ברקע המתיחות במפרץ: שר החוץ של עומאן הגיע במפתיע לאיראן

בצל המשבר בין וושינגטון לטהראן, נפגש יוסוף בן עלווי עם שר החוץ זריף וצפוי להיוועד גם עם הנשיא רוחאני. בעבר, תיווכה הסולטנות במגעים בין הצדדים. "דנו בהתפתחויות באזור"

יוסף בן-עלאווי, שר החוץ העומאני וחסן רוחאני נשיא איראן
יוסף בן-עלאווי, שר החוץ העומאני וחסן רוחאני נשיא איראן | צילום: רויטרס

המתיחות במפרץ: שר החוץ של עומאן, יוסף בן עלווי, הגיע היום (שני) במפתיע לביקור באיראן. מיד לאחר הגעתו הוא נפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, והוא צפוי להיוועד גם עם הנשיא חסן רוחאני ובכירים נוספים. זאת, ברקע המתיחות במפרץ הפרסי. בעבר, כידוע, תיווכה עומאן בין וושינגטון לטהראן, בין היתר בנוגע להסכם הגרעין.

על פי סוכנות הידיעות האיראנית בשפה הערבית "אל-עאלם", השניים דנו בקשרים בין שתי המדינות ובהתפתחויות במצב האזורי והבין-לאומי.

לעוד כתבות בנושא: 

זריף בתגובה לטראמפ: "איומים לא יעבדו - נסו להתייחס בכבוד"

טראמפ מאיים: "אם איראן רוצה להילחם - זה יהיה הסוף הרשמי שלה"

מפקד משמרות המהפכה האיראניים: "ניכנס למלחמה כוללת עם ארה"ב

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: ללא קרדיט

מוקדם יותר היום, שר החוץ האיראני זריף, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "האיראנים עמדו זקוף במשך מילניום בזמן שכל הפולשים כבר אינם. טרור כלכלי ואיומים ברצח עם לא יביאו לסופה של איראן - אף פעם אל תאיים על איראני, תנסה לכבד - זה עובד". כמו כן, הוסיף זריף כי "הנשיא טראמפ מדורבן על ידי 'צוות ה-B' - בנימין נתניהו, בולטון, בן סלמאן ובן זאיד, מקווה להשיג את מה שאלכסנדר, ג'ינגיס חאן ופולשים אחרים נכשלו בו".

דבריו של זריף הגיעו כתגובה למסר המאיים ששלח אמש הנשיא טראמפ לאיראן ברקע המתיחות במפרץ, לפיו "אם איראן רוצה להילחם - זה יהיה הסוף הרשמי שלה. לעולם אל תאיימו פעם נוספת על ארצות הברית".

בתוך כך, שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, הזהיר את איראן מפגיעה בחיילים אמריקנים: "הייתי ממליץ לאיראנים שלא יזלזלו בתמרון הצד האמריקני. הם לא רוצים מלחמה, אבל אם האינטרסים האמריקנים יותקפו, הם יגיבו - וזה תרחיש שהאיראנים צריכים לשקול בזהירות רבה מאוד".

כזכור, אתמול רקטה נחתה סמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדד, בירת עיראק - כך הודיע הצבא העיראקי. עוד קודם לכן נשמעו במקום פיצוץ ואזעקות. לא היו נפגעים באירוע. לא נגרם נזק לנציגות הדיפלומטית, אך שטח שסמוך לה נפגע. ימים ספורים לפני כן, מחלקת המדינה האמריקנית הורתה על פינוי עובדי הממשל מעיראק.

כוחות עיראקים ואמריקנים ביצעו סריקות באזור ובכלי תקשורת מקומיים דיווחו כי המשגר נמצא באוניברסיטה המדעית שבעיר. סגר הוטל על ה"גרין זון", האזור שבו נמצאות השגרירויות ומשרדי הממשלה, עד לבירור נסיבות האירוע. על פי דיווחים בארה"ב, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הגיע לבית הלבן לדיון בנושא.