והביע התנגדות להפיכת ירדן למדינה הפלסטינית: "ירדן לא תספוג טרנספר של פלסטינים. ירדן לא תהפוך להיות פלסטין, כפי שהימין הקיצוני בישראל היה רוצה, וירדן לא תוותר על המקומות הקדושים בירושלים. אלו עקרונות ברורים עבורנו". את הדברים אמר בריאיון לגרדיאן.

עוד ציין אל-רזאר כי מדינתו יכולה לראות בחיוב אופציה של מדינה אחת לשני העמים, אם תהיה דמוקרטית ובעלת זכויות שוות לכולם, אך הבהיר כי מדיניות הסיפוח הנוכחית היא בפועל "פתיחה של מדינת אפרטהייד חדשה בעלת פוטנציאל להפר את היציבות במזרח התיכון".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ירדן לישראל: לא נסכים גם לסיפוח מצומצם – ונגיב בחריפות

ראש המוסד ביקר בירדן והעביר למלך מסר מנתניהו בעניין הסיפוח

החזרת השגריר ובחינת הסכם השלום: התוכנית הירדנית למאבק בסיפוח

ראש ממשלת ירדן עומר אל-רזאז
ראש ממשלת ירדן עומר אל-רזאז | צילום: רויטרס

אל-רזאר הזהיר כי תוכנית הסיפוח של חלקים בגדה המערבית יכולה לשחרר גל חדש של קיצוניים במזרח התיכון. "בראייה שלנו, כל דבר שהוא לא פיתרון שתי המדינות הולך לדחוף לא רק את ירדן, לא רק את פלסטין, לא רק את ישראל – אלא את כל האזור והעולם לכאוס", אמר.

ירדן בהובלת המלך עבדאללה הביעה בהזדמנויות רבות את התנגדותה לתוכנית הסיפוח, וטענה כי זה יביא את הסוף לרעיון של מדינה פלסטינית. "אנחנו נגד פעולות חד צדדיות", אמר אל-רזאז. "אנחנו נגד סיפוח, נגד כל צעדים שהם לא במסגרת תוכנית כללית שתוביל לפיתרון שתי מדינות. אם אנחנו לא הולכים לפיתרון שתי מדינות, תנו לנו לדעת לעבר מה אנחנו הולכים, איזה סוג של פיתרון מדינה אחת הולך להיות פה".

"אם סוגרים את הדלת לפיתרון שתי המדינות, אני יכול להסתכל על זה בחיוב, אם אנחנו בוודאות פותחים את הדלת לפיתרון מדינה אחת דמוקרטית", אמר. "אבל אף אחד בישראל לא מדבר על זה, ולכן אנחנו לא יכולים לייפות את מה שהם עושים. מי מדבר על פיתרון מדינה אחת בישראל? הם מדברים על אפרטהייד במלוא מובן המילה".

"אני מאתגר כל אחד מישראל לומר כן, בואו נסיים את פיתרון שתי המדינות, זה לא ישים", הוא אמר. "אבל בואו נעבוד ביחד על פיתרון מדינה אחת דמוקרטית".