אוחנה: מינוי בן ארי תקף; היועמ"ש: על צו ההקפאה להישאר על כנו

פרסום ראשון: שר המשפטים שלח למנדלבליט מכתב לאחר צו העליון להקפיא את מינוי בן ארי, וטען כי הוא לא רלוונטי כיוון שהמינוי כבר נעשה. היועמ"ש לבג"ץ: היא לא נכנסה באופן מהותי לתפקיד

זמן צפייה: 01:17

שר המשפטים, אמיר אוחנה, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לאחר ששופט העליון מזוז הקפיא את מינויה של אורלי בן ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה, וטען בפניו כי הצו אינו רלווטי וכי המינוי תקף – כך פורסם היום (שישי) לראשונה בחדשות 13.

אוחנה כתב למנדלבליט מכתב וטען בפניו כי כיוון שחתם על המינוי יממה לפני שיצא הצו - שהיה נגד מינוי שלטענתו כבר יצא לפועל, ולא נגד מינוי עתידי. "בהיות העתירה מבוססת על מצע עובדתי שגוי, הצו, שנועד לשמר את המצב הקיים, אינו רלוונטי והמעשה הוא עשוי", כתב אוחנה. "לא ניתן 'לעכב' מינוי שכבר בוצע או 'להשהות' מעשה שכבר נעשה.

שר המשפטים ביקש מהיועמ"ש לפנות לבג"ץ ולהאיר את עיניהם בנושא. אולם, מנדלבליט סבור כי הצו דווקא עומד בעינו, כיוון שבן ארי לא החלה למלא את התפקיד באופן מהותי, אף שנכנסה אליו רשמית. נוסף על כך, ציין היועמ"ש שבכל מקרה בג"ץ מוסמך במקרים חריגים להוציא צו ביניים שיכול לשנות גם מצב קיים.

לעוד כתבות בנושא:

התצהיר שסיבך את בן ארי: "הדריכה עד איך להעיד בתיק רצח"

גנץ על מינוי אורלי בן ארי: הממשלה צריכה לפעול מתוך התייעצות

העליון הקפיא את מינוי אורלי בן ארי; אוחנה: "עוד תשמעו עליה"

אביחי מנדלביט ואמיר אוחנה
אביחי מנדלביט ואמיר אוחנה | צילום: חדשות 13,מתוך עמוד הפייסבוק:Amir Ohana - אמיר אוחנה

התנועה לאיכות השלטון הגיבה לפרסום וכתבה: "התרגיל של אוחנה שקוף ולא מחזיק מים. מבחינה מהותית הישיבה על הכיסא היא שקובעת ומינויה של הגב' בן ארי בוטל. הניסיון לרמוס ברגל גסה צו ביניים שהוצא על ידי בית המשפט העליון הוא המשך המתקפה האוטואימונית של שר המשפטים נגד מערכת אכיפת החוק".

כזכור, ביום רביעי, בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון הוציא העליון צו ארעי נגד מינוי בן ארי לתפקיד, דקות לפני תחילת טקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן.

"לא תשמעו היום מאורלי בן ארי, אבל אני מבטיח שעוד תשמעו ממנה". אמר אוחנה בטקס. "ראיתי חשיבות רבה בהליך המינוי. לא בקלות החלטתי עליה, התעקשתי לפגוש ולראיין מספר מועמדים. כולם בעלי רקע עשיר ומוכשרים, התרשמתי מאוד מכולם, כל אחד ומעלותיו. אורלי מכהנת 28 שנים בפרקליטות והיא בעלת ניסיון רב ועשיר ותארים בהצטיינות במשפטים. היא דמות צנועה שלא זכתה לחשיפה תקשורתית כנראה בגלל האופי העניו שלה".

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג | צילום: חדשות 13

מנדלבליט התייחס אף הוא לסוגייה בטקס ואמר: "הצעתי מספר מועמדים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. העניין לא הסתייע. מדובר בתפיסה מערכתית. לא אוותר על עמדתי".

גם שר התיירות יריב לוין התייחס להחלטת העליון וכתב כי: "יש לאורלי בן ארי 'בעיה' אחת - היא לא שייכת ל'חבורה' הנכונה". "המקרה הזה מלמד פעם נוספת שנדרש שינוי יסודי ועמוק במערכת המשפט. אי אפשר להסתפק במינוי כזה או אחר, אלא צריך לשנות את כל שיטת המינויים מהיסוד. צריך להוציא את השליטה והכוח מידי השופטים, צריך להחזיר את יכולת המשילות לכנסת ולשרים הנבחרים"

ביום שלישי, הודיע אוחנה על מינוייה של בן ארי לתפקיד. "אין לי ספק שבן ארי תפעל לשימור כל הראוי לשימור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו", הצהיר אוחנה. "בן ארי מכהנת כ-28 שנים בפרקליטות בשורה של תפקידים. היא בעלת ניסיון רב ועשיר בתחום הפלילי ובתחום הביטחוני, בוגרת המכללה לביטחון לאומי, בעלת תואר שני במדעי המדינה (ביטחון לאומי) ותארים ראשון ושני בהצטיינות במשפטים. מכהנת בהתנדבות כראש הרכב בבית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין ובמשך שנים שימשה כראש הפורום הביטחוני של פרקליטות המדינה".