חברות הקונגרס על איסור כניסתן לארץ: "עלבון לערכי הדמוקרטיה"

אילהאן עומאר התייחסה להחלטה למנוע הגעתה לישראל, והצהירה: "מעליב שנתניהו אוסר על כניסת נציגים של ממשל ארה"ב, אך הדבר לא מפתיע בהתחשב בעמדות הציבוריות שלו". טליב: "סימן לחולשה"

זמן צפייה: 05:57

אילהאן עומאר ורשידה טליב, חברות הקונגרס הדמוקרטיות שכניסתן לישראל נאסרה היום (חמישי), התייחסו להחלטת ראש הממשלה נתניהו למנוע הכנסתה לארץ. "החלטתה של ישראל היא עלבון לערכים הדמוקרטים, ותגובה מצמררת לביקור של גורמי ממשל של בעלת ברית", הצהירה עומאר.

"מעליב שראש הממשלה נתניהו, תחת לחצי הנשיא טראמפ, מונע כניסה של נציגי ממשל ארה"ב", טענה. "ישראל מיישמת את מדיניות טראמפ כלפי מוסלמים, נגד שתי חברות קונגרס שנבחרו כדין. שלילת כניסתנו לישראל לא רק מגבילה את יכולתנו ללמוד מהישראלים, אלא גם את כניסתנו לשטחים הפלסטיניים. למרבה הצער, זו אינה הפתעה בהתחשב בעמדותיו הציבוריות של נתניהו, שבאופן קבוע התנגד למאמצי השלום והגביל את חופש התנועה של הפלסטינים".

חברת הקונגרס טליב התייחסה אף היא להחלטה: "החלטת ישראל למנוע את כניסתי, חברת קונגרס אמריקנית, היא סימן לחולשה - מכיוון שהאמת אודות מה שקורה עם הפלסטינים היא מצמררת".

עוד בחדשות 13:

נתניהו החליט: חברות הקונגרס הדמוקרטיות לא יורשו להיכנס לארץ

טראמפ ביקר החלטת רה"מ להכניס לארץ חברות קונגרס התומכות ב-BDS

הזיגזג של נתניהו: שוקל להגביל את תנועתן של טאליב ועומאר בארץ

ראשידה טליב ואילהאן עומאר ונתניהו
ראשידה טליב ואילהאן עומאר ונתניהו | צילום: רויטרס

כאמור, ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים דרעי החליטו למנוע את כניסתן לישראל של עומאר ושל רשידה טליב, חברות הקונגרס הדמוקרטי. זאת, לדבריהם, נוכח תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל ובהתאם להוראות חוק הכניסה לארץ. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל", מסר נתניהו.

"כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם", כתב רה"מ.

ראשידה טליב ואילהאן עומאר
ראשידה טליב ואילהאן עומאר | צילום: רויטרס

ההחלטה לאסור על כניסתן של חברות הקונגרס זכתה לגינויים רבים מגורמים שונים. ארגון איפא"ק הצהיר כי "אנחנו לא מסכימים עם חברות הקונגרס עומאר וטליב ותמיכתן בתנועת ה-BDS, ובתמיכת טאליב בפתרון מדינה אחת. עם זאת, אנו מאמינים כי כל חבר קונגרס רשאי לבקר ולחוות בעצמו את ישראל". שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס גם כן להכרעה: "מכבדים את החלטת ממשלת ישראל. ישראל היא מדינת חוק ואנו תומכים בהחלטה ליישם את החוק במקרה הזה".

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, הגיב להחלטת רה"מ: "מניעת כניסתן של חברות הקונגרס היא סימן לחולשה ולא לחוסן. החלטה זו תפגע במערכת היחסים בין המדינות ובתמיכה של ישראל בתוך ארצות הברית". ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, מסרה: "כאוהבת ישראל, ציער אותי לשמוע כי המדינה תמנע מחברות קונגרס להיכנס למדינה. זהו סימן לחולשה וזה מתחת לכבודה של ישראל. אני מתפללת שממשלת ישראל תשנה את החלטתה".